Lazyjack Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Var på brua på en av disse en gang, lurer på om det ikke var Richard With også. Kapteinen fortalte om fremdriftssystemet og kalte dem for "poder", disse stakk visst rett ned under skipet. Var visst veldig bra greier. - anders m. Dette er vel 360 grader vendbare propellsystemer, omtrent som en nedsenkbar baugpropell som kan vries 360 grader. Kan godt tenke meg at skroget fort får revner dersom en "dulter" borti ei steinrøys med en slik. Hva ville skjedd om båten skled over en grunne som røsket av begge disse to(regner med at det er en foran og en bak). Ville vel gå ned som et spett er jeg redd... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Var på brua på en av disse en gang, lurer på om det ikke var Richard With også. Kapteinen fortalte om fremdriftssystemet og kalte dem for "poder", disse stakk visst rett ned under skipet Tror Richard With har tradisjonelle aksler og propeller og ikke pod'er. Fant ikke noen skrogbilder av skipet i farten, men kom over denne artikkelen og en skalamodell, og her ser det ut som tradisjonelt anlegg... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 I boka "Hurtigruten - Sjøveien mot nord" av Dag Bakka jr. står det om "Richard With" at ho var bygd i 1993, og har propeller og ror akter. Ho har i so fall ikkje poder. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Det kalles azipod dersom propellen står bak poden ved normal seiling fremover, dersom propellen står foran poden ved seiling fremover (samme som IPS) heter det azipull. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Jeg hørte en forklaring på nyhetene, og den kan tyde på tradisjonelle propeller og at akslingen er røket og glidd ut. Brannsjefen fortalte at propellen er glidd ut, blir stoppet bare av roret som dermed redder skipet. Lekkasjen skal visst hovedsakelig være gjennom akselhylse. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 snakket med en annen som var med på turen, det var midnattsol og polarlys vi var med på nord og sør på den turen. Måtte da vært en av disse båtene vi var på brua på. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bulben Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Jeg kan bekrefte at Richard With har "tradisjonelle" propeller på aksling. Midnatsol, Trollfjord, Finnmarken og Fram (som bare går i utenriks) har poder av ulike typer. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Så en reportasje på tv hvor det ble sakt at hovedmaskinene stod under vann. Det neste reporteren spurte om var om båten kunne gå for egen maskin... Sorry, men da satt Hydrox'en i et latterhyl og gapskrattet. Personlig ser jeg vekk i fra alt som kommer på tv når det gjelder slike hendelser, fokus blir satt på hele feile ting og de som har sakene kan null og nada. Bare som et eksempel så har vi jo Sturla Dyregrov i TV2 som hadde oppfølging av Dolphin ulykken. Han er tidligere en kjennt stemme i fra Radio1 her i Bergen, har jobbet som Disc Jockey og driver den dag i dag en utleiesjappe for diskotekutstyr og lydanlegg. Hva har han med et skipsforlis å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Det stemmer nok at båten har vanlig vripropellannlegg. Men, det ble opplyst at det var en flenge på 6 cm? Det er ingen match for lense og nødlense systemene. Her har nok informasjonsdirektørene gjort jobben sin. Det var nok mer alvorlig enn så. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 8.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Det med skipets lensekapasitet har jeg også tenkt på etter denne hendelsen. Dersom man skal tro på mediaoppslagene var de avhengig av pumpeutstyr fra brannvesenet, og når vannet sto så høyt at generatormotorene stoppet var de også avhengig av strømforsyning fra land for å lense skipet. Er virkelig den interne lensekapasiteten så pass beskjeden og samtidig så sårbar. Og i tilfelle, burde det ikke ha vært tilgjengelig motoriserte nødpumper om bord for å sette inn etter at skipets strømforsyning var satt ut av spill? Dersom dette hadde skjedd et sted langs leia eller i havna til ett av de mange tettstedene Hurtigruten anløper langs kysten ville tilgjengeligheten på utstyr for lensing og strømforsyning vært langt dårligere. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Nå står generatoren for lensesystemet langt over motorrommet, tror det er snakk om dekk 7 på denne båten. Propellen ble vel dratt bakover og stoppet i roret, det blir lekkasje av slikt... Hvis man antar at båten stikker 5 meter dypt vil nok akslingen ligge på 3-4 meters dyp, altså litt trykk på vannet. Det er vel heller ikke like enkelt å komme til denne hylsen på alle båter om man skulle vere tidlig ute. Båten stod på grunn og lekkasjen ble tettet fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Det var planlagt å starte slep til verft i Stavanger i går. Slepebåten ligger klar, men slepet er utsatt til over helgen pga dårlige værmeldinger for helgen. Jeg mener at reperasjonen skal skje på GMC-verftet i/ved Stavanger, stemmer dette? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Jeg mener at reperasjonen skal skje på GMC-verftet i/ved Stavanger, stemmer dette? Brigg Ja, det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Dette er vel 360 grader vendbare propellsystemer, omtrent som en nedsenkbar baugpropell som kan vries 360 grader... Hva ville skjedd om båten skled over en grunne som røsket av begge disse to(regner med at det er en foran og en bak). Ville vel gå ned som et spett er jeg redd... Fremdriftssystemer med azimuth-thrustere eller azipoder er normalt designet og konstruert slik at de "knekker" i skroggjennomføringen ved grunnstøtning slik at sjøvann ikke kommer inn. Men noen hundre liter hydraulikkolje vil vanligvis renne ut. For å relatere dette til lystfartøy, har blant annet Volvo Penta etterapet denne funksjonen på sitt IPS-system. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kæpt'n Svart 10.Januar.2009 Del på Facebook Svart 10.Januar.2009 Er virkelig den interne lensekapasiteten så pass beskjeden og samtidig så sårbar. Og i tilfelle, burde det ikke ha vært tilgjengelig motoriserte nødpumper om bord for å sette inn etter at skipets strømforsyning var satt ut av spill? Dersom dette hadde skjedd et sted langs leia eller i havna til ett av de mange tettstedene Hurtigruten anløper langs kysten ville tilgjengeligheten på utstyr for lensing og strømforsyning vært langt dårligere. Brigg Den interne lensekapasiteten er ikke noe å hoppe i taket for, men om dette hadde skjedd i "åpent" farvann eller langt fra en stor by, så vil vanntette skott forhindre at båten synker. I de fleste tilfeller da... Nødstrømgenerator står på et av de øverste dekkene i alle slike båter, så den forsyner båten med lys til den i praksis har sunket helt. Når den stopper tar nødstrømbatteriene over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.