auriga30 Startet 29.Desember.2008 Del på Facebook Startet 29.Desember.2008 Hei. Har dobbeltinnstallasjon KAD 43 med DP 290. Giver til "tilt" er deffekt på det ene drevet. Har løsnet tesjen som holder giveren på plass. Når jeg skal dra opp giveren viser det seg at den er så lang at det ikke er mulig å frigjøre denne. Er det noen som vet hvor mye jeg må demontere av drev-aksling-kåper mm? Kan noen dele sine erfaringer med meg vil jeg være svært takknemlig. Ha Ett Godt Nyttår. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Du må vel finne noen tips her: Servicemanual VP drev Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 løsne tannhjulet (plastikk som stikker opp i styre armen) løsne umbraco på styregaffelen , dra ut hjelmen? trekk ut styrestaget .. da skulle du kunne få ut trim giveren , nedover og ut Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Trimgiveren skal vel opp??? på mitt 290 drev så løsnet jeg gaffelen over trimgiveren og løftet denne rett opp uten noe problem. Mulig det har vært vann inne i huset til trimgiveren din slik at den har irret fast. Hvis det er tilfelle må du plukke ned styrehjelmen og ut med tannhjulet for og skifte o-ringer og platsforing inne i styregaffelen. Det er bare og mose den gamle giveren, rense opp montere ny med nye tettninger evt plasttannhjul. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 hvis hullet til drevet ikke er laget "høyt " nok så går det ikke å få ut giveren opp.. måtte selv ta den ut nedover. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Det går ikke og ta den ned pga hullet er ikke stort nok til det og det er en flens på giveren(22) som den hviler på. Opp er eneste veien. Hvis båten er på land, ta av aggregatet, plukk ut styregaffelen (17) så har du hele greia i hånden, Dette er ikke vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Når jeg byttet denne på min, måtte jeg ta en "fein" sag, og skjære litt i overkant av hullet til drevet, da den buttet mot akterspeilet. La på glassfiber, og monterte det sammen igjen. Ettersom jeg husker er det mulig og montere det 180 grader feil, så sjekk instrumentet før du setter herligheten på sjøen igjen. Mvh Henboe Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Citat: "Løsne umbraco på styregaffelen , dra ut hjelmen? trekk ut styrestaget .. da skulle du kunne få ut trim giveren , nedover og ut" Ifølge Volvo er det strengt forbudt at skille styregaflen ad. Det er een enhed som af sikkerhedsmæssige årsager også kun kan købes som een enhed. På min gik gaflen i to stykker - det er ikke at anbefale. Styringen forsvinder meget pludseligt og det er ganske ubehageligt med +25knob. Giveren skal op for at komme ud. Den KAN sidde godt fast, og jeg skulle selv have hele styregaflen af for at få giveren ud. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Ved montering av 290-drev med trim-giver skal det tas et stykke av bakplata nettop for å kunne demontere giveren. Gjøres ikke dette blir det for trangt. På min var det gjort men ikke nok, så jeg brukte da en rund rasp for å file litt ekstra. Hvis du demonterer røret mellom turbo og intercooler(hvis samme som på 41) burde det være plass nok for å komme til. Du skriver ikke hva som er feilen men det oppstår ofte dårlig kontakt i pluggen som kommer fra giveren og skaper feil verdi i instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Ifølge Volvo er det strengt forbudt at skille styregaflen ad. Det er een enhed som af sikkerhedsmæssige årsager også kun kan købes som een enhed. På min gik gaflen i to stykker - det er ikke at anbefale. Styringen forsvinder meget pludseligt og det er ganske ubehageligt med +25knob. hehe var da ikke det jeg mente da .. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Et spørsmål?? Er det normalt med slark i styrehjelmen??altså slark oppe ved gjennomføring tiltgiver styrestag?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
saga Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Å ta ut styregaffelen kan ofte vise seg å være en ganske så vanskelig affære. Ofte sitter denne veldig fast samtidig som det er trangt og lite rom for å få presset/slått den ut fra innsiden. Jeg forsøkte selv for et par år siden på et DP290 drev og måtte gi opp. Fikk fortalt av en som jobber i bransjen at i enkelte tilfeller så måtte motor ut og sterk varme benyttes for å få det til å løsne. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 KaRsK: Så er vi enige igen. Beklager misforståelsen. THORLYN: Der bør ikke være slark/slør af betydning på det sted. Det lyder som om bøsningerne er slidte. Jeg er selv ved at skifte styregaffelen og jeg har set at mine bøsninger er slidt voldsomt. De har ikke været smurt korrekt inden jeg overtog båden, så de bliver skiftet samtidig. saga: Der er et alternativ til at pille motoren ud: Skær armen på indersiden over. Den koster ca 3000,- SVkr. Udgiften til at pille motoren ud og geninstallere er vel højere end det? Min model er en DP290-A fra 1988: Hvis det er styrgaffelen som skal skiftes, kan man med nogen effekt slå på selve styrgaffelen udefra. Vip/tilt indersiden af gaffelen så langt frem at man får den rigtige vinkel. Små kokette slag fra en 1Kg hammer kan gøre udslaget. Bolten som spænder armen omkring akslen skal selvfølgelig være demonteret. Den kan i øvrigt sidde utroligt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Ok takk får sjekke nÆrmere. Drevene har gått 290 timer og er fra 2003 så de burde ikke være slitt.. men jeg så at det ikke var fettet der på en stund så det kan jo ha blitt slitt litt. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.