Jump to content

vil CanalDigital dekoder fungere i båt?


Lukabella

Recommended Posts

Dette har vært oppe før, og det skal finnes en slik dekoder som også kan brukes for det digitale bakkenettet. Men husker jeg rett, kan du ikke bruke kort fra RiksTV og må nøye deg med NRK. Du kan jo søke litt og se om du finner tråden om dette.

 

Lagt til: du kan se på denne tråden, innleg #229.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei Canal Digital dekoder vil ikke fungere på vanlig uhf antenne, de er beregnet for å dekode de MUX som Canal Digital distribuerer på sine kabelnett.

Ved mottak av det digitale bakkenett i Norge så fungerer kun godkjennte bokser fra Riks TV.

I Norge brukes MPEG4 , men noen bokser tar også MPEG2 da vil du også motta det svenske bakkenettet. Noe å tenke på om du beveger deg på svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har da sett de som har satt parabolantennen på bryggekanten. Og ligger du stødig fortøyd,

går det også med parabolen i båten som her:

 

parabol.jpg

Parabol i Solnedgang

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Tillater meg et spørsmål i samme tema. Har fra før største Glomex antenne med forsterker inne i båten. Før sesongen 09 blir det nok å installere en Grundig boks. Trenger jeg da forsterkeren lenger, eller er jeg avhengig av den for spenning til antennen?

 

Riks-tv har nå foresten kommet med kanalpakke som kan kjøpes med varighet, en mnd. Tror det koster kr. 300,-. Dyrt ja men alikevel bedre/billigere enn års abonnement.

 

Arve

Link to post
Share on other sites

Glomex-antennene har forsterkeren i den boksen du nevner (og det er forsterkeren som trenger spenning, ikke antennen i masten) så den kommer du nok ikke utenom. Andre antenner, som f.eks. Triax har forsterkeren i selve antennen og mater denne med spenning fra en egen "spenningsboks". Her kan du droppe denne boksen dersom det er 5volt forsterkeren i antennen skal ha. Grundig dekoderen kan nemlig settes til å legge ut 5volt på antennekabelen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sett det selv, fullt mulig å få til det. Jeg for min del er kjempefornøyd med Nrk og tv2 via rikstTV, ser stort sett bare på nyheter og værmelding med unntak av beat for beat på fredagene..... :drink:

Nei bruker nok båtpengene andre viktigere ting til båten, men så har jeg heller ingen småtasser ombord som gjerne vil se barne TV heller.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Er den standar Grundig dekoderen, s[ mye bedre enn Sagem dekoderen som Reikstv selger for kr.1,-

hvis en tegner abonement?

Uten abonement så er det vel kun NRK 1-2 en får inn. + TV2 for en periode.

 

Tenkte jeg skulle tegne ett abonemet hos RiksTV, hadde jo vært greit å fått med dekoderen gratis.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke testet Sagem boksen selv, og skal du ha den hjemme med stor antenne på taket og gode signaler, er den helt utmerket etter hva som sies. Men i båt, med svake signaler langt inne mellom noen høye holmer, sies det at den ikke strekker til. Kjenner selv noen som byttet Sagem til Grundig i angrefristperioden og plutselig fikk bilde der det før bare sporadisk kom noe hakkede bildegreier. Uten abonnement får en inn NRK1, NRK2, NRK3 noen lokalstasjoner og (med foreløpig gratis kort) TV2. TV2 er gratis til 2010 (eller var det ut 2010?).

 

Når det gjelder å handle boks fra RiksTV direkte i stedet for fra f.eks. Elkjøp og andre, har jeg hørt at RiksTV kan være svært "vrange" ved reklamasjoner. Så jeg ville følt det greiere å handle hos en elektroforhandler (eller i nettbutikk).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er den standar Grundig dekoderen, s[ mye bedre enn Sagem dekoderen som Reikstv selger for kr.1,-

Tenkte jeg skulle tegne ett abonemet hos RiksTV, hadde jo vært greit å fått med dekoderen gratis.

 

Søk på Rikstv så får du god informasjon.( på baatplassen)

Hvis du ikke må ha boksen nå så vent til Grundig boksene går for en krone. Støtter Lars H. idet med kjøp hos de andre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ganske entydig dette. Grundig boksen er den som gjelder for båt.

er da F... at det er Sagem boksen som en kan få med gratis om man tegner seg ett RiksTV abonement. Har vært denne Sagem boksen som har fulgt med ,nå i hele høst.

 

Blir nok til å handle flatskjermm/dvd hos en av de store kjedene å satse på at Grundigboksen er på tilbud i Februar.

 

Medusa, Tv med innebygd dekoder er allerede på markedet. Men da kun Svææære skjermer.

21" skal vistnok komme før påske. Men det skulle det i fjor også.

Dette i følge innlegg lengre oppe i strengen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Litt tilleggsinformasjon ang. TVer med innebygd mpeg4 dekoder.

 

 

To ting å tenke på:

1. Jeg har hørt at det fins TVer eller bokser som tar mpeg4, men ikke lydsystemet til RiksTV (HE-AAC?).

 

2. Jeg kjøpte en Sony KDL-40W4000 (40" LCD) for en måneds tid siden, og denne har Riks-TV tuner. Har en RiksTV Sagem-tuner som normalt står i båten på sommeren med et kort for gratiskanalene. MEN JEG KUNNE IKKE FLYTTE KORTET OVER TIL TVEN UTEN Å KJØPE EN CAM-MODUL! Denne koster visst tusen spenn, hvis du ikke kjøper den ifbm. et abonnement hos RiksTV. Da kan du kanskje få den for en krone. (Jeg kan se på de gratis NRK-kanalene uten CAM)

 

Nå fant jeg en interessant side hos RiksTV på nettet:

http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Digita...nte-mottakere2/

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Canal digital har 2 stk HD-bokser for parabol som du kan kjøre på 12V og som har bakkemottaker for frie bakkesendinger som NRK kanalene og en del Svenskekanaler for de som når disse. Er ikke mulig å sette kort i disse.

Koster idag 1990,- og 2990,-(med harddisk)

 

 

mvh ivar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...