Jump to content

Prosjekt: Vannvarme


Seiler

Recommended Posts

Jeg skal legge opp varmesløyfe i nybåten og har spørsmål i den anledning. Det blir opplegg med vanlig 15mm gummislange, men jeg trenger også en del bend, nipler, T-stykker, ventiler etc.

 

Spørsmålet er da: Hva slags rørdeler bør benyttes? Hvilken materialkvalitet anbefales og hvor skaffer en dette til gunstig pris?

 

Båten er en vinterisolert 31 fots motorbåt. Foreløpig systemskisse ser slik ut. Tar gjerne imot kommentarer på denne også:

 

heating_system1.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Moss Slangeservice har det du trenger. Ligger nede ved ferga.

 

Jeg har byttet ut alt av messing og kobber med t-stykker av plast. En blå hard type som virkelig er solid. Det har også fjernet alt av kondens i disse punktene, slangeklemmene holder seg tørre og irr-frie, og prisen er en fjerdedel av messingniplene.

 

Kan anbefales.

 

En liten kommentar til skissen din: Den er nesten lik mitt første forsøk, men seriekobling var ikke vellykket i min båt.

 

Endte opp med paralellsløyfe, bortsett fra at berederen sitter i serie direkte etter brenneren. Det har jeg gjort for å kunne hurtigvarme vann selv når jeg ikke trenger varme i båten. 15 min og varmt vann.

 

vannvarme2.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post

eg har akkuratt gjort dettte i min båt også..

 

Har imidlertid noen småproblemer med selve varmeren. Den går i noen minutter så stopper den opp, jeg har testet å ta av strømmen for å kutte "hjernen". Trodde det kunne være luft i dieselen, problemet er imidlertid at det ikke går mer en noen minutter før den kutter igjen.

 

Noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre? Må diesel pumpen stå i 45 grader??

 

Daneil

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Jeg kommer til å montere vannvarme i båten min i løpet av høsten. Planen er å bruke en elpatron fra Alde og en diesel vannvarmer til oppvarmingen og en blanding av radiatorer og varmluftsvifter.

 

Ett spørsmål til dere som bruker både elpatron og dieselvannvarmer: Kobler dere disse i serie eller paralell?

Regner med at elpatronen skal greie og holde varmen høst og vår og er derfor usikker på om sirkulasjonspumpen i dieselvarmeren kommer til å hindre vannstrømmen når denne ikke går?

Vil det eventuelt være vanskelig og koble på en ledning på sirkulasjonspumpa, slik at denne kan også kan kjøres når vannvarmeren ikke går?

 

Er det noen begrensning på hvor lang eksosslangen til dieselvannvarmeren bør være? Kunne tenkt meg å fått plassert denne i motorrommet midt i båten, og det vil da bli 5-6m med rør før eksosen kommer ut på hekken.

Link to post

På diagrammet mitt har jeg vist en bypass med tilbakeslagsventil forbi dieaselvarmeren. Det er for at pumpa i dieselvarmeren ikke skal hindre vannstrømmen når den er slått av.

 

Jeg har eksosen fra dieselvarmeren ut på siden. Ser mulige problemer med å ligge longside med det, men regner med å bruke landstrøm til varmtvann i marinaene. Kan nok også trenge dieselvarmeren for varme i kabinen i den kalde årstid, men da er det vel flust med plass i marinaene slik at longsideproblemet ikke er stort.

 

- Ellers noen flere synspumkter på hva slags rørdeler jeg bør bruke?

- Er det flere som bruker plastdeler som Amalie 36?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Den går i noen minutter så stopper den opp,

 

Daneil

 

Sirkulerer vannet? Hvis en ikke får vannet til å sirkulere, så stopper varmeren fordi den blir varm. Prøvde et slikt prosjekt i en båt, det var vanskelig å få ut luften. Pumpene har ikke trykk nok til å skyve ut lufta, må ha hjelp. Jeg brukte støvsuger (for vann) til slutt, for å få ut lufta.

 

Der skrives en del om at de små radiatorene ikke gir så mye varme som de er oppgitt til, og det stemmer. Årsaken er at avgitt effekt på de er oppgitt ved 80-90gr, mens en på en dieselbrenner ikke får mer en 60-65gr, ihvertfall min erfaring.

Link to post

Jeg er litt skeptisk til å bruke plastfittings da dette også er motorens kjølevannskrets. Litt kjedelig med brudd her. Ellers er det mye deler av rustfitt stål i varmevekslere, dieselvarmer, og vannvarmer etc. Kanskje det kan være betenkelig å blande inn messing i systemet av den grunn? Dessuten har vanlige messingfittings skarpe albuer og T-stykker med stor strømningsmotstand. Kanskje er kobberdeler av type loddefittings et bedre alternativ i så måte?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har installert en Hydronic i min båt som varmer kjølevannet i motor som igjen sirkulerer gjennom en varmeveksler med vifte og varmtvannsbereder i samme sløyfe. På grunn av liten sirkulasjon stoppet den opp. Jeg har derfor montert ekstra sirkulasjonspumpe som startes av Hydroniken når temperaturen kommer til en viss temperatur. Der er faktisk et uttak til dette fra denne varmeren. Denne utgangen starter også samtidig viften i varmeveksleren. (dette gjøres via et relé som varmeren styrer).

 

Dette fungerer helt utmerket, båten blir varm og så får du samtidig varmt vann.

 

MVH

Link to post

det begynner å sirkulere, har luft enda det vet eg. Siden 3 av 4 vifter virker. Merkelig nok er det viften i midten av rekken som ikke blir varm. Her står det luft.

Skal prøve meg med mer lufting til helgen, så får eg se om det nærmer seg bra. Har en lufte ventil som eg har en 2 meter ekstra slange på, så eg får hevet den langt over ekspansjonstankem.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Lurt er med 2 koblinger til ekstern slange inn på system med stengekran i mellem til å stoppe sirkulasjon på anlegg. Ta vannslange fra kaia og kjør vann direkte inn og annen slange ut. Der går alt luft 100% bort og i ettertid er enkel sak å kjøre slange ned i frøstvæskespann og la sirkulasjonspumpe dra væsken inn. Når drift på system beginner blandes væsken automatisk til vannet.

 

Sirkulasjonspump ikke i drift har ikke motstand og man trenger ikke bypass forby den.

 

Grundfos sirkulasjonpumpene er produsert i China og samme firma lager den Clas Ohlson selger. Den er minnste i den serien og passer til mindre anlegger, eks. til båt. Den kan kjøpes fra Grundfos til 2060-, Clas Ohlson til 599- eller fra eks. Kabola til 1200-. Hvis man kjøper den med logoene fra produsenten er den lysgrønn i fargen men prisen kjenner jeg ikke.

Link to post

Har nettopp kjøpt meg en 49 fots stålbåt, og planlegger å ha denne som bolig store deler av året. Det er i dag et Temkon airconditionanlegg fra ca 1980, som kan reverseres. Dette har i midlertid ikke vært brukt de siste 6-7 årene, og jeg frykter at det nå har gått ut på dato (tidligere eier har heller ikke vedlikeholdt systemet, og kan ikke finne ut om proudsenten fortsatt finnes!?). Det er 5 utblåsningssteder (salong, styrhus, forpigg og 2 i midtcabin, som alle har termostat og elektrisk vifte.

 

Jeg vurderer derfor å innstallere nytt vannbåren varme system, og håper å kunne bruke rørene som har vært brukt i det gamle systemet. Kobberrørene ser ut til å være i god stand, og er godt isolert. Noen som vet om dette lar seg gjøre?

 

Har også sett på forskjellige varmeløsninger. Det er 24V system ombord, 7,5kw Westerbake generator, men båten vil for det meste ligge på landstrøm i vinterperioden. Har derfor sett på Kabola Heating Systems. Er det noen som har erfaring med disse og bør man eventuellt innstallere en elektrisk kolbe i tillegg?

Link to post

Til stor helårsbåt er Kabola tror jeg beste alternativet på markeden. Den går året rundt med varmt forbruksvann og sentralvarmen startes automatisk hvis temperatur senker. Gamle rørene kan du bruke hvis dem har dimisjon mimimal 16mm. El-kolb er alternativ prismessig mot fyringsolje men er ikke nødvendig med Kabola varmeren der den er driftsikker. Til bobåt er radiotorer med termostat brukevenligst alternativ i steden for bråkende vifter.

Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Skal nå montere brenneren. Den passet ikke inn der jeg hadde planlagt, rett ved siden av motorrommet.

Nå må jeg montere det i et skap og trekke eksos røret gjennom en skot av finer.

 

Men hvordan gjør jeg det?

Eksos røret er et flexi rør av rustfritt stål. Tenkte og isolere dette røret med ett eller annet, men hva?

Trer så et fleksibelt aluminiums luftventil slange utenpå og teiper endene til eksos røret for og unngå at isolasjons stoffet sprer seg rundt i rommet.

Hvor får jeg tak i tape som tåler eksos temparaturen?

 

Er dette en god løsning?

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...