nimbuster Startet 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2009 Jeg har en Termo Top C diesel vannvarmer, men har den bare koblet til varmtvannstanke, defroster og gjennom motoren. Tenkte nå å kutte ut sløyfen via motor, og sette inn 1-2 radiatorer på egnede steder i båten for å kunne utnytte varmen bedre. Men i og med at den varmer opp vannet i varmtvannstanken, så kan jeg vel ikke ha den stående på i mange timer, eller? Vil ikke varmeren slå seg av dersom den ikke har lange nok sløyfer til å "avkjøle" vannet som sirkulerer? Noen som har bygd ut denne ombord? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Jeg så nå at jeg kan bruke en annen tråd fra mars 08, som omhandler dette temaet. Men, 10 min, er gått og jeg får ikke slettet denne tråden... Men, post gjerne her likvel... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 I min forrige båt hadde jeg god erfaring med silencio2 viften. Den finnes i waeco-katalogen og er en vifte som man feller inn. I utgangspunktet bråkte den for mye. Men viftene i den er 12x12 cm som er standardstørrelsen for pc-kabinettvifter. Mikroplex.no er spesialist på slikt til pc og jeg kjøpte to stillegående vifter derfra og byttet med. Da ble det veldig bra. Og disse viftene brukte bare 1 watt pr enhet. Skal bygge nytt vann-opplegg i min nåværende båt og skal ha 3 slike, en i forpigg og to i salong. På badene og akterlugarene bruker jeg silencio1. Du har rett i at varmeren vil gå av og på hele tiden dersom du ikke tar ut nok varme fra den, så mange vifter/radiatorer er en god ting kombinert med lange sløyfer/mye vann. I stedet for å koble ut motoren helt kan du lage en bypass mulighet der motoren kan kobles inn etter behov. Greit å kunne benytte hele greia som defrosteranlegg når du kjører. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Er det denne du mener? Har den 1 eller 2 vifter? Det skal være en strømbryter m/2 hastigheter på denne....sitter bryteren på vifta eller må den monteres et annet egnet sted?Er det vanlig å mntere egen bryter for hver av viftene/radiatorene? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Du bør koble alle radiatorene, varmtannsbereder og motor parallelt mot varmeren. Det er også dette Webasto spesifiserer i sin installasjonsmanual. Jeg brukte en "stokk" slik rørleggerene bruker til fordeling, 3/4" inn og 1/2" ut. Med små reguleringsventiler på uttakene er det lett å justere varmefordeling. Jeg brukte for det meste gummi radiatorslange, men der det var trangt å komme fram brukte jeg nylonrør, beregnet for gulvvarme. Det var såpass vellykket at jeg idag nok ville benyttet det i større grad. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Kan du beskrive den "stokken" nærmere? Regner med at jeg burde få plass til 2 slike radiatorer... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Er det denne du mener? Har den 1 eller 2 vifter?Det skal være en strømbryter m/2 hastigheter på denne....sitter bryteren på vifta eller må den monteres et annet egnet sted?Er det vanlig å mntere egen bryter for hver av viftene/radiatorene? Ja, det er denne vifta jeg mener. Den inneholder 2 12x12cm vifter med to trinn. Disse er ved siden av hverandre. Bryteren er ikke på vifta og kobles et sted du vil ha den. Viftene bråker fælt på det andre trinnet, mens på første trinnet er det nesten til å leve med. Den varmer veldig godt og har mye lavere strømforbruk enn de tradisjonelle defrosterne. Husker forresten nå at jeg la en tradisjonell radiator under køya foran. Det funket bra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Jeg fant endel ulike vifter på www.microplex.no og det er av dem som har justering 900 -1700 rpm, men den ser ikke ut til å være lagervare. Det er ellers nok å velge i av vifter.....de ser like ut også...husker du hvem du valgte/anbefaler? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Bildet er hentet fra Seatronic katalogen. Jeg har en Isotherm 1012WA i salongen og en Xeros 412WA på akterdekk. I tillegg 5 stk Helios 2.0 WA rundt omkring. I katalogen omtales viftene på disse Heliosviftene som støysvake - det er ikke min erfaring. Fordelen med Isotherm 1012WA er at den leverer rikelig med varme. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Jeg bruker faktisk en slik som den nederste som defroster. Godt å vite at Helios ikke erfares som stillegående....men kan man kanskje skifte ut viftene med dataviftes fra f.eks. microplex.no? Kanskje bedre å bruke den Silencio-viften som du ser bilde av over? Den er jo stor, og krever derav større plass for innfelling. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Er det noen som har erfaring med denne viften, også fra nautiskhandel.no? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 .de ser like ut også...husker du hvem du valgte/anbefaler? Det husker jeg ikke, men du må se på desibel/støy dataene. Det med trinnløs justering av hastighet kan sikkert være smart. Er det noen som har erfaring med denne viften, også fra nautiskhandel.no? Ja, jeg brukte slike på toalettet og lugarene. Har to trinn, bråker lite på det lave trinnet. Også disse bruker 12x12 vifte. I forhold til isotherm defrosteren får du noen vesentlige fordeler ved disse innfellbare. Det er strømforbruket som er vesentlig lavere, mulighet for støydemping, og enklere installasjon da det er lettere å trekke vannslange enn luftslange samt at man unngår varmetapet i lange luftslangetrekk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Catlina Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Har den koblet til varmtvannstank og gjennom motor. Siden jeg har katamaran har jeg en Silencio FA i hvert skrog + en 4 uttaks varmeveksler fra Norpart til luft i hvert skrog. For å spare strøm har jeg en stor PC vifte bak hver Silenciovifte. Når ønsket innetemperatur er oppnådd greier PC viftene å holde tempen hvis det ikke er for kaldt ute.De store Norpart varmevekslere styres av en termostat.De kan også slåes av/på manuelt med bryter. Viftene på varmevekslerene fra Norpart bruker mye strøm så de brukes stort sett med generator gående. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 I tillegg 5 stk Helios 2.0 WA rundt omkring. I katalogen omtales viftene på disse Heliosviftene som støysvake - det er ikke min erfaring. Kanskje du kan montere en slik: http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=117853 eller en slik: http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=97945# Har ikke prøvd men innbiller meg at det vil bli mindre støy hvis viftene kjører på halv fart? Verdt et forsøk må det jo være iallefall. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Takk for informasjonen Sun Flyer. Dette skal jeg forsøke å finne mer ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Kan du beskrive den "stokken" nærmere? Fordeler for PEX rør (gulvvarme) er nok en bedre beskrivelse Du kan bruke kuplinger for nylonrør, som på bilde, eller 1/2" slangestuss for 16 mm. gummi radiatorslange. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Takk for fin info Regina III, og til dere andre...så langt. Det ser ut til at Silencio FA Den siste av de to viste bildene...) er den som jeg vil komme til å velge. Den har 1 vifte, som enkelt kan bytes ut med 1 pc-vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Er det denne du mener? Har den 1 eller 2 vifter?Det skal være en strømbryter m/2 hastigheter på denne....sitter bryteren på vifta eller må den monteres et annet egnet sted?Er det vanlig å mntere egen bryter for hver av viftene/radiatorene? Er det noen som har erfaring med denne viften, også fra nautiskhandel.no? Har prøvd begge viftene. Mitt opplegg var ikke vellykket, brukte Termo ToppC, 1 av de store viftene, og 3 av de små. Fikk liksom ikke varmen nok ut, vannvarmeren slo seg ned på hastighet etter nokså kort tid, og slo seg helt av til slutt. I tillegg ble der en del bråk, en kan bytte ut til mer stillegående vifter (gjorde det) men får da mindre luftstrøm, og dermed enda større problem. Ble til slutt lei hele greia, røsket det ut, og satte inn luftvarmer. Det som også var utfordring, var å få lufta ut anlegget. Pumpene i varmeren er ikke sterk nok, til å presse ut lufta, pumpen virker kun når du både skyver og trekker kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Det ser ut til at Silencio FA Den siste av de to viste bildene...) er den som jeg vil komme til å velge. Den har 1 vifte, som enkelt kan bytes ut med 1 pc-vifte. Husk at når du skifter vifte til stillegående, vil denne flytte mindre luft, ergo tappe mindre varme fra vannslynga. Dermed må en ha ganske mange slike for å få nok varme ut av annlegget til at varmeren gidder å gå kontinuerlig. Ble til slutt lei hele greia, røsket det ut, og satte inn luftvarmer. Ja, den lille termotopen produserer 5 kw varme og hvis man ikke tar ut varmen går den først ned i halv fart 2,5 kw før den går i standby. Derfor må man ha vifter/radiatorer nok til å tappe minst 2,5 kw varme fra vannslyngen hvis varmeren skal gå kontinuerlig. Derfor tror jeg det vil holde med 5 kw varmeren til min 43-foter. Hvor stor luftvarmer satte du inn? Det som også var utfordring, var å få lufta ut anlegget. Pumpene i varmeren er ikke sterk nok, til å presse ut lufta, pumpen virker kun når du både skyver og trekker kjølevannet. Dette har du helt rett i. Varmeren må derfor plasseres så lavt som mulig i vannsløyfen. Helst skal man ha ekspansjonstank på opplegget, men hvis den er koplet via motoren kan lufta komme opp i dennes tank. Da får man også luftet opplegget hver gang motoren går og lager sirkulasjon i vannsløyfen. Tror trådstarter allerede har en fungerende vannsløyfe, så dette er sikkert i orden hos han. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Det er helt riktig...jeg har allerede en velfungerende sløyfe som jeg har oppmontert selv. Tanken var nå å utvide systemet til også å gjelde 1-2 varmevifter/radiatorer for å kunne utnytte den varmen som tross alt produseres, mest på de ekstra kalde dagene tidlig på våren. Men, varmeren slår seg vel lettere ned/av dersom sløyfa ikke er lang nok. Ellers ser jeg utfordringen med det å bytte til en p-vifte.........lavere støynivå men også mindre varm luft til oppvarming. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Ja, det er jo bare å prøve seg fram og se hvordan det blir. Fint om du oppdaterer her etterhvert siden jeg skal i gang med dette helt fra skratch om noen uker.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Regina III Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Jeg er helt enig i at originale vifter på Silencio2 støyer for mye. Jeg skiftet ut med PC vifter, men relativt kraftige (Papst 3,1 W) Med en to posisjon bryter (Norpart) kan de enten gå på full, ikke lydløse, men godt varmeuttak, eller med motstand i serie, nesten lydløse, og alikevel godt nok til å vedlikeholde varmen i oppvarmet båt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Det blir nok ikke særlig med dette prosjektet før i mars. Det tar for lang tid å varme opp de områdene ombord jeg skal jobbe i nå på vinterstid..dersom det ikke skulle komme en periode på 10 gr eller mer i februar. Men, jeg skal ha det ferdig til uken før påske, for påsken skal tilbringes i båt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Hvilke butikker selger disse Silencio-radiatorene/viftene, foruten nautisk handel? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Tror watski skaffer dem. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.