Jump to content

søppel skader båten i elva

Superkul

Recommended Posts

hadde i hele sommer et stort problem med søppel som hele tiden samlet seg mellom båten og kaia

det var alt fra stokker og paller etc som samlet seg og ble liggende

det går hardt utover malinga på båten - er det noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan evnt lede dritten utafor båten??

har en tenkt mulighet med en stokk som på bildet som festes med tau i begge ender til kaia

uten_navn.jpg

mennskefelle??????

jeg skal da ikke ha tau på tværs og kryss oppå brygga - det blir i såfall en stokk som er festet i kaia med et par tau i vannlinjehøyden

er de noe jeg ikke tenker på med hensyn til andres fare???

det bader ikke folk i elva der .....

detter du uti der er det vel bare kjekt med ting og holde seg fast i ???

var sikkert "kjempesmart :crazy: " og svare så morragrettent :lol::lol::lol:

..farlig menneskefelle for å unngå malingskader på egen båt!???? :crazy:

Er vel litt drøy påstand å kalle dette en menneskefelle..? Da må du vite noe mer om hvordan forholdene er på stedet osv.

Men er enig at det kanskje er andre løsninger som er mer heldig, som f.eks de du nevner.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

hehe jeg tenkte faktisk ikke på at det kan være uheldig når jeg er vekk med båten - og en liten blåse burde avskrekke di som subber kanten såpass

jeg også mener og hørt der jeg fikk ideen fra "gamle sjøulker" som hadde slik og sett slikt overalt

og den trenger ikke stikke mer en et par meter ut - kansje lage den slik at den akuratt går innafor spissen på båten og binde den inn når jeg reiser - da trenger jeg ikke skjemme ut elva med blåse - di som vil prøve og komme mellom steinbrygge og stålbåt ellers får vel større overaskelser en en stokk som ligger der :lol::lol:

Jeg har ikke noen innvendinger mot løsningen din.

Jeg har sett tilsvarende i kanaler i Tyskland. I havna vår hadde jeg/har jeg noe av tilsvarende problem - men i atskillig mindre omfang.

Jeg har "løst det" ved å heve vannlinja 10 cm. La dessuten godt på med to-komponent primer og deretter bunnstoff. Slitasjen på skroget har etter dette blitt atskillig mindre. Hos oss ville det ikke være akseptabelt å benytte den løsningen du skisserer idet flo og fjære påvirker strømningsforholdene.

...har en tenkt mulighet med en stokk som på bildet som festes med tau i begge ender til kaia

Slike "avvisere" (mest p.g.a. de svære isflakene som pleier å komme i februar / mars) har det vært foran båtene som ligger fast i både Øster- og Vesterelva i mange år.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du kan tryggt legge ut stokken din Jab , vet av erfaring at dette vil fungere. Dette er samme prinsipp som er blitt brukt i vassdraget her ved tømmerfløting ( for og lede tømmeret inn i sluser , etc ) så dette er et gammelt godt utprøvet hjelpemiddel. Du kan jo for sikkerhet skyld legge ut ei lita orange kulefender ytterst på stokke så skulle det i hvertfall ikke bli noen som roter seg bort i denne nå du er utpå , evnt kan du jo dra den inntil.

For at den skal bli sett, så kan du jo legge noen fendere på toppen av stokken, ta et par strøk med signalrød lakk. :)

Husk også å fortøye den slik at om strømmen snur (ved ekstrem høyvann eller lignende), så vil den ikke slå ut og legge seg andre veien.

Jeg skjønner problemet ditt, for jeg ligger i elv selv, men jeg ligger med baugen inn, og det legger seg mye "søppel/trær/gress osv" langs vannlinja.

Så jeg kan ikke bruke den løsningen din, i tillegg så driver dette faktisk oppover der jeg ligger (i bakevja).

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...