Jump to content

Hvilke maskin foretrekker du i bruktbåt?


Hydrox

Recommended Posts

Når du leter etter båter i bruktmarkedet, hvilke maskin/maskiner foretrekker du at båten er motorisert med?

I dette tilfelle kan du velge mellom Volvo, Yanmar, Mercruiser og Steyr.

 

Hvis du hadde to like båter på hånden, en med singelinstalasjon og en med dobbel. Hvilken av disse ville du valgt hvis prisforskjellen ikke var av betydning eller at prisen var så og si lik?

 

Bakgrunnen for at jeg spør er et båtprosjekt jeg driver å tygger og gnager på. En båt som trenger nytt maskineri og jeg står fritt til å velge mellom de overnevnte motormerker og om båten skal ha singel eller dobbel installasjon. Båten er i en størrelse som fungerer fint med både singel og dobbel maskinpakke. Siden det fort kan ende opp i en totalpris for denne båten som overgår markedsverdi en del så er jeg ute etter at båten skal være mest mulig attraktiv den dagen den skal selges.

Link to post
Share on other sites

Ville nok holdten knapp pç dobbel Yanmar instalasjon.

 

Hydrox er vel stor fan av Steyr. Men er vel litt tidlig å si hvordan responsen i markedet er på dobbel Steyr innstalasjon, den dagen båten skal selges igjen.

 

Yanmar har jo ett VELDIG godt ord på seg. Om de er så forbanna mye bedre vet jeg ikke, men har inntrykk av at man får lettere solgt båter med Yanmar instalasjon og til en bedre pris enn med annen motor.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet er det snakk om drev, men vi kan jo holde tråden litt generell slik at den også kan omhandle rake akslinger.

 

Personlig så må jeg nok innrømme å være fan av Steyr, men det blir dyrt. 2 x Mercuiser QSD 210 er mer enn 100 båtpenger billigere enn 2 x Steyr 236. Spørsmålet er da om det er lettere å selge en båt med Mercruiser enn med Steyr. Jeg er faktisk redd folket vil ha Mercruiser og jeg med få andre har fått øynene opp for Steyr. Steyr 236 er en 6'er og QSD 210 er en 4'er, det har nok sitt å si på prisforskjellen.

 

Volvo har dessverre priset seg ut og det har jeg en mistanke om at Yanmar også har gjort. Når det er snakk om to maskiner vil jo denne prisdifferansen bli ganske så merkbar. Når jeg kjøpte min Steyr 256 var den 60 båtpenger billigere enn Yanmar sin BY 260.

Link to post
Share on other sites

Enkel eller dobbel installasjon kommer helt an på hvilken båt det er snakk om..

 

Prioriteringslista mi på motorer ville sett slik ut:

 

1: Yanmar er soleklar favoritt Fortrinsvis 4LH eller 6LP

2: Steyr

3:CMD

*

*

10: VP D4 og 6. Hvertfall enn så lenge det ikke foreligger noen løsning på problemet, samt utvidede garantier. En båt med nevnte D-motorer som nermer seg 5 år hadde ikke jeg hatt nerver til å kjøpe :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

skulle jeg byttet motor idag ville jeg valgt yanmar lh eller lp serie ikke by serien. nå er versjon 2 av by serien kommet med vannkjølt eksosmanifold

og ny elektronikkpakke styrt av turtallet og ikke gasspådraget samt bedre isolasjon av turboen kommet. så jeg endrer kansje mening etter å ha

prøvekjørt en. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det blir nok litt som å banne i kjerka, men på spørsmålet ditt: Om du skal selge en båt, hvilke motorer som da er å foretrekke/ lettsolgt, så ville nok jeg svart Volvo.

Årsaken til at jeg tror det, er nok kort og godt at flertallet som er ute i markedet for å kjøpe båt, ikke er medlemmer og oppdatert her på baatplassen.no.

Vi hører nok dessværre til mindretallet. Jeg tror nok den menige mann har en oppfattelse av at det er noe trygt og godt med Volvo, liksom noe traust som er synonymt med slitestyrke.

 

Nå er jo du motormann og har vel mere oversikt enn de fleste, når det gjelder akkurat hvilke motorer som er bra og hvilke som er mindre bra og har et dårlig rykte.

Alle Volvomotorer kan jo ikke være så dårlige som en kan få inntrykk av her på forummet. Da hadde vel flere av de norske båtprodusentene sluttet å bruke de for lenge siden.

De bruker jo ikke akkurat Volvo Penta for å spare penger?

Når en ser etter bruktbåt på finn.no så ligger samme typen båt ofte høyere i pris dersom den har Volvo i kjelleren enn feks. Mercruser.

Den båten jeg tror du har i tankene hadde nok gjort seg bra med 2 stk. nyoverhalte KAD 43 :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det vanskelig å svare på spørsmålet til trådstarter, da det er så sprikende og vidtrekkende. I og med at det kan sprike i alle retninger når det gjelder båtstørrelse, 1-2 motorer, med eller uten drevløsning. Ønsker kanskje en Volvo D4 x 2 m/drev i en båttype, mens kanskje 1 Yanmar-motor...da med aksel i en annen båttype.

 

...

Link to post
Share on other sites

Vekt er stikkordet, kjenner en som funderer på denne motoren: http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...1f497ecefad4abb

 

Noen som vet om dette er bra greier eller italiensk hjulvisp som ikke holder mål? Kommer selvsagt an på belastningen den utsettes for.

 

Så at 2 brukte KAD43 anbefales, har en sjøl og nix feil, går som ei klokke etter passerte 540 timer.

(ulempe er høy vekt og litt høyere forbruk enn common-rail motorer)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde muligheten til å velge uavhengig av kostnader, ville jeg valgt dobbel innstalasjon.

Jeg er tror Yanmar er mest annerkjent i bruktmarkedet, så med tanke på salg en gang, ville rekkefølgen blitt:

 

1: Yanmar (ikke fordi den er noe bedre en Steyr, bare at de er mest populære i markedet)

2: Steyr(Ville rykke et hakk opp om det er snakk om BY-Yanmar. Litt fersk i forhold)

3: Mercruiser

4: Volvo(ikke aktuell før problemene er løst)

 

Hvis vekt er viktig, ville jeg vurdert Steyr sterkere.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Har selv Yamaha nr.2 (før 6 hk, nå 9,9 (15)) og er storfornøyd. Har og en Mercury 10hk som det har vært noen problemer med. Har og inntrykket av at denne bruker noe mer drivstoff og har et litt høyere decibelnivå. Har og kjørt Honda 25 hk (4-takt), som gav et veldig godt inntrykk. Har riktignok ikke eiererfaring med Hondaen. e

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...