Jump to content

VP280 drev, hvilke motorer passer

pantzatt

Recommended Posts

Normalt lurer man nok på hvilke drev som passer til spesifikk motor, men i dette tilfellet er spørsmålet altså omvendt...

Grunnen er at jeg sitter (fortsatt) med tanker om motorbytte, og lurer på om jeg skal la drevet stå. Litt enklere å gjennomføre operasjonen om det bare er å smekke maskinen på plass uten å måtte ta båten på land.

Som så mye annet er det noen begrensninger i motorvalget;

1. Den bør ikke være særlig tyngre enn den jeg har (AQAD40A)

2. Den må ha mer effekt (altså 140Hk og opp)

3. Den må ikke ha høyere anskaffelsesverdi enn 60000,- (snakker brukt her m.a.o.)

4. Det bør være diesel, men bensin vurderes grunnet dagens oljepriser

5. det er ikke aktuelt med omfattende kostbare konverteringer for tilpasninger av drev, da er det mer aktuelt med nytt drev.

Noen forslag til hva jeg kan se etter her?

Noen tips til "brukthandlere" som tar AQAD'en i innbytte?

60' er neppe nok til å få en god 41 motor, dessverre.

Det er mulig å få det til å passe, men VP har ikke levert kombinasjonen AQAD41 og 280 drev, dog finnes en del installasjoner.

Sjøvannsrøret fra drevet "treffer" ikke sjøvannslangen fra motor så her må det improviseres noe.

Det blir veldig lite klaring mellom tiltmotor på drevet og bakre del av motor, men det går.

Røret mellom turbo og aftercooler må ha plass ift overføringer til styringen og luftfilter må ofte flyttes til annet sted i motor-rom.

Motorstyringen er annerledes, så det blir noe mismatch med instrumenteringen.

Mener å huske at VP kan levere overgangskabel fra 40 instrumenter til 41 motorkabel, men ikke helt sikker.

Turteller har giver på 40 men tas fra dynamo på 41, så den må byttes.

Drivstofftilførselen til 40 motor er i noen tilfeller for lite dimensjonert for 41 motor.

Men tåler 280-drevet 41-motorens dreiemoment?

Når 41-motoren ble lansert skjedde vel dette samtidig med lansering av 290-drevet slik at disse på en måte hører sammen. Eller husker jeg feil her?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...