Jump to content

GM Detroit 8V71, noen som kjenner denne?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Vet noen noe om denne motoren? Kan det skaffes deler til den fortsatt? Leverandør i Norge på deler?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Tunge uslitelige motorer som finnes i enorme mengder verden over. Deler o.a. får du bl.a. hos Bergen Dieselcontact

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Den der 8V71 motoren er nok ikke helt frisk, virket ikke som om den gikk på alle 8. Dette er direkteinnsprøytede motorer og har ikke gløding. En slik motor skal tenne momentant dersom den er frisk slik som denne 4-53:

Detroit Diesel 4-53

Dette her er tunge men enkle og greie motorer. Har hatt flere selv. Siden det er 2-taktere går de jevnere (mindre vibrasjon) enn 4-taktere (tenner HVER gang stempelet er på topp i stedet for annenhver) men har en ulempe med eksosstøy, krever litt større dimensjon på eksosanlegget og skikkelige lydpotter.

 

Hadde jeg hatt valget mellom 2 båter, den ene med Detroit Diesel og den andre med (nesten) hva som helst annen motor, hadde valget mitt blitt Detroiten :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
"SveinHa" GMen din vil ikke starte i det hele.
Det var en begrensing på den videoen, har fikset det nå.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Litt O.T. men sjekk eksosmanifolden (og hør turboen) fra 2:00 :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

8-71 med turboer? Trodde både 6-71 og 8-71 kom med blower? eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

ALLE Detroit Diesel 2-taktere har blower men en del har turbo og evt. intercooler i tillegg. Bloweren er en livsnødvendighet for disse motorene under start og ved lav belastning, det er først når turtall og belastning øker at turboen begynner å gjøre sin jobb og tar over for bloweren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Sveinha, for en som ikke er flink med motorer, hva er "blower" og hvilken funksjon har denne?

 

Dernest lurer jeg på følgende utsagn :

 

Det er ikke det at motoren er tung å starte, men den har ikke gløding og må derfor kinnes noen sekvenser for å få opp temperaturen og i tillegg oljetrykket.

 

 

Den der 8V71 motoren er nok ikke helt frisk, virket ikke som om den gikk på alle 8. Dette er direkteinnsprøytede motorer og har ikke gløding. En slik motor skal tenne momentant dersom den er frisk slik som denne 4-53:

 

Hvordan skal disse motorene starte ?

 

Nå forutsetter jeg kald motor, gjerne nå vinterstid.

 

Vår motor starter på sekundet når denne er varm, men må kinnes relativt lenge når denne er kald.

Link to post

Verrie, jeg var bare innom, tillater du:

Kaldstart: Disse motorene tenner på kompresjon, dvs. energien av kompresjonen utvikler varme (ca. 600 grader) som sørger for at dieselsen brenner.

Blower: Disse motorene er utstyrt med en Roots kompressor, det er en skruekompressor. Lavt trykk og relativt stor mengde luft.

 

Dårlig start når det er kaldt, mulige årsaker: Dyser forstøver ikke som de skal. Lav kompresjon (slitasje i stempelringer/ventiler)(mener at disse motorene har eksosventiler, kjørte en gang i tiden en hjullaster med denne type motor), lavt turtall på selvstarteren, slitt kompressor.

 

Det er en tredje årsak, men kanskje litt søkt: Jeg har i dag lagt om dieselsystemet på Hulda. Motoren startet som et skudd i sommer. I og med at jeg har en V-motor, sitter diesel fødepumpe slik til at den er umulig å komme til uten at motorem løftes ut av motorbrønnen. Derfor satte jeg, som et provisorium, for noen år siden inn en elektrisk pumpe som sugde diesel rett fra tanken og trykksatte filtrerene. Jeg løftet motoren ut av brønnen for et par år siden. I denne forbindelse satte jeg inn en ny original fødepumpe. Denne fikk blokkert inn og ut, slik at den surret i sitt eget vakuum, altså utførte ikke arbeid. Utover høsten ble motoren stadig tregere å vekke til liv. Misstanken ble rettet mot den elektriske fødepumpen og all den dritten fra tanken som har løpt gjennom den i årenes løp. Som sagt så ble systemet lagt om. Grovfilteret (Separ 2000) ble heloverhalt og filtere skiftet. Dieselsystem luftet og alt det der. Motoren hakket i vei, den gikk på 1800 rpm en halvtimes tid, med båten fastfrosset i isen. Deretter lot jeg motoren kjøle seg ned til under 10 grader pluss. Slo på tenningen, glødingen klikket inn som forventet, trykket på starteren. Det var ikke som forventet. Motoren tikket igang før selvstarteren hadde dreid motoren en hel omdrining, og det med gasshendelen i nøytral. Skriver hele denne tiraden bare for å understreke at om motoren ikke får diesel slik den forlanger, så vil den ikke levere, uansett om det er to- eller firetakter.

 

Jobben med dieselsystemet, som var heller omfattende, gikk unna på syv timer.

Link to post

Har to 6/71 ombord . .... rekke seksere, og kan si at 71 serien er den mest driftssikkre serien Detroit har laget.... vi har blower (kompressor), intercooler ot Turbo på våre jernklumper...

 

SveinHa er rett... disse skal svive veldig jevnt, og jeg kan balansere en mynt på høykant på Governoren på tomgang, når maskinen er kalde og rusler på 450 RPM .....

 

Beste måten å starte når det er kaldt ute er ..... hold ned stoppknappen mens du kinner i fem sekunder .... vent 15 til 30 sekunder og gjenta .... Deretter start som vanlig.... Dette vil varme opp forbrenningskammerene uten å sprøyte deisel inn (hvit røyk i det første videoklippet)... som vil gjøre at maskinen starter lettere.... Gasspådrag bør ikke være nådvendig, da governoren skal ta kontrollen..... litt jaging for 5 til 15 sekunder er vanlig, men bør roe seg etter det ...

 

Som Hulda sier, så kan lavt turtall på starter (dårlige batterier osv) ha en negativ effekt..... samme med slitte ventilpakkninger mm....

 

Deler er ingen problem da de fleste 71 0g 93 serie maskiner (fra 1 syl til V24) har deler som passer på den andre serien ... og med så mange maskiner av disse seriene som går rundt i verden (biler, anleggsmaskiner, brannpumper båter osv...).....så bør deletilgangen være helt OK hvorsomhelst i verden...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Her er blower forklart. 4-takt motorer og noen 2-taktere (f.eks. semidiesel, modellfly og motorsykkelmotorer) pumper selv inn frisk luft i sylinderene mens Detroit Diesel har en Roots-kompressor (eller bare kalt blower) for å sørge for forbrenningsluften i sylindrene.

 

Start er som for motorer flest uten gløding, vri på nøkkelen og motoren drar i gang. En frisk motor skal starte momentant men alt blir jo gjerne litt tregere om vinteren. Der finnes en kaldstartbrenner for Detroit men kan ikke huske å ha sett den i praksis på en eneste motor. Brenneren varmer opp luften etter bloweren og umiddelbart før den går inn i sylinderen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Hvilken detroit bør man sikte seg inn på hvis man vil ha rundt 320 til 400 hk og ikke alt for tung? ...........
:lol::lol::lol::lol:

 

Lille kraftpluggen V6/71 ... liten og kompakt (kortere enn rekke sekserene våre) ... med kun 14 ti 1500 Kg... :crazy::crazy: (tilsvarende vekt som våre ... på 1490 kg hver...) ... kommer mest an på hvor mye plass du har...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Ikke rart de går uten vibrasjoner med den vekta :yesnod:

Minner om gamle Perkins rekkesekser 5,8 liter. Den veide vel 7-800 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...