Jump to content

Webasto Termo Top C - erfaring m/radiatorer?

nimbuster

Recommended Posts

Ja, den lille termotopen produserer 5 kw varme og hvis man ikke tar ut varmen går den først ned i halv fart 2,5 kw før den går i standby. Derfor må man ha vifter/radiatorer nok til å tappe minst 2,5 kw varme fra vannslyngen hvis varmeren skal gå kontinuerlig. Derfor tror jeg det vil holde med 5 kw varmeren til min 43-foter.

Hvor stor luftvarmer satte du inn?

Satte inn Eber 5kw i en Birchwood TS37 (akterkabin), ble mye bedre det.

Jeg vet ikke hva som er årsaken til at thermo Top slår seg av. For Thermo 90 S hos meg gjelder bl.a. følgende:

- minimum væske i systemet: 6 l ( jeg tror jeg har 12 l)

- jeg bruker sirkulasjonspumpe på det fjerneste punktet i forhold til varmeren

- varmeren bør monterest lavest mulig, eventuell luft i systemet blir dermed drenert til ekspansjonstanken

- ekspansjonstanken monteres på det høyeste punktet i systemet

- sikkerhetsventil på ekspansjonstanken er 2 bar

- jeg har blandet 50 / 50 % frostvæske/vann

- jeg kan justere lengden på varmesløyfene etter behov

Kjelli:

Sannsynligvis ble kjølesløyfen din for liten til at vannvarmeren kunne gå lenge nok. Den ble for fort varm ,og slo seg derfor ned på halv fart. Tror dette er årsaken til at du ikke ble fornøyd med den...

Varmeren var på 5 kw, den store defrosteren er oppgitt til 4kw, de små på 1,7kw.

Dette skulle da bli 4+1,7+1,7+1,7= 9,1kw. Slangelengde totalt og ekspasjonstank gjorde at jeg hadde vel ca 6-7l frostvæske 50/50%. Hadde også ekstra sirkulasjonspumpe på den lengste sløyfen, men det var ikke nok.

Men den fungerte fint i sommer, satte den til å varme opp vannet i svømmebassenget til ungene, 10.000 Liter :diving:

Jeg tenkte jeg skulle nevne at jeg har 19 mm slange omkring i båten og struper dimensjonen ned til 16 mm like før tilkobling varmeveksler.

Varmeren har ifølge manualen en sirkulasjon på 250 liter i timen.

Jeg har nå undersøkt litt nøyere brenn-funksjonen og den skifter stadig mellom lav - høy og boost effekt, noe som innebærer at det ikke skulle være særlig risiko for koksdannelse i selve brenneren.

• 1 år senere...
Du bør koble alle radiatorene, varmtannsbereder og motor parallelt mot varmeren. Det er også dette Webasto spesifiserer i sin installasjonsmanual. Jeg brukte en "stokk" slik rørleggerene bruker til fordeling, 3/4" inn og 1/2" ut. Med små reguleringsventiler på uttakene er det lett å justere varmefordeling. Jeg brukte for det meste gummi radiatorslange, men der det var trangt å komme fram brukte jeg nylonrør, beregnet for gulvvarme. Det var såpass vellykket at jeg idag nok ville benyttet det i større grad.

Lykke til!

Hvor mye varme er nylonrørene for gulvvarme godkjente for?

Nils Terje Sundberg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...