Jump to content

Hurtigruta "Richart With" har problemer i Trondheim


Brigg

Recommended Posts

Sørgående hurtigrute Richart With har problemer ved kai i Trondheim. Jeg ser fra kontorvinduet mitt at skipet ligger med baugen ca 45 grader ut fra kaia. Det er ganske smalt i mellom kaia og neste pir, og jeg antar at bauen ligger mot land på andre siden.

 

I følge adressa.no blir skipet evakuert.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nettkamera som viser hurtigrutekaia. Richart With ligger desverre rett til høyre for dette bildet. Skipet på bildet er nordgående hurtigrute MS Finnmarken.

 

I følge Adressa har skipet skade på en propell og det tar inn vann.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En gang for lenge siden før sjømerker, fyr, GPS og slikt var det ikke noen selvfølge å kunne seile i mørket. Richart With tilbød å opperere en båtrute som gikk dag og natt. Dette var ikke noen selvfølge den gangen.

 

Hurtigrutemuseet har mer om dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at Richart With har tiltakende slagside mot babord. Det er tydelig at hun tar inn vann.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jo, tidevann er sikkert en medvirkende årsak. Dersom de gikk på rundt kl 8 er det ca 1 meter ned til fjære sjø. Fra her jeg sitter (ca rett akter for skipet) ser slagsiden ut for å være større enn det som skyldes tidevannet.

 

Men de er heldige med at det er liten forskjell på flo og fjære i dag.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En gang for lenge siden før sjømerker, fyr, GPS og slikt var det ikke noen selvfølge å kunne seile i mørket. Richart With tilbød å opperere en båtrute som gikk dag og natt. Dette var ikke noen selvfølge den gangen.

Aha. Men hva var det som gjorde at With fikk til dette, han kunne vel neppe bygge egne fyr?

Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap og Det Bergenske Dampskibsselskab blitt tilbudt ruten, men begge så dette som umulig vinterstid med mørke og vind. I denne tiden fantes bare to hydrograferte kart og 28 fyrlykter nord for Trondheim. Richard With og Los Holthe hadde likevel i lengre tid ført nøyaktige notater om kurs, fart og tid på strekningen og var overbevist om at dette kunne gå.

 

http://www.kystopplevelser.no/default.asp?...276&aid=274

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men hva var det som gjorde at With fikk til dette...

Det er vel nettom slikt som skiller innovatørene fra oss andre. Han var i stand til å se at noe som ikke var gjort før var mulig å gjøre. Og så gjorde han det. Det minner meg litt om historien om Cristopher Columbus og hans egg.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og da gikk nordgående MS Finnmarken fra kai sånn cirka etter ruten. Det så ut som om det var greit med plass bak Richart With slik at de kom forbi.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

06012009.jpg

Her er et bilde tatt for ca en time siden. Beklager kvaliteten, mobilkamera gjennom regnvått vindu blir ikke veldig bra.

 

Bildet viser Richart With sett bakfra samtidig som baugen på Finnmarken synes til høyre. Som det fremgår av bildet krenger hun bra mot babord.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Saken har til og med kommet på framsiden av Tysklands største nettavis:

 

http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1518,599728,00.html

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tyskland er vel kanskje det største markedet for Hurtigruta, så at tyskerne har interesse for dette er vel helt naturlig.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Richart With kom av grunn kl 19.30 i kveld og ligger nå endelig fortøyd ved hurtigrutekaia på Pir I. Men også flyttingen den korte avstanden bor til kaia medførte dramatikk i følge Adressa. Økende vind gjorde at skipet holdt på å gå på land enda en gang mens det ble forflyttet til Pir I.

 

I artikkelen spekuleres det i at det ble benyttet for små fartøyer under forflytningen. Samtidig lå flere slepebåter fra Taubåtkompaniet like ved. Taubåtkompaniet hadde dykkere nede ved skipet tidligere i dag, men disse ble trukket tilbake etter at Taubåtkompaniet og Hurtigruten ikke ble enige om prisen for bergingsoppdraget, også dette i følge Adressa.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I følge media er styrbord propell flyttet 1,5 meter bort fra sin opprinnelige stilling. Nå er dette helt andre dimensjoner enn de fleste av oss er vant med, men det kan synes rart om dette ikke medfører større hull en 6 cm.

 

Er det forresten noen som vet hvilke propell-løsninger som benyttes på disse skipene. Er det tradisjonell propell på aksling eller er det slike "drev-lignende" som stikker ned under bunnen (vet ikke hva disse egentlig heter)?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...