Jump to content

Hvordan måle turbotrykk


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg har montert turbotrykksmåler i båten, og syns det er et nyttig instrument for å overvåke tingenes tilstand.

 

På min motor var det en ledig nippel på intercooleren med 1/4" gjenger, noe som gjorde tilkoblingen svært enkel. Hvis du ser på bildet under, ser du en liten svart slange som er kveilet oppå intercooleren. For å lede trykket frem til instrumentpanelet brukte jeg en rull med bremserør.

 

En del motorer har dieselpumper med en membran som er styrt av ladetrykket på moteren. Dersom det går en slange fra trykksiden til dieselpumpen, kan du kappe denne og sette inn en T-nippel. På min motor ligger denne slangen i forkant av luftkjøleren (du ser den såvidt på bildet, halvveis skjult bak oljelokket).

 

Plan B vil være å bore hull på trykksiden og sette inn en nippel, men det krever selvsagt en del mer arbeid enn de andre metodene.

 

bmw_d530ta.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...