Jump to content

Oljeskifte om vinteren


Muffe

Recommended Posts

Jeg har en eldre elektrisk Biltema oljepumpe, en god pumpe, men min erfaring er at det alltid blir noe søl med en slik el-pumpe. Slangen hopper av, slangen hopper ut av dunken eller pumpen vandrer bortover dekket og detter ned i motorrommet med fatale følger. Dvs oljesøl, og brukt dieselmotorolje setter spor, svarte spor. Alt dette har jeg erfart mange ganger. Vakumpumpe det er tingen. Kald olje ikke noe problem, man starter bare om kvelden, pumper opp maks vakuum og neste dag er oljen ute av motoren. Det er da kjekt at pumpen har plass til all motoroljen, ellers kan det jo bli en langdryg operasjon over flere dager.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Undskyld jeg spørger sikkert dumt: Men hvorfor i alverden skifte olie i frostvejr midt om vinteren, når man kan gøre det om efteråret eller vente til foråret

 

Nei, spørsmålet e forsåvidt greit, men først og fremst vil eg få det gjort før våren kjem og andre ting skal gjerast, men eg er og lite begeistra for å ha en masse vatn liggjande i gearet i vinterkulden. Kan få frostspregning av slikt om ein er uheldig veit du.

Link to post
Share on other sites

Har du tilgang på strøm? I så fall kan en elektrisk kupevarmer eller vifte ovn (under oppsyn) rettet mot gearet få oljen opp i "sommervarm". Er vel ikke allverdens mengder olje i gearet ditt, så du bør få tømt det innen overkommelig tid om du får rundt 20 grader på oljen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei dessverre. Dar båten ligg no har eg ikkje straum. Ikkje utan at eg rigge da til for anledningen, så da går nok ikkje. Men eg har brukt å gjere nettopp det du seier tidligare når eg har hatt båten ute heile vinteren. Har hatt ei lampe tent i motorkassa slik at temperaturen ikkje vert for låg. Startar alltid lett då, sjølv om da e bikkjekaldt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva er typisk tid på å skifte olje med en vakuum pumpe? Har ca 10 liter som skal skiftes ut.

 

Hulda bytter 8 liter, og selve tømmingen av disse 8 litrene tar vel et kvarters tid med Biltema vakuumpumpe. Pumpen tar 7 liter i et jafs, slik at jeg må tømme en gang i løpet av prosessen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...