Jump to content

Vp d4-300 eller cmd 4.2?


KaRsK

Recommended Posts

Hei , prøvde meg i ett annet innlegg også , men ingen som svarte :) så prøver meg med ett eget innlegg

 

 

Motor i båten i dag: 41 med 290Dp ,c5 ,39knop vekt : ca 500 med drev ?

 

motorer som er vurdert /vurderes:

 

Steyr 280hk klargjort for eksisterende 290 drev. : 306.000 hallo :eek:

 

Vp d4-300 vekt 663kg , men passer best i mitt motor rom.. pris ca:340.000

med dph drev og propeller

 

cmd 4.2 350 hk ca 500 kg og noenlunde samme mål som 41`n .. men 150 hk mer

leveres med bravo 3 xr drev.. ca pris under 300.000. tror jeg

 

 

Steyr har priset seg helt ut og er ikke med lenger ..

 

D4 vil passe best i mitt motor rom , Med cmd 4.2 350 blir det lite plass i front.. men ingen umulighet

 

Hva tenker dere om saken ? d4 eller cmd ? eller andre ?

 

 

tenker kanskje at cmd vil få mer fart og bedre vektfordeling i båten .. kanskje d4 blir litt baktung ?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kjøpe ny motor trenger litt hjelp av dere .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hullet til DPH er bredere og lavere enn 290 hullet, støpejobb til x antall kroner. Kostet rundt 25 laken på min båt å få støpt igjen hekken og skjært nytt hull.

Adapterplaten til Mercruiser kostet i 2007 når jeg byttet maskin 6000 kroner, mulig du får prutet den med om du kjøper en CMD 4,2.

 

Snakket nettopp med Bakken Motor om priser på CMD 2,8 literen og de ar betydelig billigere enn forhanlere i Bergen. Fikk omtrent 10% på listeprisene til Brunswick uten å spørre og da bør vel QSD 350 havne på litt over 300 båtpenger.

 

Univa forhandler for tiden med Steyr om prisen på denne 286'en, de mener den er for dyr og at prisforskjellen mellom 256 og 286 er for stor. Synes også at Steyr er blitt for dyrt i forhold til Mercruiser, ser av den grunn på Merc maskiner til mitt neste prosjekt. Drømmen er selvfølgelig to steyr maskiner men da blir båten så dyr at jeg kommer til å tape masse penger den gang båten skal selges.

 

CMD 4,2 har tannhjulsregister og løse sylinderforinger, kjekkt å kunne bytte en sylinder uten å måtte bytte hele blokken. Tannhjulsregister er temmelig så evigvarende, i hvert fall det jeg har vært borti tidligere.

 

Så mye trøbbel som volvo har med sine D maskiner så ville jeg ikke vært i stuss, Mercruiser eller Steyr er favorittene mine i hvert fall. Men for hva vi vet så kan vel QSD maskinene komme med masse dysefeil og snadder i løpet av neste sesong. Dette var vel første Mercruiser common rail sesongen og da er det kansje for tidlig å si noen som helst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...