Enzo Startet 29.Desember.2008 Del på Facebook Startet 29.Desember.2008 Jeg har en slik hydraulisk akterstagsstrammer og på denne så kan jeg pumpe det jeg måtte ønske , men denne er ekstremt sterkt så jeg kan i realiteten dra i filler utstyret , er det noen som har samme utstyr og har noen peiling på hvor langt på måleren man kan dra før det begynner å gå galt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Akterstagstrammere har en stillbar overtrykk/trekksventil. Ved å se på bøyen i masta stiller man den slik at man ikke bøyer forbi maks ønsket bøy. Har du masthead, med doble undervant, kikker du på "sagg" i forstag på kryss. Men husk - det går an å stramme så mye at døra til forpiggen ikke lar seg lukke/åpne og da er det like før du trer masta gjennom bunn av båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Dro inntil 3 tonn på min Sweden Yachts 37. Det riktige er å dra til sagget i forstaget på kryss ikke lenger reduseres. Drar du videre etter dette introduserer du uønskede belastninger. Ivar Dedekam skriver en del bra om dette i boka si. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Joda jeg er klar over grunnen til å stramme akterstaget og skjønner at når det er null sagg i forstaget på kryss i liten storm så har jeg nådd grensen men jeg kan alikevel på det punktet ønske å dra enda mer til for å åpne storseilet mer og lurte bare på hvor mye riggen skal tåle før ting begynner å ryke. Jeg har jo måler så jeg ser hvor mye jeg har dratt til men når er jeg på grensen til å ødelegge noe. Regner med at Rodden ikke er det første som ryker men noe vil jo ryke til slutt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Selv om du "bånner" strammeren ryker ingenting. Men hvis du vil ha flatere storseil når den forstaget er stramt nok, kan du slakke undervantene noe. Da bøyer masten litt mer. Men da er det ikke sikkert forstaget blir like stramt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Ok greit å vite , den strammeren er gradert til tallet 6 og jeg har hittil bare dratt den til i underkant av 2 men da får vi teste litt til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Regner med at Rodden ikke er det første som ryker men noe vil jo ryke til slutt Det er riktig. Rodden dras ut av terminalen, men effekten er den samme. Riggen går overbord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Rigg over bord er jo ikke noe moro så det får vi prøve å unngå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tool Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Jeg tror egentlig ikke det er noen fare for at du skal dra i stykker noe. Jeg kjenner ikke din rigg men er storseilet sydd etter din masteprofil så vil seilet bli tilstrekkelig plant uten at du skal dra skalaen helt i bunn. Lenge før du er der vil du nok ha tatt et rev, og da reduseres effekten av akterstagstrammeren. De fleste rigghavarier skjer derimot med revet storseil og overstramt storseilskjøte. Knut Frostad nevnte en gang på "rigghavariforum" at han aldri hadde sett en havarert rigg uten revet storseil. Hans kommentar gjaldt nok regattabåter i normalt vedlikeholdt stand. Forumet ble arrangert etter Hollendern i 2005, da 13 rigger gikk overbord. Det kom frem mange andre årsakssammenheng også. I panelet satt bl.a. Christen With og Geir Tørmoen. På min båt har jeg et løst kutterstag som hjelper til å holde mastebuen når jeg har tatt et rev. Det er selvfølgelig litt plundrete hvis man skal slå ofte. Under det nevnte forumet ble det faktsikt nevnt at en av de mest hyppige årsakene til mastebrekk er innvendig korrosjon i masten. De fleste av oss er sikkert mer opptatt av å se etter utvendige sprekkdannelser, og litt mindre opptatt av å kontrollere isolasjon på innvendig kabling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Selv om du "bånner" strammeren ryker ingenting. På en onsdagsreggatta i Stavanger for et par år siden var det en som dro masta tvers av på en Sun Fast 37 - første regattaen for den båtens vedkommende. Der var det nok feil stramming på undervant inne i bildet - men man kan dra masta i biter med akterstaget. Bare så det er sagt. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.