Jump to content

GM Detroit 8V71, noen som kjenner denne?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Blower: Disse motorene er utstyrt med en Roots kompressor, det er en skruekompressor. Lavt trykk og relativt stor mengde luft.

Roots-blower (som er på Detroitdieseler) er ikke en skruekompressor. Men både roots og skrue er av 'positive displacement'-type. De pumper omtrent like stor mengde luft for hver runde, så hvor mye trykk den lager kommer an på motstansden bak kompresoren. På en detroit er kompressoren drevet av gir rett fra registeret, så dette forholdet er gitt. De fleste har turbo i tillegg, da vil den overta ved høyere turtall.

Link to post

Takk for alle innlegg. God lærdom. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Hvilken detroit bør man sikte seg inn på hvis man vil ha rundt 320 til 400 hk og ikke alt for tung? altså en som egner seg i en gamel 30 foter som min??

Hva med 6V-53TI , evt 8V-53. blir ikke de en god del lettere enn 6-71?

 

 

Tunge uslitelige motorer som finnes i enorme mengder verden over.

Disse motorene er vel lagd med masse forskjellige effektuttak - det er såvidt jeg har skjønt, de i den moderate enden av skalaen som er "evigvarende". Tar man ut mye HK av disse så må man også regne med mer vedlikehold.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hadde vel holdt meg litt vekke fra 53 serien da denne er enda eldre, og deler ikke mange deler (dyser, turbo osv.) med 71 og 93 serien...

 

6V71 og 6/71 er veldig solide opp til 410 - 450 hk .... over det så blir de litt mer følsomme ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

uansett, fascinerende motorer! Kjørte M113 panservogn i millitæret, de hadde 6V53 med 210-270hk avhengig av utgave. Men de svetta litt olje da, ikke like gøy å tørke opp som å sitte bak hendlene..:D

 

Og 1000hk i en 6/71 - blir godt over 100 hk pr liter det...! I hva slags sammenheng var det?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Har bra erfaringer med disse motorene bråker noe forferdelig og er veldig tørste men utrolig driftssikre. Den forige båten jeg kjørte hadde 2 stk 8V92 på 640Hk hvær. Tilkoblet Servogir reduksjonsgir og proppelanlegg med vribare propeller. Fantastisk fin og manurere med.

Hva slags båt var dette? (Mener å huske at et lignende oppsett ble brukt i de minste redningsskøytene....?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...