Jump to content

VHF pensum

snekkegutt

Recommended Posts

2.utgaven som jeg har er fra 2004 men med et forord datert 2002. Denne utgaven fikk et tillegg som vedlegg: "Pensumheftet for begrenset radiotelefonisertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten" :crazy:

Heftet omhandler EPIRB, Innmarsat og AIS som er en del av pensumet for å utvide VHF- lappen til SRC/VHF.

Om en idag kan ta lappen uten SRC tviler jeg vel på.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

SRC/VHF radiooperatørsertifikaterliz.jpg

<H5 align=left>

1. april 2006 erstattet det nye Short Range Certificate (SRC/VHF) det gamle VHF-sertifikatet for fritidsbåter. SRC/VHF er et tidsriktig internasjonalt radiooperatørsertifikat for betjening av moderne maritimt radioutstyr. Bl. a. vil mange båtutleiere i utlandet etterhvert kreve SRC/VHF av turister som leier fritidsbåter med radioutstyr om bord. Nasjonalt vil eksisterende VHF-sertifikater kunne benyttes i mange år fremover.</H5>

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bøkene har endret seg litt. Jeg lånte en fem, seks år gammel bok på biblioteket ifor men fant ut at jeg måtte ha boka som vist i innlegg 2. Det var kommet noe forandring i stoff etter at det blit VHF/SRC sertifikat. Ikke noe vanskelige greier men jeg vil absolutt anbefale å kjøpe det aktuelle Pensumhefte fra Telenor. Det har også vært en del andre endringer som for eksempel omlegging av kystradiostasjoner som har ført til en ny kanalplan.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 3 uker senere...

Læremiddelforlaget. Se her:

http://www.maritimradio.no/bokhandel/bokhandel.htm

Større bokforhandler har det også. Ser at framsida er nytt, men det er samme boka.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Fant en feil i testen, jeg. Det er ikke nødvendig med papirskriver på navtex`en.

F.eks. Furuno sin med display er godkjent.

Det er nå ofte en datamaskin som retter eksamensoppgaven din!

Slett ikke sikkert at den har fått med seg den Furuno navtexen!! :nono:

:sailing:

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...