Catlina Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Norpart as, Haraldsvei 5, Box 178, 1471 Lørenskog, Norway, Phone: +47 67 12 12 11, Fax: +47 67 90 11 67 Karene som jobber der har god peiling. De har alt mulig til varme og ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Ja, den lille termotopen produserer 5 kw varme og hvis man ikke tar ut varmen går den først ned i halv fart 2,5 kw før den går i standby. Derfor må man ha vifter/radiatorer nok til å tappe minst 2,5 kw varme fra vannslyngen hvis varmeren skal gå kontinuerlig. Derfor tror jeg det vil holde med 5 kw varmeren til min 43-foter. Hvor stor luftvarmer satte du inn? Satte inn Eber 5kw i en Birchwood TS37 (akterkabin), ble mye bedre det. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Du kunne nok fått det like bra med vannvarmeren, men man jo skal syns det "interessant" å eksperimentere lenge nok til at alt funker... Fint du ble fornøyd ihvertfall. Skal du selge den termotopen? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
nimbuster Svart 5.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Til Kjelli: Koblet du vannvarmeren kun til radiatorene/viftene, eller også i sløyfe til vv-tank, evt. defroster eller motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Du kunne nok fått det like bra med vannvarmeren, men man jo skal syns det "interessant" å eksperimentere lenge nok til at alt funker...Fint du ble fornøyd ihvertfall. Skal du selge den termotopen? Nei, kjekt å ha Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Til Kjelli: Koblet du vannvarmeren kun til radiatorene/viftene, eller også i sløyfe til vv-tank, evt. defroster eller motor? Nei, hadde ikke behov for det, den var tilkoblet motor og 230v, og jeg hadde fastmontert strømaggr. i båten. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Kjelli: Sannsynligvis ble kjølesløyfen din for liten til at vannvarmeren kunne gå lenge nok. Den ble for fort varm ,og slo seg derfor ned på halv fart. Tror dette er årsaken til at du ikke ble fornøyd med den... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Jeg vet ikke hva som er årsaken til at thermo Top slår seg av. For Thermo 90 S hos meg gjelder bl.a. følgende: - minimum væske i systemet: 6 l ( jeg tror jeg har 12 l) - jeg bruker sirkulasjonspumpe på det fjerneste punktet i forhold til varmeren - varmeren bør monterest lavest mulig, eventuell luft i systemet blir dermed drenert til ekspansjonstanken - ekspansjonstanken monteres på det høyeste punktet i systemet - sikkerhetsventil på ekspansjonstanken er 2 bar - jeg har blandet 50 / 50 % frostvæske/vann - jeg kan justere lengden på varmesløyfene etter behov Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Min thermo top slår seg ikke av i dag, med den installasjonen jeg har. Og dersom jeg utvider systemet vil den heller ikke slå seg av, nettopp fordi den har lang nok sløyfe til å få nok avkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Kjelli:Sannsynligvis ble kjølesløyfen din for liten til at vannvarmeren kunne gå lenge nok. Den ble for fort varm ,og slo seg derfor ned på halv fart. Tror dette er årsaken til at du ikke ble fornøyd med den... Varmeren var på 5 kw, den store defrosteren er oppgitt til 4kw, de små på 1,7kw. Dette skulle da bli 4+1,7+1,7+1,7= 9,1kw. Slangelengde totalt og ekspasjonstank gjorde at jeg hadde vel ca 6-7l frostvæske 50/50%. Hadde også ekstra sirkulasjonspumpe på den lengste sløyfen, men det var ikke nok. Men den fungerte fint i sommer, satte den til å varme opp vannet i svømmebassenget til ungene, 10.000 Liter Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Defrosterne tar ikke ut like mye som oppgitt. Så regnestykket går ikke opp. PÅ min forrige båt hadde jeg 4,2+5+1,5+1,5kw i defrostere og 1,5k2 i radiatorer. Selv når alt sto på ble ikke vannet kaldt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
roaldbj Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Jeg tenkte jeg skulle nevne at jeg har 19 mm slange omkring i båten og struper dimensjonen ned til 16 mm like før tilkobling varmeveksler. Varmeren har ifølge manualen en sirkulasjon på 250 liter i timen. Jeg har nå undersøkt litt nøyere brenn-funksjonen og den skifter stadig mellom lav - høy og boost effekt, noe som innebærer at det ikke skulle være særlig risiko for koksdannelse i selve brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Utgangen fra Thermo 90 S er vel 19 mm. Her er det overgangsstykket jeg har brukt ombord hos oss både før og etter alle varmevekslerne ombord (7 stykker). Dette innebærer at selve vannet transporteres i 19 mm slanger på de lange strekkene og strupes til 16 mm i varmevekslerne. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Er det noen som vet hvor man kan kjøpe disse i Bergensområdet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
KDB Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Roaldbj Har du dine defrostere i serie, etter hverandre i en sløyfe? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Både i serie og paralellt. Jeg kan koble fra 5 mindre varmevekslere i front av båten (2 lugarer og 2 toiletter) og bare benytte varmeveksler på akterdekk og i salongen. Når jeg stikker en rask tur innom båten nå om dagene lar jeg bare vifta i salongen gå, da blir dette rommet varmet opp ganske så fort. Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Du bør koble alle radiatorene, varmtannsbereder og motor parallelt mot varmeren. Det er også dette Webasto spesifiserer i sin installasjonsmanual. Jeg brukte en "stokk" slik rørleggerene bruker til fordeling, 3/4" inn og 1/2" ut. Med små reguleringsventiler på uttakene er det lett å justere varmefordeling. Jeg brukte for det meste gummi radiatorslange, men der det var trangt å komme fram brukte jeg nylonrør, beregnet for gulvvarme. Det var såpass vellykket at jeg idag nok ville benyttet det i større grad. Lykke til! Hvor mye varme er nylonrørene for gulvvarme godkjente for? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
nor star 290.. Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 tror det er 95c maks 4bar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.