Festina Lente IV Startet 3.Januar.2009 Del på Facebook Startet 3.Januar.2009 Vet noen noe om denne motoren? Kan det skaffes deler til den fortsatt? Leverandør i Norge på deler? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
TMe Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Her har du en 8V-71 som er litt tung å starte. Veldig karakteristisk gange på GM's totaktere. Denne går ikke spesielt fint på tomgang. Solide saker som ble brukt til det meste som krevde motor. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Tunge uslitelige motorer som finnes i enorme mengder verden over. Deler o.a. får du bl.a. hos Bergen Dieselcontact Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
avsluttet Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Veldig karakteristisk gange på GM's totaktere. se på turtelleren. det høres ut som motoren går dobbelt så fort som den egentlig gjør. egentlig hærlig lyd fra disse motorene. jeg får mer og mer sansen for dem. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Det er ikke det at motoren er tung å starte, men den har ikke gløding og må derfor kinnes noen sekvenser for å få opp temperaturen og i tillegg oljetrykket. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Den der 8V71 motoren er nok ikke helt frisk, virket ikke som om den gikk på alle 8. Dette er direkteinnsprøytede motorer og har ikke gløding. En slik motor skal tenne momentant dersom den er frisk slik som denne 4-53: Detroit Diesel 4-53 Dette her er tunge men enkle og greie motorer. Har hatt flere selv. Siden det er 2-taktere går de jevnere (mindre vibrasjon) enn 4-taktere (tenner HVER gang stempelet er på topp i stedet for annenhver) men har en ulempe med eksosstøy, krever litt større dimensjon på eksosanlegget og skikkelige lydpotter. Hadde jeg hatt valget mellom 2 båter, den ene med Detroit Diesel og den andre med (nesten) hva som helst annen motor, hadde valget mitt blitt Detroiten Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TMe Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 "SveinHa" GMen din vil ikke starte i det hele. Her er en 6V-53 som går som en drøm. 6V står for V6 og 53 for volum pr. sylinder i kubikktommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 "SveinHa" GMen din vil ikke starte i det hele.Det var en begrensing på den videoen, har fikset det nå. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Litt O.T. men sjekk eksosmanifolden (og hør turboen) fra 2:00 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
REM Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 8-71 med turboer? Trodde både 6-71 og 8-71 kom med blower? eller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 ALLE Detroit Diesel 2-taktere har blower men en del har turbo og evt. intercooler i tillegg. Bloweren er en livsnødvendighet for disse motorene under start og ved lav belastning, det er først når turtall og belastning øker at turboen begynner å gjøre sin jobb og tar over for bloweren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Verrie Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Sveinha, for en som ikke er flink med motorer, hva er "blower" og hvilken funksjon har denne? Dernest lurer jeg på følgende utsagn : Det er ikke det at motoren er tung å starte, men den har ikke gløding og må derfor kinnes noen sekvenser for å få opp temperaturen og i tillegg oljetrykket. Den der 8V71 motoren er nok ikke helt frisk, virket ikke som om den gikk på alle 8. Dette er direkteinnsprøytede motorer og har ikke gløding. En slik motor skal tenne momentant dersom den er frisk slik som denne 4-53: Hvordan skal disse motorene starte ? Nå forutsetter jeg kald motor, gjerne nå vinterstid. Vår motor starter på sekundet når denne er varm, men må kinnes relativt lenge når denne er kald. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Verrie, jeg var bare innom, tillater du: Kaldstart: Disse motorene tenner på kompresjon, dvs. energien av kompresjonen utvikler varme (ca. 600 grader) som sørger for at dieselsen brenner. Blower: Disse motorene er utstyrt med en Roots kompressor, det er en skruekompressor. Lavt trykk og relativt stor mengde luft. Dårlig start når det er kaldt, mulige årsaker: Dyser forstøver ikke som de skal. Lav kompresjon (slitasje i stempelringer/ventiler)(mener at disse motorene har eksosventiler, kjørte en gang i tiden en hjullaster med denne type motor), lavt turtall på selvstarteren, slitt kompressor. Det er en tredje årsak, men kanskje litt søkt: Jeg har i dag lagt om dieselsystemet på Hulda. Motoren startet som et skudd i sommer. I og med at jeg har en V-motor, sitter diesel fødepumpe slik til at den er umulig å komme til uten at motorem løftes ut av motorbrønnen. Derfor satte jeg, som et provisorium, for noen år siden inn en elektrisk pumpe som sugde diesel rett fra tanken og trykksatte filtrerene. Jeg løftet motoren ut av brønnen for et par år siden. I denne forbindelse satte jeg inn en ny original fødepumpe. Denne fikk blokkert inn og ut, slik at den surret i sitt eget vakuum, altså utførte ikke arbeid. Utover høsten ble motoren stadig tregere å vekke til liv. Misstanken ble rettet mot den elektriske fødepumpen og all den dritten fra tanken som har løpt gjennom den i årenes løp. Som sagt så ble systemet lagt om. Grovfilteret (Separ 2000) ble heloverhalt og filtere skiftet. Dieselsystem luftet og alt det der. Motoren hakket i vei, den gikk på 1800 rpm en halvtimes tid, med båten fastfrosset i isen. Deretter lot jeg motoren kjøle seg ned til under 10 grader pluss. Slo på tenningen, glødingen klikket inn som forventet, trykket på starteren. Det var ikke som forventet. Motoren tikket igang før selvstarteren hadde dreid motoren en hel omdrining, og det med gasshendelen i nøytral. Skriver hele denne tiraden bare for å understreke at om motoren ikke får diesel slik den forlanger, så vil den ikke levere, uansett om det er to- eller firetakter. Jobben med dieselsystemet, som var heller omfattende, gikk unna på syv timer. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Har to 6/71 ombord . .... rekke seksere, og kan si at 71 serien er den mest driftssikkre serien Detroit har laget.... vi har blower (kompressor), intercooler ot Turbo på våre jernklumper... SveinHa er rett... disse skal svive veldig jevnt, og jeg kan balansere en mynt på høykant på Governoren på tomgang, når maskinen er kalde og rusler på 450 RPM ..... Beste måten å starte når det er kaldt ute er ..... hold ned stoppknappen mens du kinner i fem sekunder .... vent 15 til 30 sekunder og gjenta .... Deretter start som vanlig.... Dette vil varme opp forbrenningskammerene uten å sprøyte deisel inn (hvit røyk i det første videoklippet)... som vil gjøre at maskinen starter lettere.... Gasspådrag bør ikke være nådvendig, da governoren skal ta kontrollen..... litt jaging for 5 til 15 sekunder er vanlig, men bør roe seg etter det ... Som Hulda sier, så kan lavt turtall på starter (dårlige batterier osv) ha en negativ effekt..... samme med slitte ventilpakkninger mm.... Deler er ingen problem da de fleste 71 0g 93 serie maskiner (fra 1 syl til V24) har deler som passer på den andre serien ... og med så mange maskiner av disse seriene som går rundt i verden (biler, anleggsmaskiner, brannpumper båter osv...).....så bør deletilgangen være helt OK hvorsomhelst i verden... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Her er blower forklart. 4-takt motorer og noen 2-taktere (f.eks. semidiesel, modellfly og motorsykkelmotorer) pumper selv inn frisk luft i sylinderene mens Detroit Diesel har en Roots-kompressor (eller bare kalt blower) for å sørge for forbrenningsluften i sylindrene. Start er som for motorer flest uten gløding, vri på nøkkelen og motoren drar i gang. En frisk motor skal starte momentant men alt blir jo gjerne litt tregere om vinteren. Der finnes en kaldstartbrenner for Detroit men kan ikke huske å ha sett den i praksis på en eneste motor. Brenneren varmer opp luften etter bloweren og umiddelbart før den går inn i sylinderen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Husker et triks fra anleggsmaskintiden: Når det var for jævelig kaldt, brukte vi propanflamme foran innsuget og varmet opp luften som gikk inn i motoren. Knallsuksess hver eneste gang. Men da var det snakk om under 15 blå grader før man gikk til dette skrittet, i hvertfall under 10 blå. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Takker for innspill, lærte en del atter en gang...... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Litt O.T. men sjekk eksosmanifolden (og hør turboen) fra 2:00 aldeles helt rått. Hvilken detroit bør man sikte seg inn på hvis man vil ha rundt 320 til 400 hk og ikke alt for tung? altså en som egner seg i en gamel 30 foter som min?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Divemaster Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Hvilken detroit bør man sikte seg inn på hvis man vil ha rundt 320 til 400 hk og ikke alt for tung? ........... Lille kraftpluggen V6/71 ... liten og kompakt (kortere enn rekke sekserene våre) ... med kun 14 ti 1500 Kg... (tilsvarende vekt som våre ... på 1490 kg hver...) ... kommer mest an på hvor mye plass du har... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Divemaster Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Beklager .... snaue 1300 kg .. http://goldcoastpower.com/brochures/DD%206...rochure%201.jpg Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
hifo Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 så sykt tunge ja :-) har bare sett at de har en grei pris i forhold til hk antallet... ser at den bygger veldig høyt.. er det mulig tro og bygge den om slik at toppdekslene er nogenlunde det høyeste?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Ikke rart de går uten vibrasjoner med den vekta Minner om gamle Perkins rekkesekser 5,8 liter. Den veide vel 7-800 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Divemaster Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 En del brukte til salgs her... http://www.goldcoastpower.com/product_engine.cfm Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
hifo Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 der var masse snadder ja.... skulle stått litt mere om vekt og høyde , men det finnes jo data for slik på nett.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.