Jump to content

Nødraketter og nyttårsaften


jm

Recommended Posts

Å skyte opp nødraketter (røde m/fallskjerm) på nyttårsaften har vært vanlig her på Vestlandet (sikkert i resten av landet også)i "alle" år. Raketter utgått på dato blir vanligvis brukt. Dette kan også være er en fin måte å "trene" avfyring på, siden det aldri er sjans å prøve ellers. På den annen side skal nødrakettene kun brukes i nødsfall. Så er spørsmålet: Hva sier loven om dette? Er det totalforbud også nyttårsaften?

Link to post
Share on other sites

Dropp nødrakkettene du.. "han som sitter på bunnen av den velta båten midtfjords blir neppe imponert av din nødrakett som blendes av hans."

 

Ta heller med deg disse rakettene til f.eks ei stein hule i fjellet et sted. Et sted som det er mørkt, rått, og ikke noe brennbart. Sjekk at det ikke er noen der inne, og fyr den inn der om du må fyre den opp.

Alternativt finnes det returordninger for slikt sikkert. (Men selvsagt er det artigere å fyre de opp) :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var forbudt med ”pinneraketter” i år, og da blir det vel bare bakkefyrverkeri igjen. Dette gjør vel at en nødrakett vil kunne virke etter intensjonen også på nyttårsaften.

 

Det er kun pinneraketter som er forbudt.

Disse store batteriene som skyter store raketter høyt til himmels er fremdeles lovlig.

Det blir nok derfor like mye raketter på himmelen i år som før.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om å skyte opp nødsignal, når en ikke er i nød er ulovlig. Det er derimot ingen tvil om at den som kommer i nød på nyttårsaften har liten sjanse. Hvem rapporterer vel en rød rakett kl f.eks. 22.10 på nyttårsaften?

 

Jeg sender opp et par raketter, utgått på dato , så kl 24 i morgen kveld. Jeg lar kona og andre familiemedlemmer få trene, ved at de står for avfyringen. Syns dette er den beste måte å destruktere gamle signalraketter på. :flag:

Link to post
Share on other sites

Bare husk å melde fra til brannvesenet om hvor du skyter dem opp fra, så er de klar over at det ikke er nød og ikke setter i gang en redningsaksjon til flere hundre tusen skattepenger, som du kanskje får regress på. Bedre å si i fra i hvertfall. Trenger ikke å identifisere deg med navn og slikt sikkert, men bare si at fra dette område kommer det et par nødraketter som må brukes opp.

Vet ikke om de blir happy, men da rykker de i hvertfall ikke ut på falsk alarm.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ingen setter igang en redningsaksjon pga nødraketter som er ikke på åpent hav og som skytes opp nøyaktig kl 24:00 nyttårsaften.

 

Vi ser fra stua vår rett over Korsfjorden til fiskerikommunen Austevoll. Kl 24:00 nyttarsaften er hele himmelen full av røde kuler der. Synes det er helt greit å kvitte seg med gamle nødraketter på den måten hvis det skjer nøyaktig kl 24:00, ikke fra båt, og på steder der "alle" gjør det. Hvis man begrenser tidsvindu på 5 min rundt midnatt er det ikke noe stor risiko at "ekte" nødsignal ikke blir oppfatta. Men det er helt uakseptabel å gjøre det på plasser der det kan misforståes eller en time før eller etter midnatt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med at nødrakettene overhodet ikke skal sendes opp uten at en er i nød, og er en i nød skal en også stole på at raketten kan være det som redder deg. Selv bor jeg midt i havgapet og er selvfølgelig på alerten dersom en nødrakett kommer kl 2210 eller 2250 for den del. Dog er det (ivertfall i mitt distrikt) "sosialt akseptert" at denne type raketter avfyres på nyttårsaften, ikke kl 2350 eller kl 0005, men nøyaktig kl 2400. Bruker også selv dette klokkeslett til å la madammen eller ungene teste dette fantastiske nødutsyr, at det er viktig at det ikke bare er far som kan håntere dette er hevet over enhver tvil, men at det er ulovlig DET vet vi. :yesnod: Har 2 utgåtte i år også, stiller klokka så nøyaktig som mulig og fyrer av :tongue:

 

Vidar'n :wflag:

Link to post
Share on other sites

Kan heller ikke se at det er et problem at det fyres opp nødraketter kl 24:00 på nyttårsaften i område der det allikevel alt er mye nyttårsfyrverkeri. Er du i nød mellom kl 22:00 og 24:30 på nyttårsaften og kun har nødraketter til å tilkalle assistanse så har du uansett et stort problem, tror jeg hadde satset på VHF'en da ja :sailing:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill. Jeg har liggende to raketter i båten, utgått på dato. Har aldri avfyrt nødraketter før. (Det tror jeg det er mange på BP som ikke har prøvd). Som Fanafjord nevner kunne det være fint med et "lovlig vindu" rundt kl 24. (+- 5min). I en reel nødsituasjon på sjøen ville jeg i en stresset situasjon følt meg straks bedre hvis jeg på forhånd kjente bruken. Det må vel også kune betraktes som godt sjømannsskap. Men om jeg allikevel tør å avfyre dei i år?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå ja, jeg ville ikke akkuat avfyre nødraketter på Torget i Bergen eller på rådhusplassen i Oslo - Men som sagt dette er helt vanlig (om enn formellt ulovelig) på plasser som Austevoll, Karmøy, Giske eller andre kystkommuner med masse fiskere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er kun pinneraketter som er forbudt.

Disse store batteriene som skyter store raketter høyt til himmels er fremdeles lovlig.

Det blir nok derfor like mye raketter på himmelen i år som før.

De aller fleste fyrverkeriraketter for utendørsbruk har styrepinne, og forskriften nevner faktisk ikke denne styrepinnen i det hele tatt. Reglene sier ganske enkelt at forbrukere ikke har lov til å kjøpe eller bruke raketter. Profesjonelle som har de nødvendige sertifikater har derimot fortsatt lov til å skyte opp raketter. (Ok, da er det vel bare å vente på en tråd med spørsmål om disse sertifikatene og forslag om at Poseidon kan arrangere kurs :lol: )

 

Bakkefyrverkeri omfatter derimot mortere, som skyter opp fyrverkeri som en liten kanon. Det er begrenset hvor høyt dette fyrverkeriet går, men det er kraftig nok til at det sikekrt blir en del fyrverkeriskader i år igjen (og så får vi sikkert en språk-diskusjon om hva folk kaller raketter som egentlig ikke er det).

 

Nødraketter skal uansett ikke brukes som fyrverkeri. Dersom "fallskjermen" svikter blir det en ganske potent brannbombe som faller ned ett eller annet sted du ikke har kontroll over. At folk vifter litt med nødbluss og hvite bluss rundt rundt midnatt på nyttårsaften er noe annet. Det er ikke så mange som vil tro du er i havsnød når du står i hagen.

 

Nå ja, jeg ville ikke akkuat avfyre nødraketter på Torget i Bergen eller på rådhusplassen i Oslo

Du har tydeligvis ikke vært i indre havn i Oslo på nyttårsaften.

 

Uansett, ha en hyggelig nyttrsfeiring, og ikke bland alkohol og fyrverkeri (hold kruttet tørt). :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skyte opp eller ikke, det blir jo opp til den enkelte.......(følgene også).

 

Skyter man opp slik at folk på land kan feiltolke, og rapportere en ulykke, er jo det noe myndighetene nødvendigvis må reagere på. Å sende den opp godt innover land derimot kan jo ikke tolkes som havsnød, og da er det problemet eliminert. Faren for at folk i 2008 beveger seg til skogs med nødraketter i sekken istedenfor mobiltelefon på nyttårsaften er vel heller liten.

 

Tidspunktet er også vesentlig. Å drukne denne raketten inn i mellom røde blink og smell vil neppe føre til en redningsaksjon. Å sende den opp kl 22 kan derimot godt medføre en unødvendig oppmerksomhet.

 

Har selv vurdert om jeg skal ta med en av mine tilårskomne. Den blir i såfall skutt opp noen mil fra havet, og i tidsrommet like før midnatt.

 

Slike raketter har jeg sett på himmelen hvert eneste år de siste 25 årene, men man skal jo vurdere nøye hvor man sender dem opp, og hva man kan drukne dem med. Hvis noe kan feiltolkes, blir det gjerne nettopp slik.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste fyrverkeriraketter for utendørsbruk har styrepinne

 

Dette er direkte feil.

 

Batterier av typen testet i vedlagt link har vært på markedet i mange år og står på ingen måte tilbake for tradisjonelle raketter med styrepinne. Disse produktene er i salg i disse dager og er fult lovlige å bruke.

Poenget jeg prøvde å få frem er at himmelen kommer til å være like fargerik i år som tidligere år, med eller uten tradisjonelle raketter.

 

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=545546

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Du har tydeligvis ikke vært i indre havn i Oslo på nyttårsaften.

 

Nei, jeg har ikke det. :blush:

 

Har selv vurdert om jeg skal ta med en av mine tilårskomne. Den blir i såfall skutt opp noen mil fra havet,

 

Pass på at du ikke oppfattes som en fjellklatrer i nød på Galdhøppigen eller hvor i innlandet du måtte skyte de opp. Jeg syns det er nok best å skyte de opp der alle andre skyter de opp. Dvs i en eller annen spredt bebygd kystkommune, nøyaktig kl. 24:00 (Eller kanksje i indre havn i Oslo :lol: )

 

 

Austevoll New Year:

:fireworks2::fireworks2::fireworks2::fireworks2::fireworks2::fireworks2::fireworks2:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid ment det er en uting, men det er jo noen gode argumet her for å fyre dem opp og. Og tanken på noen skulle havne i havsnød akkuratt kl 00.01 blir nesten som å tenke på at en fremmed statsmakt erobrer landet en onsdag kl 12.00. Det ville ikke vært en sjel som brydde seg om flyalarmen :eek::wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...