Jump to content

Oljeskifte om vinteren


Muffe

Recommended Posts

Har skaffet meg en vakuum pumpe (som er mye anbefalt her på båtplassen) til oljeskift. Prøvde idag å skifte olje på båtmotoren (KAD 43 ) uten at dette ble noen stor skusess.

 

Virket ikke som om pumpen klarte å dra opp oljen enda motoren var god og varm.

 

Nå var det riktignok ganske kaldt ca 0 grader så det er mulig at oljen ble kald med en gang motroren stoppet og at det kankje var årsaken.

 

Det endte med at jeg fikk opp noen desiliter før jeg måtte gi meg for dagen. Sjekket pumpen og den laget vakuum.

 

 

1. Er det andre som har erfart at oljeskifte med vakumpumpe om vinteren er vanskelig?

 

2 Er det spesielle triks når en skal bruke slike vakuum pumper? Er det ikke bare til å putte sugeledningen ned i peilepinn hullet og suge i vei?

 

Tips ønskes........

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Pela PL14 Pump fra Maritim i høst. Med beholder på 14 liter skulle denne være perfekt for mine motorer. Men, jeg fikk den ikke til å virke skikkelig; fikk aldri generert tilstrekkelig undertrykk. Ved retur til Maritim (og litt mailkorrespondanse med produsenten) viste det seg at denn pumpen hadde vesentlige produksjonsfeil.

 

Jeg fikk levert tilbake min pumpe og pengene tilbake. Kjøper nok den samme (om den da er fikset) neste høst.

Link to post
Share on other sites

Vet du at den suger?

Kjøpte selv en slik vakumsak men fikk null olje opp av motoren. Prøvde alt mulig. Forstod ikke hva som var galt...... Tok den så med tilbake til butikken og fikk den byttet uten problemer. Den ble koblet sammen før jeg gikk ut døren og joda den var helt ok.

Link to post
Share on other sites

D2-55 har rør for utsuging av olje som er montert helt i bunn av bunnpanne,lavt nede på styrbord side,tar ut til siste dråpe med Pela pumpe.Jeg hadde problemer med å få ut olja gjennom peilerøret på min Toyota diesel.Bunnpanna hadde heldigvis tappeplugg,klarte å få den ut og monterte slange med banjokopling,problemet løst.

Link to post
Share on other sites

Denne funker greit til alle slags jobber, bil, båt, MC (tørrsump) osv. 13 liters tank. Kjøpte en slik for noen år siden.

 

Se tekniske data nederst: http://www.lasamaskin.no/nyheter.htm

17860-0012.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen som har testet denne elektriske oljeskifteren?:

 

http://www.biltema.no/products/productprin...p;iItemId=87337

 

eloljesuger.jpg

 

 

Mye gøyere å kaste ut pengene av vinduet enn å bruke de på denne. Fungerer når oljen er kommet opp i pumpen, men for å få det til måtte jeg suge den opp manuelt.

Kjøpte en manuell vakumpumpe hos Maritim, det dummeste med dette kjøpet var at jeg burde ha gjort det for lenge siden da denne fungerer som en drøm, i båten og bilene. Eneste felles med begge pumpene er at oljen bør være varm.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt, Jabsco-pumpa mi fungerer utmerket. Skifta olje på 2 biler nettopp, i minusgrader. Bare olja er over håndvarm så suger den fint.

Bare å koble på batteriklemmene og gå å gjøre noe annet en stund :wink:

 

The Economy Engine Oil Changer will extract up to 50 weight of oil at a temperature of 70°F (21°C) through the engine's dip stick tube, usually in less than 5 minutes.

 

http://www.jabsco.com/images/resized/17860...hanger-pc99.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Muffe, jeg har vakuumpumpen til Biltema som suger 7 liter i en smell. Den fungerer hel flott, kunne ikke tenke meg å skifte denne mot elektrisk- eller drillpumper.

 

I dag har jeg overhalt dieselsystemet og sugd opp en halv liter dielsen og fillebiter fra bunn av båten.

 

For å få oljen ut av bunnpannen, må nok oljen holde minst 20 grader pluss, helst 50 grader. Det er kanskje vanskelig å få til om du ligger på land. Om to uker skal jeg bytte motorolje på Hulda so mligger i sjøen, starter opp og lar motoren dundre avgårde på 1500 rpm med propellen i forover 30 minutter. Da er oljen som vann og kommer villig opp av peilepinnehullet.

Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe prisliste på denne, husker du prisen?

 

Den er visst vanskelig å finne i Norge for tiden, Kanskje for dyr ? Fant den i sverige til stiv pris http://www.drevia.se/oljesug.html

Men jeg betalte iallefall godt over tusenlappen for den på et messetilbud en gang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har også en eller annen slags Pela-kloning (Biltema?) og den fungerer utmerket. Når du har god og varm motor så skal du ha MINST en time på deg før oljen begynner å kjølne så det kan ikke være problemet. Kan det være at sugeslangen ikke kommer langt nok ned eller at den treffer vinkelrett på bunnpannen og dermed tettes?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den biltemapumpa er da super synes jeg da. Stemmer at du må ha væske i den for å få den til å suge, det er jo såre enkelt da, sug i utløpsslangen til punpa får olje. Det er blanke slanger, så du får ikke noe i munnen. Og det beste er prisen!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Tror nok mykje av nøkkelen til suksess ligg i varm olje, og med dei temperaturane me har ute no for tida, vil det sei at maskinen må vera godt driftsvarm. Eg kan og bekrefta at Biltema sin el.pumpe ikkje duger for eg har prøvd ho utan særlig hell.

 

Men eg på min side har og litt olje som eg ikkje får ut: Det dreier seg om 15W-40 olje som har blanda seg med vatn og som står i eit gear som for tida er like kaldt som resten av båten som står høgt og tørt denne vinteren. Eg fekk lekkasje rundt akslingen inn på gearet etter at eg hadde fått mykje regnvatn i båten då lensepumpen gjekk, og dette var like før eg skulle ha opp båten. Eg kan ikkje kjøyra motoren varm no då eg ikkje får kjøling dar han står, og oljen er tjukk, seig, kald og kvit. På toppen av det heile har Sabb vore så elskverdig å ikkje laga dreneringstapp under gearet, så oljen må pumpast opp gjennom eit trongt påfyllingshål. Einaste plastslangen eg får nedi høyrer til ein liten manuell oljepumpe eg hadde liggande, men den er gir ikkje kraftig nok sug til å få den seige oljen opp. Nåken som har erfaring på området?

Link to post
Share on other sites

hva med å koke opp en skvett olje og fylle nedi giret og vente litt før du suger alt opp ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har brukt den Biltemapumpa i flere år, funker helt fint. Så lenge jeg får dyppa slangen helt ned i olja suger den som bare det.

Hadde også et tilfelle hvor slangene glapp fra pumpa men det ble fixa enkelt med et par slangeklemmer.

Funka fint både på V6 og rekkefirer.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

en hermetikkboks med gassbrenner under funker vel også bra :yesnod:

Eller hvor mye varme tåler et syltetøyglass ?

NB! ikke bruk vannvarmeren fra kjøkkenet :lol:

Hva med å varme utsiden av giret med gassbrenner ? Hvis det ser stygt ut utvendig fra før av da...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...