Jump to content

Nødraketter og nyttårsaften


jm

Recommended Posts

Jeg gjorde det :crazy: . Etter et lite snølag, så bakken var bløt, og mange nødraketter i nærområdet, bestemte jeg meg. Skjøt opp min første nødrakett (får håpe det blir den siste). Men nå har jeg prøvd det, og angrer ikke. En erfaring rikere.Hadde roen til å lese bruksanvisnngen, og puff så var det gjort. Nøyaktig kl. 0000. Men det blir ingen årlig foreteelse. Godt nyttår. :flag:

Link to post
Share on other sites

Fantasisk stjerneklar kveld over Vestlandet.

 

Ja da observerte jeg litt Nordaustevoll. Vi ser ikke så langt sør som Storebø (Kommunesenter) Men et par kilometer til nord derifra hele nordlige delen av Austevoll.

 

Første nødrakettene observerte jeg kl 23:55. Da var det med en gang ca 5-7 stk på himmelen. Så var det helt kontinuerlig nødraketter å se frem til 24:11. På det meste var det ca 15 - 20 stk samtidig i lufta (rett over kl 24:00). Så dabbet det litt av men som sagt kontinuerlig 3 til 10 stk til ca. 10 min over midnatt. Jeg kom helt ut av telliningen men det var virkelig en god del. Tipper iallefall 50 stk tilsammens kanskje noen flere. Såg overhodet ingen hverken før eller etter nevnte tidspunktene. Og da har vi ikke observert de største bygdene på Austevoll! :eek: Ja dette var nok ikke fridtidsbåteiere som skøt opp alt dette.

 

Såg i tilleg til dette også noen få (kanskje 5+) nødraketter helt sør på Sotra. Også disse rett rundt kl 24:00.

 

Godt nyttår til alle på båtplassen!

 

:fireworks1:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at nødraketter kl 24 på nyttårskvelden er ulovlig, men akseptert, tror jeg. Synes uansett at de som sender opp slike raketter må være veldig nøyaktig på tidspunket, det er veldig trist om et reelt nødsignal ikke blir tatt alvorlig fordi det er nyttår!!!!!

 

Skal nødraketter skytes opp, skal "nødvendige myndigheter" varsles. Etter å ha deltatt på endel sikkerhets kurs, mener jeg det er nærmeste kystradio stasjon og politivakta som skal varsles.

 

Ønsker alle på baatplassen et riktig godt nytt år!! :newyearsign:

 

 

Hilsen Sigurd

Link to post
Share on other sites

Godt nyttår alle sammen!!!!!!! Sende opp mine 3 nødraketter kl 00.05 i natt var lit spent må eg seie har aldri sent opp ei slik rakett før. hehe produksjonsår var 1997 utløpsår 2001 :-) men dei gjekk som ei kule til værs fungerte heilt fint .. men tenkte at eg ikkje ville ha så gamle raketter i min båt ...

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Share on other sites

[...] produksjonsår var 1997 utløpsår 2001 :-) men dei gjekk som ei kule til værs fungerte heilt fint .. men tenkte at eg ikkje ville ha så gamle raketter i min båt

Jeg har tenkt som så at om jeg noen gang kommer i en situasjon hvor jeg trenger slike nødsignaler, så ville det ikke være så dumt å ha noen som er utløpt på dato i tillegg til pakken som ikke har gått ut på dato ennå. :wink:

 

Ingen fallskjermlys å se der jeg var i natt.

Link to post
Share on other sites

Hei og godt nyttår!

 

Her i Randaberg(ja det er verstingbygda vedr raketter!) var det og denne gang mye nødraketter, det rare i år var at legehelikopteret ankom i stor høyde like over midnatt (ca 0015?) Da var nødrakett oppskytningen ferdig. Vi diskuterte litt hva helikopteret hadde ute og gjøre denne kvelden. (gikk langs byfjorden utover og tilbake, hadde lav fart.)

 

Kom vel til at de enten var ute og viste seg, folk tenker når legehelikopter klaprer over en, eller var det pga nødraketter på "feil" sted?

 

Jeg personlig har kun nødbluss i båten(penneskudd) de tester jeg hjemme ned i kjellerhalsen når det skal testes, så vet jeg hvordan det virker. Tror dog det er viktig at båtfolk har prøvd og avfyre en nødrakett en gang..

Link to post
Share on other sites

Jeg få telle i morgen kveld. Vi er hjemme og jeg skal følge med Austevollingene litt... Har vært på Karmøy i nyttårsfeiringer også, og noen kamerater skøyt opp nødraketter. De som skyter opp nødrakettene er ikke frididsbåtfolk men nettop fiskere og yrkessjømenn - Og jeg tror de har veldig stor respekt for nødutstyr til vanlig.

 

 

:fireworks2::newyearcheers::fireworks2:

 

 

Det var en god del nødraketter her lenger sør også. :fireworks2:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...