eysteind Posted December 20, 2002 Share Posted December 20, 2002 HEI! Har tenkt å lage til vask i snekka i vinter. Er litt redd for å bore hol i skroget for avløpet. Motoren (buck DV10) i båten er saltvasskjølt og eg fekk ein ide om å koble avløpet direkte på eksos/kjølevannsslangen. Er dette mulig? Har er nokon som har erfaringer/synnspunkter på dette? GOD JUL!!! Quote Link to post
Ingar Posted December 21, 2002 Share Posted December 21, 2002 Tror ikke det er lurt. Du risikerer å få eksos inn, sannsynligvis er trykket i eksosen så høyt at vannlås ikke vil fungere. Og ikke minst risikerer du å fylle opp motoren med avløpsvannet. Mulig at det kan la seg gjøre hvis du sveiser/lodder på en slangestuss på selve eksos-gjennomføringen, dette i kombinasjon med vannlås. Her vil det ikke være særlig trykk og du fyller ikke opp motoren. Hvis du monterer skroggjennomføring så sett den lavest mulig, slik at du unngår en møkkete rand nedover skroget. Samt å fylle jolla som ligger ved siden av med oppvaskvann... God Jul! Quote Link to post
Mini Posted December 21, 2002 Share Posted December 21, 2002 Har tidligere hatt utløpet for vasker under vannlinjen, der har fungert bra. Kjøpte ny båt iår og nå er utløpene for vasker flyttet et godt stykke over vannlinjen, jeg tror at grunnentil dey er at man ikke skal få vann inn ved krnging o.lign. Det er ikke store operasjonen og montere et utløp gjennom skroget, det som er viktig er å bruke no tetningsmiddel. Bruk midler som er beregnet på båt og ikke midler som er beregnet på innendørs bruk. Skroggjennomføringer får du kjøpt i alle båtutstyrsforretninger. Har selv byttet flere gjennomføringer over og under vann uten problemer. Det viktigste er å få det tett mellom skrog og gjennomføringen, slik at man ikke får vann inn i skroget (glassfiberen). Lykke til, husk det enkle er ofte det beste.................................. Quote Link to post
mons Posted December 23, 2002 Share Posted December 23, 2002 Hei Avløp til eksos høres ut som en lang og flat slange med mange muligheter for tetting. Du bør også vurdere hva som skjer med vannet når motoren står stille.. Det selges skroggjennomføringer med dryppkant som gjør at avløpsvannet drypper istedenfor å renne langs skutesiden hvis det er problemet. God jul Mons Quote Mons Link to post
Sebaldus Posted December 23, 2002 Share Posted December 23, 2002 Noen spesiell grunn til at du ikke vil borre hull? Setter du under vannlinjen må du selvsagt være ekstra nøye med tettningmasse og huske stengekran. Personlig ville jeg satt over vannlinjen hvis dette er mulig. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.