Hydrox Startet 6.Januar.2009 Del på Facebook Startet 6.Januar.2009 Når du leter etter båter i bruktmarkedet, hvilke maskin/maskiner foretrekker du at båten er motorisert med? I dette tilfelle kan du velge mellom Volvo, Yanmar, Mercruiser og Steyr. Hvis du hadde to like båter på hånden, en med singelinstalasjon og en med dobbel. Hvilken av disse ville du valgt hvis prisforskjellen ikke var av betydning eller at prisen var så og si lik? Bakgrunnen for at jeg spør er et båtprosjekt jeg driver å tygger og gnager på. En båt som trenger nytt maskineri og jeg står fritt til å velge mellom de overnevnte motormerker og om båten skal ha singel eller dobbel installasjon. Båten er i en størrelse som fungerer fint med både singel og dobbel maskinpakke. Siden det fort kan ende opp i en totalpris for denne båten som overgår markedsverdi en del så er jeg ute etter at båten skal være mest mulig attraktiv den dagen den skal selges. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thega Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Regner med at vi snakker om diesel installasjon. Ville rangert som følger 1. Yanmar 2. Mercruiser 3. Steyr 4. Volvo Om Mercruiser og Steyr bytter plass har jeg ikke sterke følelser for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Har to motorer idag, og ville ikke valgt noe annet. Så om båten er tilpasset to motorer, blir det min anbefaling. Type motor skal jeg ikke begi meg inn på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Yanmar Uten tvil.(Har selv Volvo idag som har fungert prikkfritt.Har hatt Yanmar tidligere) ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 To maskiner og: Yanmar.Steyr.Mercruiser.Volvo. Yanmar er i mine øyne et meget stort pluss og jeg ville betalt ekstra for dette Men dette er meg da Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Yanmar må bli svaret da det er ingen over ingen ved siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Ville absolutt hatt to motorer, pga driftssikkerhet (og manøvrering). Rekkefølge, med delt andre plass: 1) Yanmar 2) Steyr 2) Mercruiser 4) Volvo Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
kim Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Helt klart yanmar eller volvo, men kansje ikke alle modellene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg ville ikke valgt en båt med kun èn maskin igjen.. Å kunne snu og rote med to motorer er fantastisk. 1. Cummins (Mercruiser) 2. Volvo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Ville nok holdten knapp pç dobbel Yanmar instalasjon. Hydrox er vel stor fan av Steyr. Men er vel litt tidlig å si hvordan responsen i markedet er på dobbel Steyr innstalasjon, den dagen båten skal selges igjen. Yanmar har jo ett VELDIG godt ord på seg. Om de er så forbanna mye bedre vet jeg ikke, men har inntrykk av at man får lettere solgt båter med Yanmar instalasjon og til en bedre pris enn med annen motor. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Du skriver ikke om det er strake aksler eller drev-løsning du er ute etter. Så vidt jeg vet har vel ikke Yanmar drevtilbud? (Jo, på de nyeste...) Går vel ut ifra at det aksler du skal ha... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 I dette tilfellet er det snakk om drev, men vi kan jo holde tråden litt generell slik at den også kan omhandle rake akslinger. Personlig så må jeg nok innrømme å være fan av Steyr, men det blir dyrt. 2 x Mercuiser QSD 210 er mer enn 100 båtpenger billigere enn 2 x Steyr 236. Spørsmålet er da om det er lettere å selge en båt med Mercruiser enn med Steyr. Jeg er faktisk redd folket vil ha Mercruiser og jeg med få andre har fått øynene opp for Steyr. Steyr 236 er en 6'er og QSD 210 er en 4'er, det har nok sitt å si på prisforskjellen. Volvo har dessverre priset seg ut og det har jeg en mistanke om at Yanmar også har gjort. Når det er snakk om to maskiner vil jo denne prisdifferansen bli ganske så merkbar. Når jeg kjøpte min Steyr 256 var den 60 båtpenger billigere enn Yanmar sin BY 260. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Enkel eller dobbel installasjon kommer helt an på hvilken båt det er snakk om.. Prioriteringslista mi på motorer ville sett slik ut: 1: Yanmar er soleklar favoritt Fortrinsvis 4LH eller 6LP 2: Steyr 3:CMD * * 10: VP D4 og 6. Hvertfall enn så lenge det ikke foreligger noen løsning på problemet, samt utvidede garantier. En båt med nevnte D-motorer som nermer seg 5 år hadde ikke jeg hatt nerver til å kjøpe Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Kanskje litt OT, men hva er forskjellen på en Vortechmotor og en MPI-motor (Mercruiser) og hva er å anbefale, for å si det slik...og hvorfor? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Har bare hatt Yanmar og VP. Begge har fungert godt. VP`n svetta olje, men det er jo vanlig. Skulle jeg valgt ny motor så hadde jeg vært skeptisk til velge nye D-serien til VP, men common rail av annet merke kunne jeg gjerne valgt. Cummins eller Yanmar kanskje mest aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
la plancha Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 skulle jeg byttet motor idag ville jeg valgt yanmar lh eller lp serie ikke by serien. nå er versjon 2 av by serien kommet med vannkjølt eksosmanifold og ny elektronikkpakke styrt av turtallet og ikke gasspådraget samt bedre isolasjon av turboen kommet. så jeg endrer kansje mening etter å ha prøvekjørt en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Det blir nok litt som å banne i kjerka, men på spørsmålet ditt: Om du skal selge en båt, hvilke motorer som da er å foretrekke/ lettsolgt, så ville nok jeg svart Volvo. Årsaken til at jeg tror det, er nok kort og godt at flertallet som er ute i markedet for å kjøpe båt, ikke er medlemmer og oppdatert her på baatplassen.no. Vi hører nok dessværre til mindretallet. Jeg tror nok den menige mann har en oppfattelse av at det er noe trygt og godt med Volvo, liksom noe traust som er synonymt med slitestyrke. Nå er jo du motormann og har vel mere oversikt enn de fleste, når det gjelder akkurat hvilke motorer som er bra og hvilke som er mindre bra og har et dårlig rykte. Alle Volvomotorer kan jo ikke være så dårlige som en kan få inntrykk av her på forummet. Da hadde vel flere av de norske båtprodusentene sluttet å bruke de for lenge siden. De bruker jo ikke akkurat Volvo Penta for å spare penger? Når en ser etter bruktbåt på finn.no så ligger samme typen båt ofte høyere i pris dersom den har Volvo i kjelleren enn feks. Mercruser. Den båten jeg tror du har i tankene hadde nok gjort seg bra med 2 stk. nyoverhalte KAD 43 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg ville iallefall tenkt på vekten av motorene om du velger dobbel installasjon. Mercruiser blir sikkert det rimeligeste om man skal ha to mindre motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Egentlig er det vanskelig å svare på spørsmålet til trådstarter, da det er så sprikende og vidtrekkende. I og med at det kan sprike i alle retninger når det gjelder båtstørrelse, 1-2 motorer, med eller uten drevløsning. Ønsker kanskje en Volvo D4 x 2 m/drev i en båttype, mens kanskje 1 Yanmar-motor...da med aksel i en annen båttype. ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord-duden Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Vekt er stikkordet, kjenner en som funderer på denne motoren: http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...1f497ecefad4abb Noen som vet om dette er bra greier eller italiensk hjulvisp som ikke holder mål? Kommer selvsagt an på belastningen den utsettes for. Så at 2 brukte KAD43 anbefales, har en sjøl og nix feil, går som ei klokke etter passerte 540 timer. (ulempe er høy vekt og litt høyere forbruk enn common-rail motorer) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Hvis jeg hadde muligheten til å velge uavhengig av kostnader, ville jeg valgt dobbel innstalasjon. Jeg er tror Yanmar er mest annerkjent i bruktmarkedet, så med tanke på salg en gang, ville rekkefølgen blitt: 1: Yanmar (ikke fordi den er noe bedre en Steyr, bare at de er mest populære i markedet) 2: Steyr(Ville rykke et hakk opp om det er snakk om BY-Yanmar. Litt fersk i forhold) 3: Mercruiser 4: Volvo(ikke aktuell før problemene er løst) Hvis vekt er viktig, ville jeg vurdert Steyr sterkere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 1. Cummins 2. Sabb Iveco 3. Perkins 4. Marna 5. Sleipner 6. FM 7. Brunvoll 8. Finnøy 9. Mercruiser 10. Ford Marine Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Tidligere motorer har hatt flere fargevalører, også grønne. Pt. er rekkefølgen uten tvil: 1) Yanmar 2) Yanmar 3) Yanmar 4) Yanmar 5) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Sabb Iveco leveres jo også med Bravo drev, bl.a en 230 hester på 400 kilo. Kansje den også bør være med i vurderingen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Har selv Yamaha nr.2 (før 6 hk, nå 9,9 (15)) og er storfornøyd. Har og en Mercury 10hk som det har vært noen problemer med. Har og inntrykket av at denne bruker noe mer drivstoff og har et litt høyere decibelnivå. Har og kjørt Honda 25 hk (4-takt), som gav et veldig godt inntrykk. Har riktignok ikke eiererfaring med Hondaen. e Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.