Gullfisk Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Sabb Iveco ville havnet som en av de tre første på min liste, hvis den skal være med som alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Yanmar er også min favoritt. JEg har en 48 hk yanmar ombord som nå har gått over 11000 timer. Kom hjem i går etter å ha vært bortreist i 6 uker med forholdsvis mye kulde her hjemme. Motoren startet som vanlig på første slaget i dag, slik den absolutt alltid gjør. Er bare å vri om startnøkkelen et kvart sekund så er den i gang. Alltid! Den ryker lite og går veldig fint og behagelig. JEg regner med at denne holder mange tusen timer til. Oljeforbruket er minimalt og mye mindre enn på min VP2030 som satt i gamlebåten. Den hadde gått 500 timer da den ble solgt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 (redigert) Har ikke hatt noen (alvorlige) problemer med noen motorer, men ser att lokale verksteder betyr mye. Og derfor er rekkefølgen slik 1 Volvo 2 Singer 3 Yanmar Har ikke hatt noen utfordringer hittil med motormerke.Men avhengig av type båt gir valget seg. Den vi har idag, Vovo D2-55 passer veldig godt til båten. Hadde vi hatt en annen båt, er kanskje valget anderledes av motormerke. Ikke lenger lett å velge da båt/motor-levrandør ofte "gifter seg". Redigert 12.Januar.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
opus Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Yanmar ! Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 For meg har alltid Yanmar vært søt musikk i mine ører. Da vi kom over båten vi har nå og det viste seg at det stod en 6 LP-DTP med 230 timer på telleren, ble jeg ytligere giret. Etter 2 sesonger er alle forventninger innfridd: Pen gange, krefter i overflod og kvikk og rask. Gleder meg over at hver dag er en dag nærmere båtsesong! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Ser at det er mange som sverger til Yanmar her, tydeligvis har disse maskinene et godt rykte som sitter helt inn til margen i folket. Hvis drømmebåten dukket opp og den var motorisert med Mercruiser... Ville dere kjøpt den? Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Hvis drømmebåten dukket opp og den var motorisert med Mercruiser... Ville dere kjøpt den? Dette minner meg om slagordet på en caps jeg hadde for noen år siden: I'd rather push my Chevy than drive a Ford. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Hansi Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Hvis drømmebåten dukket opp og den var motorisert med Mercruiser... Ville dere kjøpt den? Hvorfor ikke, har ingen betenkeligheter med Mercruiser. Er vel ikke akkurat førstevalget, men Mercruiser er vel greit nok. Redigert 13.Januar.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 La meg vri på spørsmålet. Skulle jeg kjøpt meg en sånn champiscruiser (måtte enellerannen forby) så ville valget vært: - Cummins - Cummins - Cummins - Cummins Skulle jeg byttet motor i seilbåten: - Nanni - Volvo-Penta (de er på styr for dyre) Skulle jeg byttet ut "beistet": - Mercury - Mercury - Mercury Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Da vi kom over båten vi har nå og det viste seg at det stod en 6 LP-DTP med 230 timer på telleren i en master 820? . hvilken fart får du med den motoren da`?? er det 290 hk? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) For motorbåt Cummins Caterpillar Sabb Iveco John Deere Yanmar For seilbåt Yanmar Redigert 13.Januar.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Elmer Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 i en master 820? . hvilken fart får du med den motoren da`?? er det 290 hk? Hei, Hifo. Motoren er en 240 hk. Mulig jeg snublet i de siste bokstavene. Er det DTA, mon tro? I hvert fall; båten går glitrende. Maksfart med 2-3 voksne er 25 knop. Masjer fint i 20 knop fullt ferielastet og familie på 4. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Yanmar! Er ikke de noe oppskrytt? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Hei, Hifo. Motoren er en 240 hk. Mulig jeg snublet i de siste bokstavene. Er det DTA, mon tro? I hvert fall; båten går glitrende. Maksfart med 2-3 voksne er 25 knop. Masjer fint i 20 knop fullt ferielastet og familie på 4. kjempebra... marsj på 20 tror jeg de fleste med aksel hadde vært fornøyd med :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
EIRINA Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Dere kan si hva dere vil men jeg har hatt fire forskjellige VP alt i fra B 20 til D6 370 aldri hatt problemer med dem den Kad 43 motoren hadde gått 890 timer det vi byttet uten om reimer filtre inpelller var simringen til sirkulasjonspumpa ellers så var den helt fin Den md 11 overhalte vi da var den 22 år gml ikke at den stoppet men den røk endel da den var kald og ved fullt pådrag Så min erfaring med VP er bare positiv. Så jeg hadde nok valgt den igjen den er som en Toyota bare går og går Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Motortype og merke er vel noe avhengig av hvilken type båt den skal stå i, skal det være fast aksel eller drev? Er det snekke eller er det en planende eller en halvplanende båt. Hvilken fart ønskes det og oppnå ? Er mine antagelser rett, så er det vel her snakk om drev, helplanende og 40 knop ++. ???? Kansje det er på tide å slippe katta ut av sekken ? Kan hende du får litt andre anbefalinger da. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Du glemte et alternativ, tok meg friheten til å endre det. Er det snekke OG planende? I så fall er det Yanmar. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Astor Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg ville ikke valgt en båt med kun èn maskin igjen.. Å kunne snu og rote med to motorer er fantastisk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 For motorbåtCummins Caterpillar Sabb Iveco John Deere Yanmar For seilbåt Yanmar Denne lista hadde jeg virkelig sansen for ! (viser at det går an å tenke "outside the box") Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hydrox Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Motortype og merke er vel noe avhengig av hvilken type båt den skal stå i, skal det være fast aksel eller drev? Er det snekke eller er det en planende eller en halvplanende båt. Hvilken fart ønskes det og oppnå ? Er mine antagelser rett, så er det vel her snakk om drev, helplanende og 40 knop ++. ???? Kansje det er på tide å slippe katta ut av sekken ? Kan hende du får litt andre anbefalinger da. Man kan da ikke slippe katta fri før den er fanget. Om den noen sinne blir fanget kommer helt an på om jeg får solgt den katten jeg har i dag.. Har faktisk fått svar på det jeg lurte på. Blir det ny skute så blir det nok Mercruiser, prisen er fordelaktig og jeg får sikkert solgt båten den dagen det er aktuellt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Var en tur i Porsgrunn på Tolema A.S. båtbutikk som snart også blir nettbutikk. Der stod to splitt nye" thig tjon motorer" fra Kina ? Noen som kjenner til Kinamotorer? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 I deplasemangsbåt under 80 fot: 1 Callesen. 2 Grenaa 3 Deutz I hurtiggående motorbåt under 60 fot: 1 Deutz. 2 Man. 3 Cummins. I seilbåt under 50 fot 1 Volvo D2 (Perkins) 2 Perkins 3 Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Er ikke produksjonen av Callesen, Grenaa og Deutz avviklet? (i nevnt rekkefølge) Redigert 14.Januar.2009 av Kingsea (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SamH Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Grenaa leverer enda. http://www.grmo.dk Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Hvis drømmebåten dukket opp og den var motorisert med Mercruiser... Ville dere kjøpt den? Tror jeg ville funnet en med en annen installasjon, rett og slett. Forøvrig er det vel ingen tungbygde motorer som når Alpha til knes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.