pantzatt Startet 4.Januar.2009 Del på Facebook Startet 4.Januar.2009 Normalt lurer man nok på hvilke drev som passer til spesifikk motor, men i dette tilfellet er spørsmålet altså omvendt... Grunnen er at jeg sitter (fortsatt) med tanker om motorbytte, og lurer på om jeg skal la drevet stå. Litt enklere å gjennomføre operasjonen om det bare er å smekke maskinen på plass uten å måtte ta båten på land. Som så mye annet er det noen begrensninger i motorvalget; 1. Den bør ikke være særlig tyngre enn den jeg har (AQAD40A) 2. Den må ha mer effekt (altså 140Hk og opp) 3. Den må ikke ha høyere anskaffelsesverdi enn 60000,- (snakker brukt her m.a.o.) 4. Det bør være diesel, men bensin vurderes grunnet dagens oljepriser 5. det er ikke aktuelt med omfattende kostbare konverteringer for tilpasninger av drev, da er det mer aktuelt med nytt drev. Noen forslag til hva jeg kan se etter her? Noen tips til "brukthandlere" som tar AQAD'en i innbytte? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Pga utvekslingen du har i drevet ditt idag, blir bensin utelukket. Dieselmotor som er bra, og har mere enn 160 hk og til under 60.000,- sitter du igjen med den motoren du har idag! Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Hhehehehehe tenkte meg det ja Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 kanskje en aqad41 passer på det drevet .. den er 200 hk .. men du klarer sikkert ikke det til den prisen nei. Sitér dette innlegget Link to post
egon Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 60' er neppe nok til å få en god 41 motor, dessverre. Det er mulig å få det til å passe, men VP har ikke levert kombinasjonen AQAD41 og 280 drev, dog finnes en del installasjoner. Sjøvannsrøret fra drevet "treffer" ikke sjøvannslangen fra motor så her må det improviseres noe. Det blir veldig lite klaring mellom tiltmotor på drevet og bakre del av motor, men det går. Røret mellom turbo og aftercooler må ha plass ift overføringer til styringen og luftfilter må ofte flyttes til annet sted i motor-rom. Motorstyringen er annerledes, så det blir noe mismatch med instrumenteringen. Mener å huske at VP kan levere overgangskabel fra 40 instrumenter til 41 motorkabel, men ikke helt sikker. Turteller har giver på 40 men tas fra dynamo på 41, så den må byttes. Drivstofftilførselen til 40 motor er i noen tilfeller for lite dimensjonert for 41 motor. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Men tåler 280-drevet 41-motorens dreiemoment? Når 41-motoren ble lansert skjedde vel dette samtidig med lansering av 290-drevet slik at disse på en måte hører sammen. Eller husker jeg feil her? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
antares Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 290 drev er vel kun ett 280 med powertrim Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Tall betegnelsen til volvo sier hvor mange fotpund drevet tåler.. tror nok 280 kan slite men burde gå.. 290 er jo levert helt opp til KAD 43 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bearded Beast Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 hva sier du? ikkje meir enn 280 lb.-ft altså ? hmm tåler jo ikkje en V8 bensin da.. noe som forøvrig ble levert på det drevet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.