Jump to content

Hvilke motorer passer VP280 drev


pantzatt

Recommended Posts

Hvilke motorer passer til VP 280 drev.

Idag sitter drevet på en AQAD40A, og det kunne vært interessant å vite hvilke andre motorer som kunne passet uten for mye konverteringer.

 

Visse kriterier begrenser motorvalget som;

1. Motoren bør helst ikke være tyngre

2. Vi snakker brukt motor med anskaffelsesverdi under 60000,-

3. Aller helst diesel motor, men bensin vurderes ettersom dieselen snart er like dyr

4. Effekt må være over 140HK

 

Noen forslag her???

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Løfter denne tråden da det igjen er blitt et brennhett tema ettersom motoren har tatt kveld....

Overhaling av den gamle sliteren vil koste mer enn det smaker, så bytte er nok det greieste.

 

Må derfor ha motor fort som .....!

 

Skal jeg bytte drev, innebærer det landsetting og plastring av hekk, og derfor må jeg få oversikten over hvilke motorer som kan passe.

 

Kriteriene har endret seg litt;

 

Effekten må ikke være lavere enn 130 hk

Vekten må ikke overstige 650 kg

Maks mål; L150, B110, H100

Pris opptil 50000,-

Bensinmotor kan tas til vurdering

 

Båten er fortsatt en 28 fot Colvic Craft 1982mod (samme som Princess), og veier omtren 5500kg.

 

Tips til alternative installasjoner, "skrotnisser" som kanskje kan ha motor eller deler til den gamle til salgs, råd og vink til ombygging, osv mottas med STOOOOOOOR takk

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke detalj på Volvo motorene, men det er mange som har marinisert lastebilmotorer med godt resultat.

Vil tro at det meste passer rett på uten alt for mye ombygging.

 

Jeg gjorde det samme på en Nissan for noen år siden, flyttet over manifold, adapetrplate for drev, svinghjul m/dempeplate, v.veksler, motorfetser, dynamo og sjøvannspumpe++. Selve motoren brukte jeg slik den var.

 

Du må sikkert også bytte bunnpanne og stigerør for oljepumpa.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...