Brigg Startet 6.Januar.2009 Del på Facebook Startet 6.Januar.2009 Sørgående hurtigrute Richart With har problemer ved kai i Trondheim. Jeg ser fra kontorvinduet mitt at skipet ligger med baugen ca 45 grader ut fra kaia. Det er ganske smalt i mellom kaia og neste pir, og jeg antar at bauen ligger mot land på andre siden. I følge adressa.no blir skipet evakuert. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Nettkamera som viser hurtigrutekaia. Richart With ligger desverre rett til høyre for dette bildet. Skipet på bildet er nordgående hurtigrute MS Finnmarken. I følge Adressa har skipet skade på en propell og det tar inn vann. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Litt OT, men det står følgende på siden deres: Grunnleggeren av Hurtigruten, pioneren som kom på ideen å seile om natten om vinteren har gitt navn til skipet. Uten noe nærmere forklaring... Så da lurer jeg på, hva mener de med ideen å seile om natten om vinteren?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 En gang for lenge siden før sjømerker, fyr, GPS og slikt var det ikke noen selvfølge å kunne seile i mørket. Richart With tilbød å opperere en båtrute som gikk dag og natt. Dette var ikke noen selvfølge den gangen. Hurtigrutemuseet har mer om dette. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Nå ser jeg at Richart With har tiltakende slagside mot babord. Det er tydelig at hun tar inn vann. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 er kanskje tidevannet som gjør at hun legger seg, ser at det er fallende nå og på det laveste rundt kl. 13 i dag. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jo, tidevann er sikkert en medvirkende årsak. Dersom de gikk på rundt kl 8 er det ca 1 meter ned til fjære sjø. Fra her jeg sitter (ca rett akter for skipet) ser slagsiden ut for å være større enn det som skyldes tidevannet. Men de er heldige med at det er liten forskjell på flo og fjære i dag. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1220943.ece Skipet har grunnstøtt ved Piren og tar inn vann. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Nordlys har et bilde som viser hvordan skipet ligger nå. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 En gang for lenge siden før sjømerker, fyr, GPS og slikt var det ikke noen selvfølge å kunne seile i mørket. Richart With tilbød å opperere en båtrute som gikk dag og natt. Dette var ikke noen selvfølge den gangen. Aha. Men hva var det som gjorde at With fikk til dette, han kunne vel neppe bygge egne fyr? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Tidligere hadde Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap og Det Bergenske Dampskibsselskab blitt tilbudt ruten, men begge så dette som umulig vinterstid med mørke og vind. I denne tiden fantes bare to hydrograferte kart og 28 fyrlykter nord for Trondheim. Richard With og Los Holthe hadde likevel i lengre tid ført nøyaktige notater om kurs, fart og tid på strekningen og var overbevist om at dette kunne gå. http://www.kystopplevelser.no/default.asp?...276&aid=274 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Men hva var det som gjorde at With fikk til dette... Det er vel nettom slikt som skiller innovatørene fra oss andre. Han var i stand til å se at noe som ikke var gjort før var mulig å gjøre. Og så gjorde han det. Det minner meg litt om historien om Cristopher Columbus og hans egg. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Og da gikk nordgående MS Finnmarken fra kai sånn cirka etter ruten. Det så ut som om det var greit med plass bak Richart With slik at de kom forbi. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Her er et bilde tatt for ca en time siden. Beklager kvaliteten, mobilkamera gjennom regnvått vindu blir ikke veldig bra. Bildet viser Richart With sett bakfra samtidig som baugen på Finnmarken synes til høyre. Som det fremgår av bildet krenger hun bra mot babord. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 vann over hovedmotor i skipet - anders m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Det skal vel være adskilte maskinrom på den der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Den type ferge har vel adskilt hovedmotorrom og hjelpemotorrom. Jeg vet ikke om de har adskilt tunnel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Saken har til og med kommet på framsiden av Tysklands største nettavis: http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1518,599728,00.html Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Tyskland er vel kanskje det største markedet for Hurtigruta, så at tyskerne har interesse for dette er vel helt naturlig. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Richart With kom av grunn kl 19.30 i kveld og ligger nå endelig fortøyd ved hurtigrutekaia på Pir I. Men også flyttingen den korte avstanden bor til kaia medførte dramatikk i følge Adressa. Økende vind gjorde at skipet holdt på å gå på land enda en gang mens det ble forflyttet til Pir I. I artikkelen spekuleres det i at det ble benyttet for små fartøyer under forflytningen. Samtidig lå flere slepebåter fra Taubåtkompaniet like ved. Taubåtkompaniet hadde dykkere nede ved skipet tidligere i dag, men disse ble trukket tilbake etter at Taubåtkompaniet og Hurtigruten ikke ble enige om prisen for bergingsoppdraget, også dette i følge Adressa. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Har lurt litt på et utsagn fra nyhetene på tv2 var det vel, der det ble sagt at vanninntrengning skjedde gjennom et 6cm stort hull. Vannet kom etterhvert over hovedmotorer (2 meter ?). Kan dette stemme? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Skipet stikker 4,7 meter dypt. Et hull på 6cm på den dybden kan fort bli mange liter på noen minutter... Ellers bør man jo ta all mediadekning med !ei klype salt"! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 I følge media er styrbord propell flyttet 1,5 meter bort fra sin opprinnelige stilling. Nå er dette helt andre dimensjoner enn de fleste av oss er vant med, men det kan synes rart om dette ikke medfører større hull en 6 cm. Er det forresten noen som vet hvilke propell-løsninger som benyttes på disse skipene. Er det tradisjonell propell på aksling eller er det slike "drev-lignende" som stikker ned under bunnen (vet ikke hva disse egentlig heter)? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Var på brua på en av disse en gang, lurer på om det ikke var Richard With også. Kapteinen fortalte om fremdriftssystemet og kalte dem for "poder", disse stakk visst rett ned under skipet. Var visst veldig bra greier. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Var visst veldig bra greier. ... bortsett fra i slike situasjoner... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.