Jump to content

Hvilke maskin foretrekker du i bruktbåt?

Hydrox

Recommended Posts

Yanmar er også min favoritt. JEg har en 48 hk yanmar ombord som nå har gått over 11000 timer. Kom hjem i går etter å ha vært bortreist i 6 uker med forholdsvis mye kulde her hjemme. Motoren startet som vanlig på første slaget i dag, slik den absolutt alltid gjør. Er bare å vri om startnøkkelen et kvart sekund så er den i gang. Alltid! Den ryker lite og går veldig fint og behagelig. JEg regner med at denne holder mange tusen timer til. Oljeforbruket er minimalt og mye mindre enn på min VP2030 som satt i gamlebåten. Den hadde gått 500 timer da den ble solgt.

Har ikke hatt noen (alvorlige) problemer med noen motorer, men ser att lokale verksteder betyr mye.

Og derfor er rekkefølgen slik

1 Volvo

2 Singer

3 Yanmar

:wink:

Har ikke hatt noen utfordringer hittil med motormerke.Men avhengig av type båt gir valget seg. Den vi har idag, Vovo D2-55 passer veldig godt til båten. Hadde vi hatt en annen båt, er kanskje valget anderledes av motormerke. Ikke lenger lett å velge da båt/motor-levrandør ofte "gifter seg".

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

For motorbåt

Cummins

Caterpillar

Sabb Iveco

John Deere

Yanmar

For seilbåt

Yanmar

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dere kan si hva dere vil men jeg har hatt fire forskjellige VP alt i fra B 20 til D6 370 aldri hatt problemer med dem den Kad 43 motoren hadde gått 890 timer det vi byttet uten om reimer filtre inpelller

var simringen til sirkulasjonspumpa ellers så var den helt fin Den md 11 overhalte vi da var den 22 år gml ikke at den stoppet men den røk endel da den var kald og ved fullt pådrag

Så min erfaring med VP er bare positiv.

Så jeg hadde nok valgt den igjen den er som en Toyota bare går og går :flag::sailing:

Motortype og merke er vel noe avhengig av hvilken type båt den skal stå i, skal det være fast aksel eller drev? Er det snekke eller er det en planende eller en halvplanende båt. Hvilken fart ønskes det og oppnå ?

Er mine antagelser rett, så er det vel her snakk om drev, helplanende og 40 knop ++. ???? Kansje det er på tide å slippe katta ut av sekken ? Kan hende du får litt andre anbefalinger da. :fishing:

For motorbåt

Cummins

Caterpillar

Sabb Iveco

John Deere

Yanmar

For seilbåt

Yanmar

Denne lista hadde jeg virkelig sansen for !

(viser at det går an å tenke "outside the box")

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Motortype og merke er vel noe avhengig av hvilken type båt den skal stå i, skal det være fast aksel eller drev? Er det snekke eller er det en planende eller en halvplanende båt. Hvilken fart ønskes det og oppnå ?

Er mine antagelser rett, så er det vel her snakk om drev, helplanende og 40 knop ++. ???? Kansje det er på tide å slippe katta ut av sekken ? Kan hende du får litt andre anbefalinger da. :fishing:

Man kan da ikke slippe katta fri før den er fanget. Om den noen sinne blir fanget kommer helt an på om jeg får solgt den katten jeg har i dag.. :wink: Har faktisk fått svar på det jeg lurte på. Blir det ny skute så blir det nok Mercruiser, prisen er fordelaktig og jeg får sikkert solgt båten den dagen det er aktuellt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...