Jump to content

Toppstrøk i motorom

luhrern

Recommended Posts

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

Jeg har brukt Jotun HardTop både på motor og motorrom (etter anbefaling fra Jotun) og resultatet ble meget godt.

128_2900b.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har også god erfaring med Biltemas 2K TopCoat. Lett å stryke ut, og gir en svært blank og sterk overflate som er lett å rengjøre og vedlikeholde. BT TopCoat er vel en Polyurethanelakk, mens Jotun HT vel er Polyesterbasert?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fra Jotun Hardtop spec:

Penguin HardTop er en helblank, to-komponent spesiallakk på polyuretan-basis som gir en

hard og glatt overflate med stor slitestyrke, værbestandighet og motstandsevne overfor

kjemikalier (bensin, olje, syrer, alkalier o.a.). Penguin HardTop er særlig egnet til fornyelse av

plastbåter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er det å anbefale en blank topcoat i motorrommet, hvis man skal gå eller tråkke nedi der?

Det har ikke vært noe problem hos meg i alle fall. Så lenge det er rent, er det ikke spesielt glatt. Og rent vil man ha det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Er det å anbefale en blank topcoat i motorrommet, hvis man skal gå eller tråkke nedi der? Tenker på rene motorrom...

Nå er ikke Biltema`s Topcoat egentlig topcoat...

Topcoat er egentlig gelcoat med voks innblandet. Gir en matt finish.

Dette er vel egentlig det mest "originale" å male motorrommet med!

Viktig at det er helt rent før du maler, vask med Acetone først. Ta gjerne og rubb med 40-papir også.

Det er også veldig viktig at du legger på tykt lag, nesten så det siger. (ellers herder det svært sent, snakker av erfaring...)

Anbefaler at du kjøper hos en som driver med dette, som har dette i stort kvanta. (F.eks Glomma Båt hvis du skulle være i nærheten av Sarpsborg)

Topcoat er egentlig gelcoat med voks innblandet. Gir en matt finish.

Hvorfor legge en matt finish i motorrommet, som knapt lar seg vaske rent om man får et par oljeflekker på det? En blank overflate er mye lettere å holde ren, og ser mye mer delikat ut! Jeg for min del ville aldri brukt matt i motorrommet..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det er også veldig viktig at du legger på tykt lag, nesten så det siger. (ellers herder det svært sent, snakker av erfaring...)
Skjønner ikke hva Du mener med dette. Til tykkere lag desto lengre tid tar herdinga har jeg lært. Driver en del med maling på båt og der prøver vi heller å legge tynne strøk for at herdinga skal gå fortere.
Skjønner ikke hva Du mener med dette. Til tykkere lag desto lengre tid tar herdinga har jeg lært. Driver en del med maling på båt og der prøver vi heller å legge tynne strøk for at herdinga skal gå fortere.

Ja, du har rett i det når det gjelder maling. Det vi snakker om her er polyester, og ikke maling.

De fleste som har jobbet med polyester har nok erfart dette.

Blir det tjukt nok, som i en bøtte, tror jeg nesten at det kan ta fyr pga. varmeutviklingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...