Rana2008 Startet 29.Desember.2008 Del på Facebook Startet 29.Desember.2008 Hei. Jeg har fått problemer med tilten på min 2005 mod yamaha 4t 100hk. Hører at bryteren slår inn, men ingen reaksjon, verken opp eller ned. Hører ikke at"trimmotoren" går. kan jeg ha ødelagt noe da jeg tiltet ned maskinen forrige dagen. Det var frost på kalesjen, så jeg så ikke hvor langt ned jeg hadde tiltet. Dette medførte nok at jeg holdt inne knappen en stund etter at maskinen var kommet i nedre posisjon. Har sjekket i manualen, men der er lite info om powertrim/ tilt i det store og hele. Ser at det er en sikringsboks inni maskinen- noen som vet om dette er knyttet til aktuelle funksjoner? Ble så mørkt sist så jeg fikk ikke sett på sikringene. Makinen ellers fungerer fint, men er muligens tørst? vet ikke hvor mye jeg bør beregne i forbruk. båten er ca 1500 kg og vi ligger oftest i 18-22 knop (ca 4300rpm) Det går greit unna, men det gjør bensinen også! Vil også si at dette er et supert forum. Jeg benytter det som oppslagsverk til alt mulig. Her får vi "grønne" virkelig spart oss for noen frustasjoner. Rana2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Lite trolig at du har ødelagt noe. Kan nok være en sikring som er defekt eller kontaktfeil. Sjekk batteripolkontakter ol. Slår startmotoren inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rana2008 Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Jepp. Makinen starter og går flott, så det er ikke noe problem (...men det var kanskje ikke det du mente..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Jo egentlig for det eksluderer vel muligheten for at det bare var kontaktfeil på batteripoler. Kan også være at det er samme sikring til startmotor og powertrim, men er ikke sikker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Du skriver at du hører bryteren slår inn, tenkte du da på "klikket" som kommer når releet slår inn? Har du testet begge bryterne? (du har bryter både på motorkåpen og på kontrollboksen) prøv både opp og ned, kan du høre pumpa går i noen av retningene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rana2008 Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Ja, regner med det er releet jeg hører. Har seff prøvd begge bryterne. Det er helt stille etter at jeg har trykket på bryteren. Hører ikke at pumpa går verken ved opp eller ned trykking. Leitet endel rundt på nettet i går, men fant ikke noe fullgodt svar... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Kan jo være sikringa, høres jo ut som om det er et rele som fungerer /slår inn. Jeg ville prøvd å følge ledningen opp fra Povertrim og inn i motorkassa, Koble ifra støpselet og mål om det kommer strøm i ledningene når du holder inne bryteren. går som regel greit også med ei enkel prøvelampe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rana2008 Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om 2003 mod 115 hk 4t er samme maskinen? i så tilfelle har jeg kanskje funnet en mulig løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Søk fram deler osv. på http://www.boats.net/ så finner du ut om de er samme motorer/deler osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bossee Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Hej, Jag har en Yamaha F115 4-takt 2003. Det är inte samma motor som Yamaha F100. Det är visserligen samma motorblock men F115 har 1741 cc cylindervolym mot 1596 cc på F100. I övrigt skiljer det en del mellan F100 och F115. Fungerar det med trailerswitchen på sidan av motorn? Vad är det för lösning du kanske funnit? /Bo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Makinen ellers fungerer fint, men er muligens tørst? vet ikke hvor mye jeg bør beregne i forbruk. båten er ca 1500 kg og vi ligger oftest i 18-22 knop (ca 4300rpm) Det går greit unna, men det gjør bensinen også! Hva slags båt, Rana 20? Hva slags topp turtall får du? Skal helst ligge opp mot 6000 o/min på disse. Mistenker at du kanskje har for tung propell..? (Den vil da jobbe tyngre og bruke mer suppe. I tillegg sliter det mer på motoren over tid) Vil slett ikke si at det er en utpreget tørst motor... kan du prøve å anslå hva du bruker pr nautinsk mil på marsjfart? Som Bosse skriver, ikke samme motor som F115, men tror power trim systemet er temmelig likt...? Min første mistanke er releet, evt kontaktfeil i kablene til releet. Ville iallefall målt med multimeter for å se om det kommer 12V fram dit, og gjennom releet når det slår inn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 31.Desember.2008 Del på Facebook Svart 31.Desember.2008 Finn koblinga mellom releet og strømledningene ned til pumpa, her prøver du og koble 12v direkte på, + på den ene og - på den andre, og se om pumpa går da. Går den ikke da er pumpa gåen. Går den da så er releet eller koblingen gåen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 31.Desember.2008 Del på Facebook Svart 31.Desember.2008 Finn koblinga mellom releet og strømledningene ned til pumpa, her prøver du og koble 12v direkte på, + på den ene og - på den andre, og se om pumpa går da. Går den ikke da er pumpa gåen. Går den da så er releet eller koblingen gåen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 31.Desember.2008 Del på Facebook Svart 31.Desember.2008 F100B/C har to separate reléer for PTT strømforsynt gjennom grå leder fra startrelé. Mulig at disse sitter sammen i en "pakke" Det er 2 sikringer i tilførsel sløyfen, en 30A og en 20A. Ledninger (begge+) fra hvert relé ned til tiltmotor er hhv. blå og grønne. Hører du positivt at reléne på motoren slår begge veier, måler du utgangen på disse (Blå og grønn ledning) Er det spenning her, er sannsynlig tiltmotor defekt. F115A har et eget dobbelrelé. Med forbehold om at du kanskje har F100D (Se på motornummer) som kanskje har samme PTT system som F115A så er farger inn på relé rød(+) og ut til trimmotor er de like.. (Blå og grønn) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Rana2008 Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Fant info om et tilvarende problem på iboats.com der en med en 115 hk yamaha opplevde det samme. Greit katalogisert etter hva du lurer på. Der er det en mekaniker som har svart ham på problemet. Ellers så jeg en gardinreklame der om at 15 Mercury mekanikere var online - klar til å hjelpe. kan være greit å vite om ikke annet.... http://forums.iboats.com/showthread.php?t=142411 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rana2008 Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Hva slags båt, Rana 20? Hva slags topp turtall får du? Skal helst ligge opp mot 6000 o/min på disse. Mistenker at du kanskje har for tung propell..? Vil slett ikke si at det er en utpreget tørst motor... kan du prøve å anslå hva du bruker pr nautinsk mil på marsjfart? Rana 20 Cabin. Overbygget fremme gjør den fremtung, så det er litt vanskelig å trimme baugen høyt nok opp. Båten planer lett ut rundt 15 knop, men når du trekkker hardt på føler jeg at hele skroget ligger nedpå. Det gjør det ekkelt når du får noe sjø i baugen da båten har stutt baug pga bredde og plass (250 cm bred). Har aldri gitt den max - dro den til 27 knop (jmf ekkolodd roterende føler) og syntes det var bra, men det var litt mer å ta av. sjekket ikke turtall da fordi jeg fort slapp den ned igjen for å løfte baugen litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.