Jump to content

Mariner 115HK fra 1988!


MartinN

Recommended Posts

Heisann folkens og godt nyttår!

 

Jeg skal hente meg denne motoren og lurer på om noen har peiling på disse motorene?

Tenker på råd og tips, bruker/ servicemanualer etc..

 

Selger sier den er strøken, gått i ferskvann, sjeldent godt vedlikeholdt, ingen feil eller lekkasjer, alle deler er originale og har ikke vært på større reparasjoner..

 

Den skal sitte på en Norcem 21 fot!

 

Takk!

 

 

mariner_1.jpg

 

mariner_5.jpg

 

mariner.jpg

 

mariner_6.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om det rent tekniske, men motoren så usedvanlig velholdt ut!! Vet ikke hva du betalte, men det er ikke all verdens verdi på en 20 år gammel motor. Vil nok heller ikke være spesielt rimelig i bruk. Men som sagt; sjelden pent holdt. Er vel en rekkefirer dette? Vet at Mariner har hatt (nesten) samme motorer som Yamaha og Mercury opp gjennom årene og denne er sikkert en variant av en av de.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Siste utgave av Mercury sin klassiske rekke sekser, produsert ifra 1972 men med endel mindre oppgradering frem til 1988....

 

Ser ut til å være godt vedlikeholdt :yesnod: .

 

Stiller enkelte krav til brukeren, men egentlig ikke annet en godt vedlikehold....

  • Bytt gjerne impeller med en gang , disse motorene er avhenging at den fungerer 100% ( er IKKE noen termostat eller noe som holder på vannet, spyles bare igjennom i store mengder ), når kontroll stråle begynner å bli dårlig kan det ofte være i siste liten...
  • Men det viktigste er å bruke rett propell, WOT SKAL ligge oppimot 5700 > 5800 ved lett laste båt og helst aldri under 5500 ellers, hvis WOT ligger under 5000 kommer sylinder 3 og 4 til å havarere... ( WOT = Wide Open Throttle ) .
    Ved bruk kan du selvsagt bruke hele turtalls området, men MAKS gass SKAL kunne gi 5500 .
  • Maks fortenning må ikke være mere en 20° ( motor i gang ) eller 18° ( hvis du drar motoren på starteren )( Tomgangs stabilisator må DEMONTERES ved måling )
  • Bruk god fersk bensin med 2>3% TCW-3 godkjent 2-takts olje ( kjører selv oppimot 4% olje ) .
  • Forgasserne bør være justert litt på den fete siden..

 

Rett oppsatt er dette en meget god motor, er kanskje litt mere tørst en senere motorer, men ikke så ille som noen skal ha det til :smiley:

 

Har selv flere motorer ifra 90 ( nå godt trimmet ) til 200 hk ( racing varianten ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det var et usedvanlig nydelig eksemplar av en 20 år gammel (klassiker)115 hk Mariner du har fått tak i. :yesnod: Ser nesten ut som den kommer rett "fra butikken".

Du har jo fått "inside informations" av `Droll` som virkelig "kan" disse motorene. Gratulerer med ny "gammel" motor , som sikkert vil gi deg mye positivt tilbake.

P.S. Denne ville jeg vasket og gjennomkjørt med ferskvann etter hver tur. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...