Jump to content

Jeg gruer meg!!


BEG

Recommended Posts

"Drømmebåten" kjøpte jeg i fjor, men den har dessverre en gelcoat som er ganske falmet. Særlig den mørke fargen under fenderlist, samt overbygg, trekker helhetsinntrykket kraftig ned. (synes jeg)

 

Har testet et lite stykke og ser at det er mulig å rubbe opp skroget slik at det faktisk skinner pent. Å ta hele båten blir en kjempejobb. Derfor er jeg ute etter gode tips, produkter og erfaringer fra dere.

 

#1: Hvike produkter har dere gode erfaringer med?

 

#2: Har hørt at det er ganske tidsbegrenset virkning, risikerer jeg å måtte gjøre jobben om igjen allerede neste sesong?

 

#3: Hvem ønsker å stille opp på dugnad til neste år?  :wink:

 

#4: Har vurdert hellakkering. Det er snakk om en 30ft med flybrigde. Noen som kjenner til profesjonelle firmaer og eventuelt prisnivå? Bor i Oslo.

 

Benytter anledningen til å ønske alle en God Jul, og takker for interessante innlegg i et sakelig miljø.

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

Ut fra min erfaring er det ikke bryet verd å legge masse arbeid i rubbing/polering.

Spes. på en så stor båt, og ikke minst hvis gelcoaten er mørk i fargen.

 

Holdbarheten er svært begrenset, uansett hvilket produkt man velger.

 

Det eneste jeg har funnet som holder en stund er Owatrols Polytrol. Men også dette er ren brannslukking.

Det etterlater også en hinne som kan flasse.

 

Lakkering er eneste varige løsning, og helst ikke i mørke farger. Ut fra min erfaring holder mørke polyurethane-lakker max 5 år før de begynner å mattes.

 

God Jul! :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Polytrol har jeg prøvd og som Ingar sier så er det brannslukking.Tror boksen ligger i kjelleren et sted så hvis du vil prøve så kan du få den.Lakkering er en bedre løsning men akk så dyr!

Er en billakkerer i Sandefjord som averterer på de gule sidene at han lakker plastbåter-pr. telefon indikerte han for 2-3 år siden at moroa ville komme på ca 25 000.L&S(Lakk & Sveis) utenfor Tønsberg kan også lakke båt-der er problemet størrelsen på lakkboksen.Tror ikke du får noe stort større enn en 23-26 foter inn der.Såvidt jeg husker har han heller ikke vogn å kjøre båten på,men han har en stor hall som kan rigges som provisorisk lakkboks ihvertfall.

L&S var betydelig billigere enn Sandefjords firmaet.Tror han snakket om ca 10-12 000 for å lakke til fenderlista,og et moderat pristillegg for overbygget.(Mitt overbygg er mest anti skli belegg så det er egentlig bare sidene og hardtop det er snakk om)

Istedet for hellakkering ble det valgt kun å lakke den brune stripa med International 1 komponent grå lakk.Men dagen for hellakkering nærmer seg vel....Slagskipet er bygget 86.

 

Dessverre er billakkerere som har store lakkbokser veldig dyre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...