Jump to content

Terhi micro fun ungdomsbåt


jone

Recommended Posts

Jeg synes ikke at dette er båten å kjøpe for ungdom, abs plast som er vanskelig å reparere hvis noe skjer. Hvis de unge er svært forsiktige (jenter) ja så går det vel, men gutter og dens herjinger kan være mer enn disse båtene tåler. Leit innvendig etter sprekker hvis det er en brukt du skal kjøpe, se på lukene etter sprekker.

Finnes også i en variant som heter Seabird.

 

GH 10-11 eller andre båter i GRP mener jeg er bedre, men uansett, lykke til!

Link to post
Share on other sites

Terhi er laget av såkalt ABS-plast, i en sandwich-konstruksjon. Har sett bilde av en Terhi som er kappet i to mens den ligger på sjøen, de to delene flyter like godt. Vekten vet jeg ikke noe om, kunne ikke finne det hos www.kellox.no heller. De er vel ikke så langt unna tilsvarende i glassfiber, tenker jeg. Mener å huske at en Terhi Fun (litt større) veier 130 kg.

Link to post
Share on other sites

Vi har selv en micro fun. Jo, vekten er adskillig lavere - flere titalls kilo mener jeg å huske.

 

Men som andre er inne på: du kann ikke bruke standard material til reparasjoner. Og det er en så stor ulempe - synes jeg idag - at jeg antagelig ikke ville kjøpe den igjen.

Link to post
Share on other sites

men gutter og dens herjinger kan være mer enn disse båtene tåler.

Vi anskaffa vår MicroFun da matrosene var henholdsvis 11 og 14 år gamle og båten er omtrent like fin i dag som da den var ny i 97. Yngstemann står i bakgrunnen og råflirer og sier at de guttene du refererer til antakelig ikke har noe i en båt og gjøre, for de vil komme til å ødelegge alt de kjører uansett.

Reparasjon, om nødvendig, ref Terhis hjemmesider. Vekta er ca 95kg.

Setet bak har en tendens til å sprekke etter ei stund. Ikke pga ungdommen og deres vekt, men pga oss fedre/mødres vekt når det landes litt hardt. Jeg la på litt glassfiber under setet for et par år siden og det holder. Forsterka også litt invendig i styrekonsolen.

Forøvrig ligger min Terhi i erfaringsdatabasen.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

I våres fikk jeg tak i en Terhi 415 Nova. Den hadde et par hull i skroget etter at den hadde falt av en henger. Jeg tettet hullene med 2 komponent masse som Terhi leverer. Slipte så ned og lakkerte med lakk som også Terhi leverer. Båten ble som ny.

Små reparasjoner er ingen problemer på Terhi båter, men det er nok kanskje værre hvis båten er delt i to (da tror jeg uansett at jeg hadde kastet den).

Redigert av Skipet 3 (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...