la plancha Startet 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2009 det er pop med noen vinterprosjekter. jeg har et gående selv. jeg er møkklei kalesjebåt og har ikke råd til en viknes 880. såda måtte noe gjøres vekk med akterkabinen støpe inn ny selvlensende dørk og lage form til vindusomramming og hardtop. er ikke kommet så langt ennå men planen er å ha det klart i mai engang. Link to post
10ta9c Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Spennende . Mere bilder. Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Viksund Bravo Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Spennende! Har du laget noe skisse over hvordan det skal se ut? Skal du ha Viknes "looken" på vinduene? Var forresten å kikket på en lukket Delta i Arendal for ca 3 år siden..... Men har ikke noe bilde av den. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
la plancha Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Nei det blir ikke viknes look jeg har sidevinduene til en flem 34 som jeg tenkte å bruke samt forma til polar explorer hardtopp. Den er perfekt på bredde og krumming , men altfor kort må nok støpe minst 3 midtseksjoner og sette sammen.. Jeg har kommet noe lenger enn bildene viser vindusomrammingen er ferdig støpt og skåret ut til vinduene. skal se om jeg får tatt etpar bilder i helga. har forresten bakvegg til viknes 880 så dette blir en heftig blanding av en fant fra hver bygd Link to post
jeb Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Hei spennende prosjekt ,men jeg har nettopp kjøpt styrhus og flybrigde orginalt som passer direkte på din båt uten tilpassninger ,jeg skal bygge om min Viking 28 med flybrigd. jeg har bilder om jeg bare kunne få satt dem inn her Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
la plancha Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Jeg vurderte den originale, men den er for kort rekker bare 50 - 60 cm lengre bak enn den originale vindskjermen da ville det ikke bli plass til noen salong i min båt da byssa er støpt i dekksforma. vanskelig å se på bildet, men da havner bakveggen midt på motorlukene. Link to post
jeb Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Skal prøve og få lagt ut mitt prosjekt også, men først må jeg finne utav hvordan jeg legger ut bilder. Kommer vel til og følge med med ditt prosjekt også. Jeg ser at du står inne det ser veldig deilig ut, jeg står ute og nå er det 9- kalde ute. lykke til med ditt prosjekt. Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Gullfisk Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Synes det står Viknes i fleng rundt deg, kan du ikke bare ta en av de og si du har bygget om? Ser ut som litt av et prosjekt du er i gang med. Dørken så flott ut. Har du underlag i tre, eller har du laget form? Link to post
la plancha Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Var ute på jobb en tur og fikk tatt et bilde av vindusomrammingen du har rett i at det er mye viknes der jeg jobber på viknes sør som skrogmontør og innredningssnekker. Dørken er 15 mm x finer med 2 lag 600 grm2 på hver side og vannrenna er avstøp av et 80 mm plastrør.. kona jobber skift så det går ikke akkurat fort må nok slutte å sitte i timesvis og fundere på løsninger... Link to post
la plancha Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Endelig helg og litt tid til egen båtbygging Det blir alltid masse fundering. slo ifra meg å bruke forma til polar ekplorer og heller gå for å lage egen form. ble da litt mer grubling og fant ut at jeg fikk støpe en flat glassfiberplate på 200X360 cm med 20 cm høye sider først med gelcoat og 2 lag matte i en form av respatex plater. Platene ligger bare løst på gulvet da de skal brukes omigjen til å støpe bakveggen på Jeg vokser platene 1 gang og smører på slippmiddel før jeg smører 2 lag gelkoat. etter å ha tatt det ut av forma må jeg legge den i enslags krybbe for å få krumming av taket før avstivninger støpes inn. Noen som er god i matte? hvilken radius må jeg bruke for å få en "bue" som er 10 cm høyere på midten når bredden er 195 cm? holder og på med etpar ting på akterdekket tenkte jeg ville ha hekkport. har festet 2 finerplater med litt polyester og matte. Vet ikke riktig hvor langt ned jeg skal gå Fenderlista er ca på midten tror ikke jeg vil kutte ut i selve skroget selvom det hadde blitt mer praktiskt å bare stege ned 30 cm til plattformen. iogmed det har vært ac på båten dukker andre ting og opp Vinsjkassa stod tidligere på toalettet med en benkeplate over og vask vedsidenav. nå er koblingene til dusjen på plattformen og over dørken... får bare flytte de under og tette hullene. en annen større ting er hulla etter skrogventilene tror jeg vil sette inn et slags gitter og støpe en kasse ned til dørken for lufting av rommet under. Vekt er jo og noe å tenke på. I utgangspunktet ligger båten kansje en anelse på nesa når den ligger stille nå har jeg flyttet mer vekt fremover så det spørs om ikke jeg må flytte dieseltankene og batteriene bakover i båten. De ligger idag vedsiden av motoren. jeg får ta stilling til det senere. Det er kronglete og trangt å holde på med slike prosjekter.... litt lettere når det ikke er satt sammen Jeg satser på å vokse og koate taket i morra og støpe det på mandagskvelden Det er ikke allverdens med gulvplass lenger.. Link to post
la plancha Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Har nå fått støpt hardtoppen mangler bare å få støpt fast innstøpet og kassene som den skal ligge an mot vindusomrammingen på. jeg har og laget et oppløft over styreposisjonen til skyvetakluke da den må ha flatt underlag for å være tett. Det ble igrunn ganske bra finish på den bare ved å støpe på respatex plater. blir selvfølgelig litt etterpuss da fronten og dryppkanten bak er støpt på etterpå. det blir spennende å få snudd den og prøvemontert på båten. Link to post
jeb Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 hei du skrev at du brukte repatex plater som du støpte på, jeg har hørt at noen brukte glass vinduer men det kan jo bli vanskelig og få tak i så store glass flater, men bruker du samme voksen på glass som du bruker på respatex plater og hvor kan jeg få tak i denne voksen.skal legge nytt gulv og tenkte jeg skulle lage plater som jeg kunne bruke på gulvet . Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
la plancha Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 På tide med en oppdatering. Ting tar sinnsykt mye mer tid enn planlagt... og det VET en jo men fortrenger det i starten av hvert prosjekt. Har jo fått gjort noe de siste månedene men planen var jo sjøsetting i mai, får prøve til st,hans.... blir litt kantete når en ikke har form å støpe i. har litt igjen her.... hadde enspaks tidligere bytter til 2 spaks inne og ute for enklere manøvrering. her var tidligere en benk støpt i innerlineren har skåret ut litt ekstra for å få inn et stort skap sb dieseltank lå under her tidligere de er flyttet til under akterdekket. slik var kabinen inne dinette på styrbord og en langsgående benk på bb. Siden jeg hadde toalettet i akterkabinen måtte benken vike for nytt toalettrom dør i kirsebær fra Windy Link to post
Blaster01 Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Spennende prosjekt!!! Hvordan gikk det,,, ble du ferdig...? Hvilken motor har du i deltaen...? Jeg har en Delta selv.. Link to post
jeb Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 hvordan gikk det videre ble du ferdig spent Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jeb Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 (redigert) hvordan gikk det videre ble du ferdig spent dobbelt posting Redigert 11.Januar.2010 av jeb (see edit history) Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jeb Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 kom med oppdatering er spent på hvordan det ble Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
la plancha Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Jeg får ta en liten oppdatering siden det er etterspurt jeg er sinnsykt dårlig til å fotografere så selv om båten ikke kom på vannet før ca 20 juli og vi har feriert 14 dager i den pluss noen småturer har jeg ikke et eneste bilde av båten på vannet. Det var en drøm å reise på tur med lukket båt (hvorfor har jeg ikke skaffet meg det tidligere?) har hatt diverse turbåter med kalesje siden 1993 og småbåter før det. Tilbake til prosjektet Jeg ble ikke helt ferdig som bildene viser men det er kun kosmetisk som gjenstår diverse lister og noen takplater som må trekkes og minsten vil ha dør til forkabinen sin. bilde er tatt idag båter i opplag er egentlig ganske trist https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/bysse.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/salong.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/skap_salong.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/styreposisjon.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/dinette_med_bordet_nede.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/forkabin.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/inngang_stikkkoeye.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9215/toalett_m_dusj.jpg hvorfor kommer bare det 1. bildet frem mens de neste er en link? Redigert 14.Mars.2010 av la plancha (see edit history) Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 du har glemt og laste de andre opp kansje? men for og gjøre det på en enklere måte.. Skriv [ img ] forran og bak linken: [ img ]link[ /img ] Husk / på den siste Jeg måtte ta mellomrom i fra [ og img for at det ikke skulle bli feil i link If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Blaster01 Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Flott prosjekt!! Kunne vi driste oss til å be om noen helfotos av båten...? Redigert 16.Mai.2010 av Blaster01 (see edit history) Link to post
la plancha Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) ja helfoto skal bli oppdateringer tar tid... har forresten bestemt meg for å selge den ungene vil ikke være med lenger... men jeg gir den ikke bort så det er jo lov å håpe... har man båt så må den jo brukes selvom båtløs blir jeg ikke da jeg har en winrace 22 som skal totalrenoveres til vinteren du ser litt av baugen på den på bildet topp turbåt Redigert 16.Juli.2010 av la plancha (see edit history) Link to post
jeb Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 båten din ble veldig fin du skulle hjulpet meg så kunne jeg også hatt fint båt lykke til med salget. jan viking 28 Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn