Jump to content

Båtliv om vinteren

Helårsbåtmann

Recommended Posts

Hei :wink:

Er det mange der ute som bruker båten om vinteren?

Hvis ja, hadde det vært artig med kontakt.

Selv er jeg en ivrig båtmann med ca 200 motortimer per år, ca halvparten av disse timene er utenom sommersesongen. Jeg har en båt som er ypperlig til helårsbruk (Targa 27.1)

Jeg synes vinteren er en fantastisk tid for båtturer.

Artig å se om vi er flere "avvikere"

Hei, og velkommen til BP!

Vi er flere her på BP som er helårsbrukere. For oss blir det lite fisking men ofte helgturer. Akkurat i dag ligger vi i gjestehavna i Horten og har det godt og varmt ombord.

Mange trenger/ønsker en pause fra båtlivet vinterstid. Dagens båter innbyr til båtliv vintertid.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Bruker også båten hele året såfremt været tillater det

Blir helst turer i helgene med overnatting

Sier oss enige med Laluna her :yesnod: Selv om vi på årets siste turer har dratt ut selv om været strengt tatt "ikke tillot det". Men greit når det har vært mørkt og vi ikke har sett hvor høye bølgene egentlig var :wink:

Håper å få til neste båthelg i midten av januar når min bedre halvdel er kommet hjem fra Nordsjøen :sailing:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Nytter det å spørre om ett med eller to...... :cool:

Ja, klart det. Kan jo være kjekt for dere ned i paddehavet å få oppleve og høste av havets frukter også. Her kommer et par tips:

Pos.:

059 01.778N

005 37.069Ø

Her får vi lange, torsk og småsei på ca. 54-56 m dybde. Mye strøm, ca. 1-1,5 kn ut fjorden. Bruk glidebom med et 300g søkke og makrell til agn. Må være på bunn hele tiden.

Pos.:

059 02.648N

005 35.784Ø

Dette er ganske så sikker småseiplass. Det er en skalle (skolt) som stikker opp på ca. 62 m midt ute i Byfjorden. Her også er det mye strøm. Grønne eller svarte gummimakker og en 250 g svenskepilk og du er i gang.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ja hadde Haugesunderne vært like villige til å dele sine "med" så hadde jo det vært greit ;)

Ja, de er noen kjipinger. Forstår ikke hva problemet er så lenge de ikke lever av det. Her er nok til oss hobbyfiskerne, som kun trenger et par kilo sløyd fisk hver uke til eget husbruk og resten til å sprite opp eget omdømme i nabolaget med. :lol:

Er du ute tett, så greier du å vriste medene av "Araberne". :fishing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Bruker båten om vinteren men da bare til dags turer. Var ute rett vest av Håstein og prøvet fiske lykken 2. og 3. dags jul. Men det ble bare 3 små torsk og 2 lyr. Men det var fantastisk flott på havet disse to dagene. Skal snart på jobb igjen i fast fart mellom Kårstø og Stenungsund i Sverige så da håper jeg været blir som det har vært her på Sør Vestlandet nå i jule helgen. :flag:

Ja, klart det. Kan jo være kjekt for dere ned i paddehavet .........

...... svarte gummimakker og en 250 g svenskepilk og du er i gang.

Hjertelig takk :flag: . Ikke det at jeg er så glad i fisk, men det er utrolig morro når den biter.. :cool: , så nå blir det Byfjorden neste gang jeg er utpå.

Paddehavet? Den var ny for meg. Ser jo at det prates om Paddehavet østover, men har ikke hørt om det stedet her vest før. Er det inn i Hafrsfjord det er ett hav av padder :eek::lol: ?

Mvh Hafrsfjord

Paddehavet? Den var ny for meg. Ser jo at det prates om Paddehavet østover, men har ikke hørt om det stedet her vest før. Er det inn i Hafrsfjord det er ett hav av padder :eek::lol: ?

Tenkte på Hafrsfjorden ja. Ikke mye fisk å få her. Derfor fikk jeg litt assosiasjoner om paddehavet. Ellers en fin fjord.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja hadde Haugesunderne vært like villige til å dele sine "med" så hadde jo det vært greit ;)

Haugesund Motorbåtforening utgir et hefte med de beste fiskeplassene, inkludert kart og beskrivelser. Ta deg en tur bort i bua på Bakarøynå en tirsdag mellom fem og sju, så får du kjøpt heftet! Koster kun noen tiere, og viser som sagt alle de beste fiskeplassene samt når fisket er best på de enkelte (ut/innstrøm). Nå må det sies at jeg har heftet, men jeg får likevel skjelden fisk. Antar dette skyldes en kombinasjon av dårlig fiskelykke og lite fisk i havet...... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruker båten hele året, rundt 200 motortimer pr år. Flott tid å bruke båt på, selv om vi ft har det svært mørkt i Finnmark.

Akkurat nå blåser det 20 m/sek, så noe forhold på sjøen for en fritidsbåt er det ikke.

Gode fiskeplasser finnes ca 10 min fra hjemmehavna på Sørøya. Her er faktisk "verdensrekorden" for torsk 37,5 kg og ellers godt med fisk av de fleste slag.

Sola har snudd og vi går mot lysere tider og større aktivitet på sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...