Øyvind Kvammen Startet 5.Januar.2009 Del på Facebook Startet 5.Januar.2009 Hvis bensin prisene kryper ned på 8 tallet igjen, vurderer jeg sterkt å kjøpe inn en 1000 liter :) Har et 1000 liters fat av plast med alu ramme rundt, men egner dette seg for lagring av bensin?! har vært brukt til smørolje.. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Det er ulovlig å oppbevare slike mengder bensin. Vanligvis er 20 l grensen i frittliggende garasje etc 100 l. Ellers må du søke om det. Se for eksempel her: http://www.brann-og-redningsetaten.oslo.ko...ategoryID=31162 og http://www.dsb.no/ Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Zach Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30898 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19799 Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 prøv og ringe Shultz som driver og selger fat og hør om de har noe som er godkjent for lagring av bensin. jeg har kjøptet et som er godkjent for disel men det kan jo hende det er andre krav til lagring av bensin Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
index Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Dessuten har blyfri bensin en holdbarhetstid på rundt tre måneder før kvaliteten forringes! Så dette er også noe som bør tas hensyn til i forbindelse med lagring.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Uffe Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Hvordan ville du have det, hvis din nabo havde 1000 l benzin stående i garagen? ? ? Glem det; det er ulovligt i hele Skandinavien :nono: Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 At blyfri bensin har holdbarhet på tre måneder før den blir forringet var nytt?. De fleste har vel full tank på 100-200 l bensin stående på tanken i 6-7 mnd. for å unngå kondens i løpet av vinteren. Har nå praktisert dette de siste 20 årene selv, og har aldri merket noe som helst problem eller forringelse av bensinen? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Dessuten har blyfri bensin en holdbarhetstid på rundt tre måneder før kvaliteten forringes! Har du noen form for dokumentasjon på holdbarhetstiden på blyfri bensin. Syntes 3 måneder hørtes litt dramatisk ut. Kan ikke tenke meg at det her er snakk om merkbare kvalitetsforringelser. Har stort sett fyllt tanken full i sept/okt og startet opp igjen i april/mai uten å merke noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Blyfri bensin holder seg betydelig dårligere enn den gamle blybensinen gjorde. Jeg sier ikke at den er ubrukelig etter 3 måneder, men nedbrytningen har begynt og bensinen blir gradvis dårligere. Selv om den fortsatt kan brukes etter 6 måneder, betyr det ikke at den er bra! Jeg vil heller anbefale så tom tank som mulig før opplag, de få dråpene med kondens en tom tak klarer å produsere i løpet av en vinter er uansett ikke mer enn vannutskilleren håndterer med letthet! Og så kan du heller fylle fersk, lettantennelig bensin når du setter ut båten, og få en motor uten problemer (i alle fall drivstoffbaserte problemer). Dokumentasjon får du hos oljeselskapene, det er ikke noe jeg har.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Er vel tilsetningsstoffer å få kjøpt som en kan helle på tanken ved vinterlagring av båt for å unngå problemer som nevnt lenger oppe i tråden hvis det er et problem da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Ja, det stemmer. Men det er billigere å kjøpe fersk bensin når man trenger den . Men om man nå kommer i den situasjonen at man har mye bensin som skal stå lenge, så er et lagringsmiddel et godt alternativ. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
chagall Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Selv om den fortsatt kan brukes etter 6 måneder, betyr det ikke at den er bra!Dokumentasjon får du hos oljeselskapene, det er ikke noe jeg har.... Den kan altså brukes etter 6 måneder, men er ikke bra og bruke hvis jeg forstår deg rett. Har søkt litt etter offisielle uttalelser fra oljeselskaper vedrørende holdbarhet av 95 oct på nettet uten hell. Når det gjelder tilsetningstoffer ved lagring er disse ment for å unngå avleiringer i injectorer. (ikke kondensfjerner) Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Hadde ca 600 liter på båten min i 11mnd.Fylt i swe 95okt. Startet så opp.Ikke et feil slag.Har heller ikke hatt noe prob senere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Gammel bensin er normalt sett ikke skadelig for motoren, bortsett fra at avleiringer i forgasser etc. kan tette dysene litt. Men det kan medføre at motoren blir tung å starte. 5-6 måneder går vanligvis helt greit, gjerne også noe lengre. Faren for startproblemer er imidlertid større enn med ferskvare. Jeg har opplevd dette blant annet med veteranbiler, som i perioder kun har blitt startet en gang i året. Jeg kan garantere at frisk bensin gjør underverker med en startuvillig motor! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
chagall Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Dessuten har blyfri bensin en holdbarhetstid på rundt tre måneder før kvaliteten forringes! Gammel bensin er normalt sett ikke skadelig for motoren, bortsett fra at avleiringer i forgasser etc. kan tette dysene litt. 5-6 måneder går vanligvis helt greit, gjerne også noe lengre. Ja, da begynner vi å bli enige etter ditt siste innlegg. På nyere motorer med injection system presiserer motorprodusenten at man før vinteropplag skal benytte et konserveringsmiddel i bensinen for nettop å unngå avleiringer . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Ja, det går helst på antennelighet. De mest lettantennelige bestanddelene fordamper først. Derfor mener jeg for min del at det er greiere å fylle opp tanken på våren enn på høsten, da eliminerer man i alle fall en mulig feilkilde. Lagring over vinteren er vel skjelden noe stort problem. Men blir tusenliteren med bensin stående i ett år eller to, ville i alle fall ikke jeg ha brukt av den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg spurte en del "bransjefolk" for en tid siden, da jeg var litt interessert i dette lagringsopplegget selv. Kontaktet både bensinstasjonseiere, tankannlegg, distributører av bensin, bilmekanikere og erfarne båtmekanikere etc.etc. Samtlige jeg spurte sa det ikke overhode hadde noen betydning kvalitetsmessig og lagre bensin over en slik periode i båten. Fyll på bensinstabilisator i riktig mengde og fyll tanken helt full, da er det bare og vri rundt nøkkelen til våren igjen og tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Fyll på bensinstabilisator i riktig mengde og fyll tanken helt full, da er det bare og vri rundt nøkkelen til våren igjen og tut og kjør. Her har jeg de samme erfaringer som deg `LM 605`. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.