snekkegutt Startet 29.Desember.2008 Del på Facebook Startet 29.Desember.2008 Jeg tenkte å ta VHF sertifikat som privatist. Har en pensumbok utgave 2, denne er fra 2001-2003...litt usikker. Vet det er kommet en utgave nr. 3. Noen som vet om det går greit å bruke den jeg har, det er kanskje ikke noen endringer av betydning? Ha ein fin dag! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Dette er pensumboka som er aktuell nå for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Smakebiter finner du her. http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frivakten Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 2.utgaven som jeg har er fra 2004 men med et forord datert 2002. Denne utgaven fikk et tillegg som vedlegg: "Pensumheftet for begrenset radiotelefonisertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten" Heftet omhandler EPIRB, Innmarsat og AIS som er en del av pensumet for å utvide VHF- lappen til SRC/VHF. Om en idag kan ta lappen uten SRC tviler jeg vel på. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 SRC/VHF radiooperatørsertifikater <H5 align=left> 1. april 2006 erstattet det nye Short Range Certificate (SRC/VHF) det gamle VHF-sertifikatet for fritidsbåter. SRC/VHF er et tidsriktig internasjonalt radiooperatørsertifikat for betjening av moderne maritimt radioutstyr. Bl. a. vil mange båtutleiere i utlandet etterhvert kreve SRC/VHF av turister som leier fritidsbåter med radioutstyr om bord. Nasjonalt vil eksisterende VHF-sertifikater kunne benyttes i mange år fremover.</H5> Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fanafjord Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Bøkene har endret seg litt. Jeg lånte en fem, seks år gammel bok på biblioteket ifor men fant ut at jeg måtte ha boka som vist i innlegg 2. Det var kommet noe forandring i stoff etter at det blit VHF/SRC sertifikat. Ikke noe vanskelige greier men jeg vil absolutt anbefale å kjøpe det aktuelle Pensumhefte fra Telenor. Det har også vært en del andre endringer som for eksempel omlegging av kystradiostasjoner som har ført til en ny kanalplan. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ribtjenester Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Går det ann og ta dette kurset som privatist? Sitter hjemme og leser om dagen, trenger bare ta eksamen etterhvert.Men hvor?? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Frivakten Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Går det ann og ta dette kurset som privatist?Sitter hjemme og leser om dagen, trenger bare ta eksamen etterhvert.Men hvor?? Faste dager i Kongens gate 8, Oslo. kantina i 3.etg. http://www.maritimradio.no/radioinspeksjonen/eksamen.htm Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Ribtjenester Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Tusen takk da er jeg meldt på til 16 februar Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Klumpen Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Jeg tok sertifikatet som privatist, ingen problem. Leste pensum og brukte denne for å drille meg. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Noen som vet hva som skal til for å konvertere det"gamle" VHF-sertifikatet fra ( fra 2004) til SRC/VHF ? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
abbor Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 De som har tatt VHF sertifikat etter 01.01.2002 kan mot et gebyr på 600kr få konvertert sertifikatet til SRC/VHF. De som har tatt VHF før denne datoen må i tilegg kunne vise til kvittering på den nye pensumboka. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 De som har tatt VHF før denne datoen må i tilegg kunne vise til kvittering på den nye pensumboka. Det gikk greit det, men vet ikke hvor nødvendig det var. Må vel ha det nye hvis man skal leie båt f. eks i Middelhavet? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Takk for svar, abbor! Kort, konsist og korrekt! ( Men Telenor tar bra betalt for den plastbiten!) mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Ribtjenester Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 syntes det er vanskelig jeg, lurer litt ppå hva jeg må kunne. Det er jo umulig og huske alle disse forkortelsene og sånn Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
index Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Du må kunne alt, enkelt og greit! Du kan få spørsmål om de tåpeligste ting, så her gjelder det å pugge til det sitter! Jeg fikk mitt sertifikat i posten i går, så da mangler bare konsesjonen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ribtjenester Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 ja har nesten skjønt det, har tatt testen som står over med vekslende hell. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ulv I Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Blir det mulighet for å ta denne eksamenen på sjøen for alle messa i lillestrøm i år? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
SandAnker Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Hvor kan man få kjøpt dette pensumheftet? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) Læremiddelforlaget. Se her: http://www.maritimradio.no/bokhandel/bokhandel.htm Større bokforhandler har det også. Ser at framsida er nytt, men det er samme boka. Redigert 26.Januar.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
SandAnker Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Takk, der fant jeg det. Og bok er bestilt Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 veldig grei den testen som er henvist til tidligere her i denne spalten. jeg leser flittigselv om dagen og skal ha eksamen den 16:-) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SandAnker Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Har tenkt og få satt inn en VHF i båten før sommeren, er jo greit og ha tatt pensum og eksammen før innkjøp, hvis ikke blir det vel så som så tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Fant en feil i testen, jeg. Det er ikke nødvendig med papirskriver på navtex`en. F.eks. Furuno sin med display er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Fant en feil i testen, jeg. Det er ikke nødvendig med papirskriver på navtex`en.F.eks. Furuno sin med display er godkjent. Det er nå ofte en datamaskin som retter eksamensoppgaven din! Slett ikke sikkert at den har fått med seg den Furuno navtexen!! :nono: Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.