Jump to content

Tiltmåleren på 50hk Mariner 4-takt stoppet å virke


Båtduden

Recommended Posts

Som tittelen sier så er tiltmåleren eller trimmåleren litt avhengig av hva du selv sier, sluttet og virke. En dag skulle jeg tilte motoren ned og da reagerte den ikke, den bare lå nede på null hele tiden. Hvor er egentlig denne festet på motoren? Sånn at jeg kan se om den muligens har falt av. Men om jeg må kjøpe ny måler, hva koster dette og er det vansklig og montere?

 

Takk for svar

Link to post
Share on other sites

Kva motor er dette snakk om?

 

Hadde nettop samme problemet med min Yamaha F-100, og der viste deg seg at det potensometeret som måler tiltbevelgelsen var i orden.

Feilen viste seg at det var "medbringeren" som ser ut og virker som ein slangeklemme som var knekt.

Medbringern er festet på den tverrgående akslingen som holder saman motor og motorfeste.

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om denne motoren har noe helt ny teknologi ( altså ikke EFI Opti. ++ )... er best på de classiske motorene :yesnod: ...

 

Selve føleren sitter inne under motoren, den føler på rotasjonen på pinnen/akslingen som fester toppen av trim/tiltsylinderen til motoren, sitter på siden...

( du må tilte motoren så høyt som mulig for kunne komme til )

 

Selve føleren er ikke annet en et potmeter ( variabel motstand ), for å teste funksjonen på instrumentet kan du kortslutte FØLERE ledningen til jord/gods, du burde da kunne se et merkbart utslag om instrumentet er ok....

OBS tenninga må være på .

 

Kan også utføre samme test bak på motoren, finn ledningen ( være sikker på det er den rette ), kortslutt den til jord/gods og se etter utslag på instrumentet..

 

Fungerer de andre instrumentene ?? så du er sikker på de har strøm....

 

Har størst tro på problemet ligger i dårlig kontakt, neste på lista måtte være selve føleren, selve instrumentet kommer nederst på lista ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hmmm okei skal ta og skjekke, det er nå i hvertfall ikke med kulden og gjøre har vært sånn siden Juli har bare ikke tatt fatt på det før nå. Men skal ta og sjekke resten av det dere sa ;) Ja det er strøm resten av instrumentene fungerer, og ja det er analogt med viser ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...