Jump to content

Nødraketter og nyttårsaften

jm

Recommended Posts

Hvordan vet du at det er artigere å fyre opp? Regner jo med at du følger din egen anbefaling.... :rolleyes::lol: .

Jeg mente at det nok er artige å fyre de enn å kaste de.. (får mer valuta for pengene ved å se de i aksjon, enn bare å kaste de)

Selvsagt følger jeg min egen anbefaling!! :newyearcheers:

Jeg har lært om denne "ulv-ulv", og jeg mener det er en uting å fyre de opp uten at en virkelig er i nød.

Men for eksempel å skyte de inn i hule og røyklegge den og skogen utenfor blir en "tåkeskog" er artig. hehe..

Fikk se det i sommer.. ikke sant laluna :) skogen bak olavsundet ble til tåkeskogen ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Synd å erfare at folket i båtene, som natuligvis? har mest tilgang til nødraketter, har brutt forbudet så ofte at HRS har resignert.

I forfjor ba HRS pent om at folk ikke måtte sende opp røde nødraketter, ihvertfall ikke utover kl. 24.00. F.eks. Stavanger Aftenblad.

Om det hjalp........... :nonod:

Kortsiktig er prisen er en lavere terskel for aksjon akkurat denne kvelden, men forsterker et allerede utbredt problem, nemlig misbruk året rundt. :nonod:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Dette er direkte feil.

Batterier av typen testet i vedlagt link har vært på markedet i mange år og står på ingen måte tilbake for tradisjonelle raketter med styrepinne.

Direkte feil? :confused: Dette er vel egentlig bare et godt eksempel på de diskusjonene jeg venter vil komme med hensyn til ordet "rakett".

Batteriene du nevner er vel ikke rakettbatterier, men små mortere. De skyter fyrverkeri opp i luften, men det er ikke snakk om raketter.

rakett - Gjenstand som drives av reaksjonsmotor(er) og som medfører drivstoff [...].

Hva som det "beste" fyrverkeriet blir vel litt smak og behag. Personlig foretrekker jeg morter og elektrisk tenning. Raketter gjør seg best som innendørs fyrverkeri.

:newyearcheers:

Reglene sier ganske enkelt at forbrukere ikke har lov til å kjøpe eller bruke raketter. Profesjonelle som har de nødvendige sertifikater har derimot fortsatt lov til å skyte opp raketter. (Ok, da er det vel bare å vente på en tråd med spørsmål om disse sertifikatene og forslag om at Poseidon kan arrangere kurs :lol: )

Og der ser det ut til at andre har tenkt lignende tanker, og vil tilby rakettførerprøven. Her må vi vel anta at det vil kreves eksamen i astronavigasjon for å få dette sertifikatet med utvidet fartsområde :lol:

Send opp nødrakettene mellom 23.55 og midnatt dersom de uansett skal sendes opp. Det er 525600 minutter i et år, og ved å teste nødrakettene 5 av disse minuttene er det 525595 minutter igjen hvor rakettene kan brukes, samt at folk vet hvordan de ser ut. Mange vet ikke hva nødraketter er engang, fordi de aldri har sett en slik i aksjon. Kall dem det de er, nødraketter, fortell dem du er sammen med at det er en nødrakett som skytes opp, og flere kan skille nødraketter fra fyrverkeri resten av året.

Send opp nødrakettene mellom 23.55 og midnatt dersom de uansett skal sendes opp. Det er 525600 minutter i et år, og ved å teste nødrakettene 5 av disse minuttene er det 525595 minutter igjen hvor rakettene kan brukes, samt at folk vet hvordan de ser ut. Mange vet ikke hva nødraketter er engang, fordi de aldri har sett en slik i aksjon. Kall dem det de er, nødraketter, fortell dem du er sammen med at det er en nødrakett som skytes opp, og flere kan skille nødraketter fra fyrverkeri resten av året.

Nettopp. God tanke.

Godt Nyttår. Siden eg er litt pysete ang slikt sender eg opp noen her inne isteden

:newyearcheers::fireworks1::fireworks3::fireworks2::fireworks3::newyearcheers::fireworks1::fireworks2::fireworks3::newyearcheers::fireworks1:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Og der ser det ut til at andre har tenkt lignende tanker, og vil tilby rakettførerprøven. Her må vi vel anta at det vil kreves eksamen i astronavigasjon for å få dette sertifikatet med utvidet fartsområde :lol:

Den skal jeg ta !!

I tillegg til min allerde klasse4 sertifikat blir det bra.. Det blir litt amputert iår siden pinnene ikke er lov, men vi skal avgårde nå om 1 time og kjøpe inn. Må bare låne en litt større bil enn min A4 stasjonsvogn for å få plass :-)

mvh

Bavaria32sport

Sjefsfyrer

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

tanken på noen skulle havne i havsnød akkuratt kl 00.01 ...

Skamme seg ! Jeg har selv ikke reagert på ordentlige nødrakett oppskyting fordi det var rett etter midnatt den 31ste. Rogaland kalte oss opp og spurte om jeg hadde sett noe og det hadde jeg. Og det hadde jeg men satte det Nyttårsaftenens feirings kontoen. Jeg følte meg ikke særlig glup der og da. :rolleyes:

Mange vet ikke hva nødraketter er engang, fordi de aldri har sett en slik i aksjon. Kall dem det de er, nødraketter, fortell dem du er sammen med at det er en nødrakett som skytes opp, og flere kan skille nødraketter fra fyrverkeri resten av året.

Gode argumenter, men det var denne veien som er brolagt med gode intensjoner.

Dersom det virkelig stemmer at folk flest ikke vet hva en nødrakett er, noe jeg tviler litt på, er nok ikke nyttårsaften kl 2400 det beste tidspunktet å undervise noe som helst. Uansett, sjekk hva sjøveisreglene sier om nødsignaler og så kan folk forklare hva de mener med "nødrakett".

© Raketter eller granater som kaster ut røde stjerner og som avfyres med korte mellomrom, en av gangen.

Litt vanskelig å få med seg denne rundt midnatt på nyttårsaften. Hovedpoenget er at det bare er røde stjerner, og at rakettene avfyres en og en. Du skal langt til havs eller inn i ødemarken før noen vil legge merke til denne typen nødsignaler på nyttårsaften.

(i) Et fallskjermlys eller et håndbluss som viser et rødt lys.

Håndbluss bør være helt uproblematisk på nyttårsaften, om du ikke er ute på sjøen eller i fjellet. (En del sikkerhetspakker har hvite bluss også.) Fallskjermlys er derimot en helt annen historie. De blir hengende lenge i lufta og skiller seg godt ut selv på nyttårsaften. Enda viktigere er det å få med seg at dersom fallskjermen ikke virker og blusset faller ned for tidlig kan det forårsake brann. Faller det ned i en folkemengde, eller om det ved et uhell avfyres mot mennesker så kan det virkelig gå galt. Det er ingen grunn til å avfyre et fallskjermlys på nyttårsaften.

For de aller fleste av disse nødsignalene gjelder det at det er håndholdt utstyr som blir avfyrt uten noen sikkerhetsavstand. Litt fomling eller sleiving på nyttårsaften, og plutselig har du skutt på noe eller noen, eventuelt fått det hele i ditt eget ansikt. (For noen år siden var det en luring som satt inne på hybelen og fiklet med et fallskjermlys for å finne ut hvordan det virket før han skulle ut på nyttårsaften. Han fant ut at det virket, og hadde relativt bra flaks siden bare hybelen ble totalskadet.)

:fireworks2::newyearcheers::fireworks3:

Jeg fyrte opp 2 nødraketter i forrige nyttårsaften. Jeg ringte til politiet og spurte om det var tillatt. Jeg fikk beskjed at jeg kunne fyre opp rakettene kl 24.00.

He he - I Troms er jo Nordnorge det. Kan aldri tenke meg at politiet i Hordaland hadde sagt ja til noe slik...

:fireworks3:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har aldri hørt at det var ulovlig.

Vi har hatt denne diskusjonen flere ganger før. Og da var det edder og galle over de som bare tenkte tanken - så som meg.

I år ser det ut at det er noen flere som ser fordelen ved å ha brukt nødraketter frivillig i en situasjon hvor det er så ukritisk som mulig før man i en panikksituasjon er nødt til å bruke disse. Derfor bør det være lov å bruke hode og i denne sammenhengen bør det være plikt å bruke hode: etter min mening er kl 23:50 for tidlig og 00:10 for sent til å teste disse nyttårsnatten - for ikke å snakke om stedet hvor de avfyres.

Ja, det er ikke lov å bruke nødraketter til noe annet (Vedlegg IV, 2. ledd til regel 37 i Sjøveisreglene)

For de aller fleste av disse nødsignalene gjelder det at det er håndholdt utstyr som blir avfyrt uten noen sikkerhetsavstand. Litt fomling eller sleiving på nyttårsaften, og plutselig har du skutt på noe eller noen, eventuelt fått det hele i ditt eget ansikt.
Er det ikke nettopp derfor det kan være greit å ha prøvd dette et par ganger før du er i havsnød da?

Lurer på hvilke odds du har hvis du får en slik i trynet mens du prøver å klamre deg til båten som ligger oppned :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg husker fra iforfjor (eller kanksje tre år siden) at det var en imponerende skue å se kanskje 20 - 30 nødraketter samtidig over Austevoll. (Kanksje 10 - 15 km luftlinje fra oss) Lysende røde baller som henger der ute. Alt det var nøyaktig kl 24:00. Alle samtidig med bare kanskje opp til to eller tre minutt fra den første til den siste oppskytningen. Såvidt jeg husker: Ingen før, ingen etter. Det er jo klart at ingen tar det som et nødsignal og en ekte nødsignal ville nok blitt forstått både før og etter.

Jeg husker fra iforfjor (eller kanksje tre år siden) at det var en imponerende skue å se kanskje 20 - 30 nødraketter samtidig over Austevoll. (Kanksje 10 - 15 km luftlinje fra oss) Lysende røde baller som henger der ute. Alt det var nøyaktig kl 24:00. Alle samtidig med bare kanskje opp til to eller tre minutt fra den første til den siste oppskytningen. Såvidt jeg husker: Ingen før, ingen etter. Det er jo klart at ingen tar det som et nødsignal og en ekte nødsignal ville nok blitt forstått både før og etter.

De som bor i Austevoll bør ha mer respekt for nødraketter enn som så,der hvor alle de største fiskebåtene hører hjemme. :fireworks1::fireworks3::fireworks2::newyearcheers::newyearsign:

De som bor i Austevoll bør ha mer respekt for nødraketter enn som så,der hvor alle de største fiskebåtene hører hjemme.

Jeg få telle i morgen kveld. Vi er hjemme og jeg skal følge med Austevollingene litt... Har vært på Karmøy i nyttårsfeiringer også, og noen kamerater skøyt opp nødraketter. De som skyter opp nødrakettene er ikke frididsbåtfolk men nettop fiskere og yrkessjømenn - Og jeg tror de har veldig stor respekt for nødutstyr til vanlig.

:fireworks2::newyearcheers::fireworks2:

Jeg har et par pakker med rakett og bluss som ble kjøpt i sommer samt sommeren før og holdbarheten er 2011 & 2012.

Forøvrig tok jeg en titt på en sånn fallskjermrakett og den synes over 30mil , går 300m opp og brenner i inntil 45minutter , kanskje noe å tenke på når man fyrer den med god samvittighet klokken 2359 , den kan fortsatt være synlig vel en halvtime etterpå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...