Jump to content

Hvor går grensen før man drar akterstaget i filler


Enzo

Recommended Posts

Akterstagstrammere har en stillbar overtrykk/trekksventil. Ved å se på bøyen i masta stiller man den slik at man ikke bøyer forbi maks ønsket bøy. Har du masthead, med doble undervant, kikker du på "sagg" i forstag på kryss.

Men husk - det går an å stramme så mye at døra til forpiggen ikke lar seg lukke/åpne og da er det like før du trer masta gjennom bunn av båten.

Link to post
Share on other sites

Joda jeg er klar over grunnen til å stramme akterstaget og skjønner at når det er null sagg i forstaget på kryss i liten storm så har jeg nådd grensen men jeg kan alikevel på det punktet ønske å dra enda mer til for å åpne storseilet mer og lurte bare på hvor mye riggen skal tåle før ting begynner å ryke.

Jeg har jo måler så jeg ser hvor mye jeg har dratt til men når er jeg på grensen til å ødelegge noe.

Regner med at Rodden ikke er det første som ryker men noe vil jo ryke til slutt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke det er noen fare for at du skal dra i stykker noe. Jeg kjenner ikke din rigg men er storseilet sydd etter din masteprofil så vil seilet bli tilstrekkelig plant uten at du skal dra skalaen helt i bunn. Lenge før du er der vil du nok ha tatt et rev, og da reduseres effekten av akterstagstrammeren. De fleste rigghavarier skjer derimot med revet storseil og overstramt storseilskjøte. Knut Frostad nevnte en gang på "rigghavariforum" at han aldri hadde sett en havarert rigg uten revet storseil. Hans kommentar gjaldt nok regattabåter i normalt vedlikeholdt stand. Forumet ble arrangert etter Hollendern i 2005, da 13 rigger gikk overbord. Det kom frem mange andre årsakssammenheng også. I panelet satt bl.a. Christen With og Geir Tørmoen.

 

På min båt har jeg et løst kutterstag som hjelper til å holde mastebuen når jeg har tatt et rev. Det er selvfølgelig litt plundrete hvis man skal slå ofte.

 

Under det nevnte forumet ble det faktsikt nevnt at en av de mest hyppige årsakene til mastebrekk er innvendig korrosjon i masten. De fleste av oss er sikkert mer opptatt av å se etter utvendige sprekkdannelser, og litt mindre opptatt av å kontrollere isolasjon på innvendig kabling.

Link to post
Share on other sites

Selv om du "bånner" strammeren ryker ingenting.

På en onsdagsreggatta i Stavanger for et par år siden var det en som dro masta tvers av på en Sun Fast 37 - første regattaen for den båtens vedkommende.

Der var det nok feil stramming på undervant inne i bildet - men man kan dra masta i biter med akterstaget. Bare så det er sagt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...