Jump to content

Vinduslister av tre på plastbåt


myhreoe

Recommended Posts

Hei som overskriften sier så har jeg noen lister av tre isteden for alu. Forsåvidt greit nok så lenge man har jevnlig ettersyn og steller de. Det jeg lurer på er hva slags treverk det er, teak eller eik ? Må ha noe som tåler godt vestlandsvær.dsc_0063.jpg

Båten det er snakk om er en halco 26 så alu lister blir i overkant av hva som er fornuftig( tror det er noen som har enorm fortjeneste på de)

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Vil det si at det er eller var utbredt før alu listene kom på markedet, Hva skal man bruke som tettemasse ? tenkte da å bruke vanlige pakninger på innside og tec 7 eller ett eller annet sika produktutvendig. Slik det er i dag kan det i allefall ikke være for det lekker rimelig mye. (Godt det er frost ute)

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

, i alle fall om det er originallister...

Halco hadde ikke vinduslister av tre på sine båter. Halco ble levert på slutten av 70 tall. beg.80 tallet og ble også levert som selvbyggerprosjekt.

Trelistene er nok valgt av selvbygger. Halco hadde egen båtutstyrsforetning i Johannes Brunsgt. i Bergen.

Var mange turer hos dem i denne tiden og handlet deler til min båt. Pullpit på min båt er fra Halco.

Link to post
Share on other sites

Vil tro det er teak. Eik råtner lett, og er derfor ikke særlig egnet til dette bruket. Teak derimot, varer nesten evig, enten man behandler det eller ikke...

 

Det er nok mest sansynlig at det er teak ja, men jeg kan ikke si meg enig i at Eik råtner lett. Eik er et av de mest varige treslg vi har i Norge, om ikke det mest varige.. Men Teak, med sitt høye fettinnhold er selvfølgelig mye mer varig. Utfra de bildene er det vanskelig å si 100% sikkert om det er eik eller teak..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Båten det er snakk om er en halco 26 så alu lister blir i overkant av hva som er fornuftig( tror det er noen som har enorm fortjeneste på de)
Behold for all del trelistene om de funker. Jeg for min del vil aldri tørre å kjøre båten på dypt vann. Ikke fordi jeg er redd for å drukne om jeg synker, men for å være sikker på å kunne dykke ned og hente opp igjen alulistene. :diving:
Link to post
Share on other sites

Tenker du da på butyl 37 ? Samme som man bruker i camingvogn, tenkte å prøve butyl og teak i lag for å se hvordan feste evnen er. Var i allefall mye ødelagt treverk inne rundt vinduene.

La ikke merke til linken før jeg skrev innlegget, men det er samme opplegg som i camping vogna

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...