Lukabella Startet 29.Desember.2008 Del på Facebook Startet 29.Desember.2008 Heisann Jeg har en Beneteau Oceanis 411. I år har jeg den på land for og skifte bunnstoff til VC17. Jeg tok og nappet litt i roret og det er en del slark der, kanskje et par centimeter, da mener jeg at jeg kan bevege roret frem og tilbake et par centimeter når man måler i bunn av roret. Det er ingen slark i rattet mot roret, men i rorinnfestiningen mot skroget. Når jeg står under båten og drar roret frem og tilbake så ser det ut som om det er litt åpning mellom en stor hvit pakning som er rundt rorstammen og selve båten. Jeg ringte Normar men de sa at et par centimeter rorslark var ok. Jeg gikk rundt på båtplassen (Solvik) og sjekket litt på andre seilbåter men det var ingen andre som hadde noe slark i det hele tatt. Trenger jeg og gjøre noe med dette? Må hele roret ut eller kan man ta noen form for tettningsmasse mellom skroget og den hvite store "pakingen" som roret går opp i? Det kan vel være vanskelig og få av roret på land da den står på bukker... Takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Om det er 1-2 cm slakk på nedre rorlager så er dette helt OK på en Oc 411. Om det derimot er slark på både øvre og nedre rorlager så må du bytte. Hvis du seiler på en skarp kryss med vind f. eks. 7 sk/m så vill rorstammen "bøye seg" noe, hvis det er helt tight nede kan roret da komme i beknip. Derfor er det gansk evanlig med litt slark i nedre rorlager. Vet ikke om at det har vært noe problem med dette på Oceanis generellt. Hold øye med det, blir det verre må du bytte rorlager. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Jeg vet ikke helt hva du mener med nedre/øvre rorlager. Jeg skal måle nøyaktig hvor mye jeg slakk det er nederst på roret. Men er det ikke litt rart at det virker som om det er en glipe mellom den hvite pakningen (er det den du kaller nedre rorlager?) og skroget? Vet du om det finnes noen nettside eller noe som beskriver hvordan man eventuelt skifter rorlagere? Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Sjekk nøye med forhandler,de må da kunne svare deg på dette? Ikke godta at alt er o.k med slark,den skal være minimal.Snakk med andre båteiere av samme merke,det er vel sikkert flere av dem her påBP? Godt nytt år mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.