Tonic Startet 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2009 Da var jeg for alvor igang med oppgradering av Agderen min. Vårens prosjekter: - Ny motor (Ut: Perkins 6.354 Inn Yanmar LH4-HTE) - Baugpropell Sleipner - Ny ankervinsj - Ny kartplotter - Bytte ut teleflex med hydraulisk styring. (Sleipner) - Bytte fra 24 til 12 V anlegg - Lakkering av stripe. - Rensing av dieseltank - Bytte av kraner og slanger. Deilig å få kostet på litt Skal ta litt bilder av de største tinga evt detaljer hvis noen vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Det er klart du må legge inn bilder, så kansje - kanskje https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49176 Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Det er egentlig en forutsettning at bilder blir lagt inn Stå på Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Er Perkinsen fra 1996? Hvorfor må den ut nå da den akkurat er innkjørt, for liten? Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Nei det var en gammel svær jernklump på 750 kg og 115 hk. Nå får jeg 140 kg og 360 kg. Blir sikkert litt mindre stød, men det får jeg tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Det blir topp Tonic Da blir det fart i agderen skal du se Monterte selv inn en 4LH-DTE i en 1987 mod i fjor.. ble topp det Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tonic Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 (redigert) Liten oppdatering med tips og erfaringer så langt. Jeg har tatt ut og solgt den gamle Perkinsen. Var litt av ett beist som skulle ut av båten det der. Tok ca 2 timer å få motoren ut på hengeren. Heldigvis satt ikke boltene veldig så det gikk kjapt å få ut. Det så ikke fint ut i motorrommet. Øljesøl og frostvæske all mass. Jeg fant også: 1 stk skralle med pipe 8mm, fastnøkkel 8mm, samt bitspipe 8mm.... hehehe tipper det er en som har vært forbanna og mista alt han eide og hadde av 8mm. Jeg har fått rengjort motorrom slik at den nye Yanmaren blir ønsket velkommen i rene omgivelser. Problem: Den gamle motoren var 24v den nye er 12 v. Det medfører masse bytte av utstyr. el. dass, lader pumper noen ledninger er også i tynneste laget og blir byttet ut. Dette ble dyrere og mere arbe enn jeg regnet med. Jeg skal lage en detaljert tegning over det elektriske anlegget. Jeg har også fått på plass den hydrauliske styringen. Dette gikk forsåvidt ganske greit. Som bildeserien viser har jeg brukt Sleipner sine pressfrie kuplinger noe som var veldig enkelt. Tips ved bruk av disse, ta med en kar som er sterk i klypa. (og litt futt i nøtta da kuplingen som skrus på slangen er links-gjenget). Disse slangene var forresten noe dritt å kappe. Prøvde med rørkutter etc. Men det beste var å sette de fast på hver side av kuttstedet(tvinger etc.) og bruke baufil. Blåste gjennom med trykkluft etter at de var kappet. Rattpumpa syns jeg var i største laget men jeg måtte ha utenpåliggende pumpe så da blir det slik. Det gamle hullet var mindre enn det nye så måtte da skjære ut ett sentreringsstykke for å få et nøyaktig pent hull. Jeg monterte en syrefast plate bak sylinderen for å få bedre feste i finerplatene. Dette ble veldig bra og jeg får flott utslag på roret begge veier. Jeg fylte på olje og lufta så godt jeg fikk til, men det ble noe forferdelig gris. Anbefaler sterkt å sette slange på luftenippelen. Luftingen ble jeg litt usikker på om jeg fikk ordentlig til, men jeg åpnet ihvertfall den ene luftenippelen og sveivet rattet til den ene siden til øljespruten sto og så det samme på andre siden. Må ta en ekstra sjekk på det neste gang vi er to mann der. Jeg har også fått lagt frem kabler til baugpropellen og til ankervinsjen. Jeg valgte å plassere betjeningsbryderene på venstre side av rattet. Dette fordi jeg tror det vil være enklest å ha en hånd på gassen og en som kan ratte/thruste. (også fikk jeg dekket mange gamle skruehull) Jeg har har kjøpt en Sidepower SE40, 3hk. Legger da 70mm2 RK kabel til denne (6m) Styringskabelen som var med i settet var 5 cm for kort (seff) så denne må jeg skjøte litt. Har også tatt av gammel ankervinsj og driver å pusser opp kassa og monterer den nye Lewmar 1000. Bilder kommer. Kabel til denne er de exist. kabler 25mm2 . 3 m ca. Kommer tilbake med mere bilder etterhvert. Redigert 25.Januar.2009 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Veier Yanmar LH4-HTE bare 140kg?????? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Eller 360kg Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Skal være 140 hk og 360 kg :) Sitér dette innlegget Link to post
TNS Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Løfter denne litt jeg. Er det skjedd noe nytt? Har samme båt selv, så det er morsom lesning. MVH TNS Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Bedre sent enn aldri... Skal få oppdater litt etter helgen. Holder på med sluttspurten på båten nå. Skal støpe inn baugpropellen imorra. Hullet er tatt. Gikk forsåvidt veldig greit, ble litt romt, men jeg skal slipe hjørner så da blir det 100% Kommer tilbake med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Regtner med du leste Båtmagasinets test av baugpropell og forskjell på ytelse og støy ved små justeringer av tunell etc.? Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Jepp, har dobbelt så stort tverrsnitt på tilførseleskabelen, og det blir flott avrundet kant. Spoileren ble kanskje litt lav, (drøye 1cm) Får kanskje sparkle denn litt ekstra opp imorra. Redigert 21.Mai.2009 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Da kan jeg komme med litt mere bilder og tekst. Siden sist har jeg fått skjært ut til nytt Yanmarpanel. (de er utrolig store) Byttet alle septikkslanger, Har også byttet kraner og gjennomføringer. Kranene satt dønn og gjennomføringene løsnet. Se bilder. Ellers så er det meste av elektrisk lagt om. Ble litt virrvarr på ledninger og sikringer, så dette blir neste års prosjekt. Baugpropellen: Hadde ikke så store forkunnskaper om å sette i baugpropell, men jeg har montert alt mellom himmel og jord hele livet så jeg heiv meg uti det. Etter å ha lest det som er av sider om hvordan man skal gjøre det står man skal gjøre det står man fremdeles med 100 spørsmål når man står oppi det. F.eks. Har jeg slipt nok?, er det nok plass til støping under tunnellen innvendig? Hva med glippa som ble mellom røret å skroget da fresen gjorde at det ikke ble 100. Hva skal jeg fylle denne med??? Polyestersparkel, epoxysparkel,Jotun, hempel, west system, og så hundre typer under disse kategoriene igjen, polyester og glassfiber, drite i det (det skal jo slipes bort uansett). Støpe på utsiden, 10 lag på innsiden, holkilsparkel ikke? litt, ok, polyester fester ikke på epoxy... jajajaja For meg ble det: 1. Plassere tunell, måle litt innvendig og litt utvendig, se på bilder fra Agderboats 2. Borre ut et lite kontrollhull som traff 1,5cm fra der jeg hadde målt på innsiden. 3. Frese ut for tunell. Ble ei lita glippe mellom tunell og skrog. Denne fylte jeg med Jotuns Epoxysparkel, samtidig som jeg lagde en liten "holkil" larve på innsiden slik at ikke glassfiberen får så krapp bøy. 4. Når Sparkelen var tørr slipa jeg vekk alt som var søl og overflødig slik at det bare ble minimalt med epoxy igjen. Og tunellen var ren og fin. 5. Ved støping av tunnel begynte jeg med smale (2-3 cm) og korte 8-10 cm glassfiber remser. Overlappet skjøter og gjorde de lengre for hver runde. La på ekstra bakerst på tunell. der hvor jeg skal slipe på utsiden. La ca 6 lag 450Grams. rundt tunellen. 6. på utsiden hadde jeg skjært røret slik at jeg fikk en liten spoiler, denne sparklet jeg en fin kant på og slipet ned kantene rundt. Slik det står i nyeste båtmagasinet. 7. Skal avslutte imorra med å slipe den overflødig epoxy og legge "roving", rundt hullet på utsiden for å unngå sprekking i gelcoat. (ble ikke anbefalt å kun sparkle her selv om det sikkert går helt fint) Oppå dette blir det 3 lag antipest og 2 lag nonstop. Ferdig Det gikk mere tid enn jeg hadde trodd. Var hele tiden usikker på om jeg hadde gjort det rett. Slipet sikker for mye, med pytt pytt, syns det ble bra jeg. Redigert 23.Mai.2009 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Klarte du å støype innvendig under tunellen? Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Ja, det ser trangere ut enn det er i virkeligheten. Denne båten er bred ganske langt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Henrix Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 5 timers søvn? Ja ja, du kan jo sove til sommeren. :) Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Oppdaterer med noen bilder fra lakking av stripe samt støping av tunnell. Hva har jeg lært av å sette inn baugpropellen selv? Lei inn folk som driver med slikt til daglig. Hvis en ikke har sykt mye fritid da. Syns i bunn og grunn at det var en svær prosess. Selv om jeg kanskje slipet for mye eller for lite gikk tiden, og når man er litt usikker hele veien så ere bedre å stå litt overtid og leie inn proffer. Ble masse gris og rot i båten. Men den sitter ihvertfall fast så det holder. Her ett bildet midt i støpingen. Ble litt mye kliss. Anbefaler skikkelige oppvaskhansker og ikke de ¤%%¤#¤ engangs greine. Rot Her ser vi hva som tar tid når man skal lakke. Gikk på en liten smell da kantene ble for skarpe rundt spoileren. Rovingen ville ikke bøye seg rundt så jeg måtte slipe litt på de. Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Da var første helgeturen unnagjort etter oppgraderingen. Hvordan fungerte ting... - Ny(brukt) motor gikk som en drøm. Skjønner hva dere mener med hard gange i Yanmar. Jeg har en lekkasje på den oljefyllte akselhylsa. Det lekker ikke vann inn, men olje inn i båten når jeg ligger stille. Når jeg fyller oljebeholderen så drypper det sakte ut i kjølsvinet. Så da må jeg bytte denne. - Baugpropellen fungerte glimrende, den lille SP40 fra sleipner var mer enn kraftignok. - Lewmar ankervinsjen døde helt ut 2 gang jeg brukte den(?) har sendt den til maritim. - Ellers så var alle gjennomføringene mine tette og fine. Men hør på denne tabba!!! Jeg har vasket vanntanken og så har jeg vært noen ganger nedi insp.luka for å vippe på flotøren for å "kalibrere" Dette ble noen ganger opp og ned... Da.. Jeg fyllte vann syns jeg tanken hadde vokst, men tenkte at den var jo helt tørr så det går jo på noen liter...Helt til jeg så lensepumpa begynte for fullt... Tror dere ikke jeg hadde glemt å feste lokket nede på tanken så vannet rant ned dit... Det skjedde ikke annet enn at jeg fikk testet pumpeautomatikken.... Godt det ikke var diesel. Skal få lagt ut litt flere bilder etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.