Jump to content

VHF pensum

snekkegutt

Recommended Posts

....... Ser at framsida er nytt, men det er samme boka.

Nei og atter nei!

Den nye boken er HELT NY!!!

Jeg har nettopp gått gjennom den etter å ha fått levert 50 stk for å ha til vårens VHF-kurs og finner at den er redigert fullstendig om og har fått ganske mye nytt stoff.

Såvidt jeg kan se må jeg også lage komplett sett med nytt kursmateriell for å kunne bruke den :headbang:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den nye boken er HELT NY!!!

Du har helt rett. Beklager. Det jeg mente var at den er den offisielle lærepensum til VHF, fra samme forlag/forfatter på lik linje med den som var det før og som er avbildet lenger oppe i tråden.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Er det noen som har blitt kontrolert om en har vhf sertifikatet ?

Vet om ingen som ble kontrollert direkte. Men du trenger VHF sertifikat for å få konsesjon. Og om du har gyldig konsesjon på kallesignalet ditt blir sjekket når du kaller opp kystradioen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Er det noen som veit hvilke bok jeg skal forholde meg tilnår jeg skal opp tileksamen om ca 2 uker? .....
Den nyeste boka (4. utgave) kom ut i januar 2009.

I forhold til min erfaring med lærebøker deler jeg fullt ut synspunktet til SandAnker om overgangsperioder.

Jeg kan ellers ikke se at det er substansielle endringer i 4. utgave - men dette kan sikkert Poseidon si noe mer om.

Les derfor den boka du allerede har.

Vær obs på at det er endel detaljer du må kunne på "pugg".

Det som forvirrer meg endel med slike eksamener med valgsvar er relevansen av mulige spørsmål i forhold til daglig VHF bruk.

Et eksempel: I den nyeste versjonen av boka er det i punkt 12.1.6. omtale av krav til batterier for radiopliktige batterier. Jeg husker aldri hvor ofte batteriene må byttes i min EPIRB og heller ikke i min håndholdte VHF.

Jeg vet ikke hvor mange av Båtplassens lesere med VHF sertifikat som husker dette uten å slå opp i pensumheftet?

Dette er sikkert viktig, men er det svært viktig?

I spørsmålet om hvilken kunnskap som er relevant i forhold til den daglige bruk, jmfr. punktet om krav til batterier i utstyr på radiopliktige fartøy, så må en vel huske på at sertifikatet dekker både fritidsbruk og yrkesbruk. Eksamen bør jo gjenspeile alles behov, ikke bare fritidbrukerens behov. For en operatør på et radiopliktig fartøy blir dette viktig kunnskap. Nå skal det vel også nevnes at de fleste yrkesbrukere ofte må ha et høyere sertifikat (GOC eller ROC), men det gjelder vel ikke alle?

Et eksempel: I den nyeste versjonen av boka er det i punkt 12.1.6. omtale av krav til batterier for radiopliktige batterier. Jeg husker aldri hvor ofte batteriene må byttes i min EPIRB og heller ikke i min håndholdte VHF.

Jeg vet ikke hvor mange av Båtplassens lesere med VHF sertifikat som husker dette uten å slå opp i pensumheftet?

Batteriene på alt nødradioutstyr skal skiftes i tråd med datoen som de er merket med. Dette gjelder uhavhengig av hva som står i pensumheftet. Dett er også rett svar på spørsmål om slikt på eksamen. Nå er det vel ikke muntlig eksamen på VHF bevis, med spørsmål om når batteriene skal byttes er kjente "lurespøsmål" på muntlig GOC eksamen. :flag:

Må radioamatører ta denne eksamen for å få VHF sertifikat?

svar JA

en radioamatör vet vilke frekvenser som er tillatt for radioamatörbruk....der vi kan bygge våre egne radiosender/mottagere for o teste o snakke

Marine VHF frekvenser ligger ikke inom tillatt amatörfrekvenser.....

derfor JA, även vi trenger ett SRC eller ROC...... :smiley:

men for en radioamatör er det inga problem o ta ett SRC....er man radioamatör tror jeg man pugger in ett SRC på en kveld :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Har jo begynt og lese den andre boka.

Hilsen Morten

Jeg har begge bøkene liggende i store antall og har for moro skyld sammenlignet litt.

Det aller meste av stoffet er naturlig nok det samme, men den nye boken presenterer alt i en helt ny rekkefølge og tildels på en bedre måte.

Hva eksamen angår så betyr det nok svært lite hvilken bok du leser.

Men for min del vil det bli en hel del merarbeid ved at jeg må lage mange nye overheads til det neste VHF-kurset . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...