Jump to content

Skurring i høytaler......

Frank v.

Recommended Posts

Har fått et lite problem med skurring i 2 av høytalerne i båten som jeg monterte her om dagen..

Saken er den,at når kjøleskapet starter,skurrer det.

Går det an å montere et støyfilter som tar knekken på denne skurringa,eller er det noen med et godt forslag. :flag:

Kan nevne at jeg har prøvd å flytte + til forsterkeren til flere av strømuttakene uten at det har hjulpet.

Er så rart at det bare er på 2 av høytalerne det skurrer(er disse som er tilkoblet forsterker)

Skurringa er ikke høy,høres bare når man spiller på det laveste,men forferdelig irriterende likevel.... :flag:

mvh

frank v.

Regner med sjøsetting til helgen........GLEDER MEG!!!!!!!!!!!!!

Jeg vil tro at støyen kommer til forsterkeren med strøm tilførselen din. Det kan hende at det hjelper med å koble en kondensator med forsterkeren din. Også noen små kondensatorer/filter for å ta støy.

Du må nesten prøve deg frem. Enten så genereres støyen fra kjøleskapet ditt, eller så trekker kjøleskapet ned spenningen slik at du får støy (rippel). Dette kunne du ha sett med et ocilloskop. Støy kan fjernes med filter. Rippel med tykkere kvadrat på kabler og/eller kondensator. Kondensatoren hjelper også til slik at forsterkeren ikke forvrenger seg ved store strømmer som ved kraftig bass.

Prøv å kobl til en 0,1 micro farad kondensator til. Ofte er det nok.

Lykke til!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Mange kjøleskap lager mye støy pga. de benytter en switch-strømforsyning. Dette er ofte kraftig støy som forstyrrer ting som autopilot (kompasset), VHF og audio komponenter. Kondensatorer klarer ikke alene å filtrere bort støyen så man må koble en spole i serie med f. eks. kjøleskapet. Spolen kan man vikle av isolert koppertråd rundt noe jernholdig metall eller kjøpe som komplett filter. Elfa selger et filter beregnet for å fjerne slik støy. Dette filteret er effektivt.

Fra bilstereo vet jeg at for å unngå støy, så er første bud at man har best mulig jording. Har man ikke det er du dømt til å få støy.

Deretter må du passe på hvordan signalkablene dine ligger. De skal ikke ligge nær eller krysse strømkabler, og helst ikke høyttalerkabler heller, men det er ikke så viktig.

Før jeg gikk til innkjøp av filter ville jeg prøvd å flyttet jordingen, eventuelt hele forsterkeren. Kortest mulig jord er en fordel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...