Jump to content

Prosjekt: oppgradering av Agder 840 1996


Tonic

Recommended Posts

Da var jeg for alvor igang med oppgradering av Agderen min.

 

Vårens prosjekter:

 

- Ny motor (Ut: Perkins 6.354 Inn Yanmar LH4-HTE)

- Baugpropell Sleipner

- Ny ankervinsj

- Ny kartplotter

- Bytte ut teleflex med hydraulisk styring. (Sleipner)

- Bytte fra 24 til 12 V anlegg

- Lakkering av stripe.

- Rensing av dieseltank

- Bytte av kraner og slanger.

 

Deilig å få kostet på litt

 

Skal ta litt bilder av de største tinga evt detaljer hvis noen vil ha.

Link to post
  • 4 uker senere...

Liten oppdatering med tips og erfaringer så langt.

 

Jeg har tatt ut og solgt den gamle Perkinsen. Var litt av ett beist som skulle ut av båten det der. Tok ca 2 timer å få motoren ut på hengeren. Heldigvis satt ikke boltene veldig så det gikk kjapt å få ut. Det så ikke fint ut i motorrommet. Øljesøl og frostvæske all mass. Jeg fant også: 1 stk skralle med pipe 8mm, fastnøkkel 8mm, samt bitspipe 8mm.... hehehe tipper det er en som har vært forbanna og mista alt han eide og hadde av 8mm.

Jeg har fått rengjort motorrom slik at den nye Yanmaren blir ønsket velkommen i rene omgivelser.

 

Problem: Den gamle motoren var 24v den nye er 12 v. Det medfører masse bytte av utstyr. el. dass, lader pumper noen ledninger er også i tynneste laget og blir byttet ut. Dette ble dyrere og mere arbe enn jeg regnet med. Jeg skal lage en detaljert tegning over det elektriske anlegget.

 

Jeg har også fått på plass den hydrauliske styringen. Dette gikk forsåvidt ganske greit. Som bildeserien viser har jeg brukt Sleipner sine pressfrie kuplinger noe som var veldig enkelt. Tips ved bruk av disse, ta med en kar som er sterk i klypa. (og litt futt i nøtta da kuplingen som skrus på slangen er links-gjenget). Disse slangene var forresten noe dritt å kappe. Prøvde med rørkutter etc. Men det beste var å sette de fast på hver side av kuttstedet(tvinger etc.) og bruke baufil. Blåste gjennom med trykkluft etter at de var kappet.

telefon0109_091.jpg

 

Rattpumpa syns jeg var i største laget men jeg måtte ha utenpåliggende pumpe så da blir det slik. Det gamle hullet var mindre enn det nye så måtte da skjære ut ett sentreringsstykke for å få et nøyaktig pent hull.

desember_08_024.jpg

desember_08_023.jpg

telefon0109_109.jpg

desember_08_027.jpg

 

Jeg monterte en syrefast plate bak sylinderen for å få bedre feste i finerplatene. Dette ble veldig bra og jeg får flott utslag på roret begge veier.

telefon0109_089.jpg

 

Jeg fylte på olje og lufta så godt jeg fikk til, men det ble noe forferdelig gris. Anbefaler sterkt å sette slange på luftenippelen.

Luftingen ble jeg litt usikker på om jeg fikk ordentlig til, men jeg åpnet ihvertfall den ene luftenippelen og sveivet rattet til den ene siden til øljespruten sto og så det samme på andre siden. Må ta en ekstra sjekk på det neste gang vi er to mann der.

 

 

Jeg har også fått lagt frem kabler til baugpropellen og til ankervinsjen. Jeg valgte å plassere betjeningsbryderene på venstre side av rattet. Dette fordi jeg tror det vil være enklest å ha en hånd på gassen og en som kan ratte/thruste. (også fikk jeg dekket mange gamle skruehull)

telefon0109_107.jpg

 

Jeg har har kjøpt en Sidepower SE40, 3hk. Legger da 70mm2 RK kabel til denne (6m)

Styringskabelen som var med i settet var 5 cm for kort (seff) så denne må jeg skjøte litt.

 

Har også tatt av gammel ankervinsj og driver å pusser opp kassa og monterer den nye Lewmar 1000. Bilder kommer. Kabel til denne er de exist. kabler 25mm2 . 3 m ca.

 

Kommer tilbake med mere bilder etterhvert.

Redigert av Tonic (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Da kan jeg komme med litt mere bilder og tekst.

 

Siden sist har jeg fått skjært ut til nytt Yanmarpanel. (de er utrolig store)

dsc00232.jpg

Byttet alle septikkslanger, Har også byttet kraner og gjennomføringer. Kranene satt dønn og gjennomføringene løsnet. Se bilder.

Ellers så er det meste av elektrisk lagt om. Ble litt virrvarr på ledninger og sikringer, så dette blir neste års prosjekt.

dsc00236.jpg

Baugpropellen:

 

Hadde ikke så store forkunnskaper om å sette i baugpropell, men jeg har montert alt mellom himmel og jord hele livet så jeg heiv meg uti det. Etter å ha lest det som er av sider om hvordan man skal gjøre det står man skal gjøre det står man fremdeles med 100 spørsmål når man står oppi det.

 

F.eks. Har jeg slipt nok?, er det nok plass til støping under tunnellen innvendig? Hva med glippa som ble mellom røret å skroget da fresen gjorde at det ikke ble 100. Hva skal jeg fylle denne med??? Polyestersparkel, epoxysparkel,Jotun, hempel, west system, og så hundre typer under disse kategoriene igjen, polyester og glassfiber, drite i det (det skal jo slipes bort uansett). Støpe på utsiden, 10 lag på innsiden, holkilsparkel ikke? litt, ok, polyester fester ikke på epoxy... jajajaja

 

For meg ble det:

1. Plassere tunell, måle litt innvendig og litt utvendig, se på bilder fra Agderboats

2. Borre ut et lite kontrollhull som traff 1,5cm fra der jeg hadde målt på innsiden.

3. Frese ut for tunell. Ble ei lita glippe mellom tunell og skrog. Denne fylte jeg med Jotuns Epoxysparkel, samtidig som jeg lagde en liten "holkil" larve på innsiden slik at ikke glassfiberen får så krapp bøy.

dsc00240.jpg

4. Når Sparkelen var tørr slipa jeg vekk alt som var søl og overflødig slik at det bare ble minimalt med epoxy igjen. Og tunellen var ren og fin.

5. Ved støping av tunnel begynte jeg med smale (2-3 cm) og korte 8-10 cm glassfiber remser. Overlappet skjøter og gjorde de lengre for hver runde. La på ekstra bakerst på tunell. der hvor jeg skal slipe på utsiden. La ca 6 lag 450Grams. rundt tunellen.

6. på utsiden hadde jeg skjært røret slik at jeg fikk en liten spoiler, denne sparklet jeg en fin kant på og slipet ned kantene rundt. Slik det står i nyeste båtmagasinet.

dsc00249.jpg

7. Skal avslutte imorra med å slipe den overflødig epoxy og legge "roving", rundt hullet på utsiden for å unngå sprekking i gelcoat. (ble ikke anbefalt å kun sparkle her selv om det sikkert går helt fint)

 

Oppå dette blir det 3 lag antipest og 2 lag nonstop.

Ferdig

 

Det gikk mere tid enn jeg hadde trodd. Var hele tiden usikker på om jeg hadde gjort det rett. Slipet sikker for mye, med pytt pytt, syns det ble bra jeg.

Redigert av Tonic (see edit history)
Link to post

Oppdaterer med noen bilder fra lakking av stripe samt støping av tunnell.

 

Hva har jeg lært av å sette inn baugpropellen selv?

 

Lei inn folk som driver med slikt til daglig. Hvis en ikke har sykt mye fritid da. Syns i bunn og grunn at det var en svær prosess. Selv om jeg kanskje slipet for mye eller for lite gikk tiden, og når man er litt usikker hele veien så ere bedre å stå litt overtid og leie inn proffer. Ble masse gris og rot i båten. Men den sitter ihvertfall fast så det holder.

dsc00259.jpg

Her ett bildet midt i støpingen. Ble litt mye kliss. Anbefaler skikkelige oppvaskhansker og ikke de ¤%%¤#¤ engangs greine.

dsc00262.jpg

Rot

baat.jpg

Her ser vi hva som tar tid når man skal lakke.

dsc00256.jpg

 

Gikk på en liten smell da kantene ble for skarpe rundt spoileren. Rovingen ville ikke bøye seg rundt så jeg måtte slipe litt på de.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var første helgeturen unnagjort etter oppgraderingen. Hvordan fungerte ting...

 

- Ny(brukt) motor gikk som en drøm. Skjønner hva dere mener med hard gange i Yanmar.

Jeg har en lekkasje på den oljefyllte akselhylsa. Det lekker ikke vann inn, men olje inn i båten når jeg ligger stille. Når jeg fyller oljebeholderen så drypper det sakte ut i kjølsvinet. Så da må jeg bytte denne.

 

- Baugpropellen fungerte glimrende, den lille SP40 fra sleipner var mer enn kraftignok.

 

- Lewmar ankervinsjen døde helt ut 2 gang jeg brukte den(?) har sendt den til maritim.

 

- Ellers så var alle gjennomføringene mine tette og fine.

 

Men hør på denne tabba!!!

 

Jeg har vasket vanntanken og så har jeg vært noen ganger nedi insp.luka for å vippe på flotøren for å "kalibrere" Dette ble noen ganger opp og ned...

 

Da.. Jeg fyllte vann syns jeg tanken hadde vokst, men tenkte at den var jo helt tørr så det går jo på noen liter...Helt til jeg så lensepumpa begynte for fullt... Tror dere ikke jeg hadde glemt å feste lokket nede på tanken så vannet rant ned dit... Det skjedde ikke annet enn at jeg fikk testet pumpeautomatikken.... Godt det ikke var diesel.

 

Skal få lagt ut litt flere bilder etterhvert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...