Jump to content

tilt/powertrim problem Yamaha 100 4t


Rana2008

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått problemer med tilten på min 2005 mod yamaha 4t 100hk. Hører at bryteren slår inn, men ingen reaksjon, verken opp eller ned. Hører ikke at"trimmotoren" går. :cryin:

 

kan jeg ha ødelagt noe da jeg tiltet ned maskinen forrige dagen. Det var frost på kalesjen, så jeg så ikke hvor langt ned jeg hadde tiltet. Dette medførte nok at jeg holdt inne knappen en stund etter at maskinen var kommet i nedre posisjon.

 

Har sjekket i manualen, men der er lite info om powertrim/ tilt i det store og hele.

Ser at det er en sikringsboks inni maskinen- noen som vet om dette er knyttet til aktuelle funksjoner? Ble så mørkt sist så jeg fikk ikke sett på sikringene.

 

Makinen ellers fungerer fint, men er muligens tørst? vet ikke hvor mye jeg bør beregne i forbruk. båten er ca 1500 kg og vi ligger oftest i 18-22 knop (ca 4300rpm) Det går greit unna, men det gjør bensinen også! :lol:

 

Vil også si at dette er et supert forum. Jeg benytter det som oppslagsverk til alt mulig. Her får vi "grønne" virkelig spart oss for noen frustasjoner.

 

Rana2008

Link to post
Share on other sites

Kan jo være sikringa, høres jo ut som om det er et rele som fungerer /slår inn. Jeg ville prøvd å følge ledningen opp fra Povertrim og inn i motorkassa, Koble ifra støpselet og mål om det kommer strøm i ledningene når du holder inne bryteren. går som regel greit også med ei enkel prøvelampe.

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag har en Yamaha F115 4-takt 2003.

Det är inte samma motor som Yamaha F100.

Det är visserligen samma motorblock men F115 har 1741 cc cylindervolym mot 1596 cc på F100.

I övrigt skiljer det en del mellan F100 och F115.

 

Fungerar det med trailerswitchen på sidan av motorn?

 

Vad är det för lösning du kanske funnit?

 

 

/Bo

Link to post
Share on other sites

Makinen ellers fungerer fint, men er muligens tørst? vet ikke hvor mye jeg bør beregne i forbruk. båten er ca 1500 kg og vi ligger oftest i 18-22 knop (ca 4300rpm) Det går greit unna, men det gjør bensinen også! :lol:

Hva slags båt, Rana 20?

Hva slags topp turtall får du? Skal helst ligge opp mot 6000 o/min på disse. Mistenker at du kanskje har for tung propell..? (Den vil da jobbe tyngre og bruke mer suppe. I tillegg sliter det mer på motoren over tid)

 

Vil slett ikke si at det er en utpreget tørst motor... kan du prøve å anslå hva du bruker pr nautinsk mil på marsjfart?

 

Som Bosse skriver, ikke samme motor som F115, men tror power trim systemet er temmelig likt...?

 

Min første mistanke er releet, evt kontaktfeil i kablene til releet. Ville iallefall målt med multimeter for å se om det kommer 12V fram dit, og gjennom releet når det slår inn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

F100B/C har to separate reléer for PTT strømforsynt gjennom grå leder fra startrelé. Mulig at disse sitter sammen i en "pakke"

Det er 2 sikringer i tilførsel sløyfen, en 30A og en 20A. Ledninger (begge+) fra hvert relé ned til tiltmotor er hhv. blå og grønne.

 

Hører du positivt at reléne på motoren slår begge veier, måler du utgangen på disse (Blå og grønn ledning) Er det spenning her, er sannsynlig tiltmotor defekt.

 

F115A har et eget dobbelrelé. Med forbehold om at du kanskje har F100D (Se på motornummer) som kanskje har samme PTT system som F115A så er farger inn på relé rød(+) og ut til trimmotor er de like.. (Blå og grønn)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Fant info om et tilvarende problem på iboats.com der en med en 115 hk yamaha opplevde det samme. Greit katalogisert etter hva du lurer på. Der er det en mekaniker som har svart ham på problemet. Ellers så jeg en gardinreklame der om at 15 Mercury mekanikere var online - klar til å hjelpe. kan være greit å vite om ikke annet....

 

http://forums.iboats.com/showthread.php?t=142411

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt, Rana 20?

Hva slags topp turtall får du? Skal helst ligge opp mot 6000 o/min på disse. Mistenker at du kanskje har for tung propell..?

Vil slett ikke si at det er en utpreget tørst motor... kan du prøve å anslå hva du bruker pr nautinsk mil på marsjfart?

 

Rana 20 Cabin. Overbygget fremme gjør den fremtung, så det er litt vanskelig å trimme baugen høyt nok opp. Båten planer lett ut rundt 15 knop, men når du trekkker hardt på føler jeg at hele skroget ligger nedpå. Det gjør det ekkelt når du får noe sjø i baugen da båten har stutt baug pga bredde og plass (250 cm bred).

 

Har aldri gitt den max - dro den til 27 knop (jmf ekkolodd roterende føler) og syntes det var bra, men det var litt mer å ta av. sjekket ikke turtall da fordi jeg fort slapp den ned igjen for å løfte baugen litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...