Jump to content

Diesel til 6.53 på Nesodden, være med på spleiselag?


Ribtjenester

Recommended Posts

Frister med hamstring ja.. tanken min med å fylle opp noen 200 liters fat frister igjen, men problemet er å håndtere disse igjen da.

200 liter med diesel veier 168 kg ca.. (0,84kg/l i egenvekt), dvs jeg kan ha 4 stk slike fat på tilhengeren, og fortsatt kjøre lovlig. Så om jeg fyller opp 800 liter nå, så er det ikke mer enn 2,5 fylling av tanken :(

Men kanskje greit å bruke av disse når prisen er høyest ;)

 

Nilsen på Flekkerøya ligger p.t. på 5,79 eks mva. (7,23)

Men i sommer betalte jeg 10 kr/literen. Så det kunne vært noen kroner spart ja. :-)

 

Og lagring av 800 liter diesel på en gård, borte fra bygg osv, burde vel gå bra. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Frister med hamstring ja.. tanken min med å fylle opp noen 200 liters fat frister igjen, men problemet er å håndtere disse igjen da.

200 liter med diesel veier 168 kg ca.. (0,84kg/l i egenvekt), dvs jeg kan ha 4 stk slike fat på tilhengeren, og fortsatt kjøre lovlig. Så

 

Sikker på at du kjører helt lovlig hvis du frakter 800 liter diesel på en tilhenger?

Link to post
Share on other sites

ahh... der sa du noe.. øhh.. hvor finner jeg info om slikt da?

 

btw, jeg fant dette:

"OBS!!! Alle tanker under 500 liter går under en unntaksregel som gjør at det ikke behøves ADR godkjennelse for å frakte diesel til egne maskiner. Alle tanker over 500 liter må være ADR godkjente hvis de skal fraktes på vei."

 

Dvs at hvis jeg frakter under 500 liter, dvs 2 og 2 tønner av gangen, så er det lovlig :-)

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at diesel ikke burde lagres lenge på plastfat/dunker. Dieselen/olja løser opp plasten og blir helt "snørrete" Ikke særlig kult å få i rør/filter og dieselpumper :crazy:

 

Dette gjelder hvis du lagrer i sola. Itilleg får du tanker som er godkjente for disel, deter vanlige plast fat men det er blikk utenfor plasten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Hva med å støtte sjappa som er der hele sommeren og skal leve av dette? Der du kjøper VG, kanskje en is.. Noen skruer i ny og ne.. Hvis alle kjøper på tønner går de konk og ingen is m.m. hele sommeren igjennom. Hvis du tanker 800 l sparer du 2000-3000 kroner, bedriver farlige saker (diesel brenner+er himmla forurensende) osv, osv.... I forhold til rentene på båten blir det ikke all verden

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tanken var å handle dette nå hos den lokale sjappa (flekkerøya), og lagre dette i forsvarlige tønner, ikke i sola men i et forsvarlig skur, uten fare for å kunne forurense eller skade på noen måte.

For de pengene jeg sparer, så kan jeg fylle full tank og is og noe brus til familien og litt til.

Tanken er å bruke av denne dieselen i den perioden den er dyrest. Så de lokale sjappene får nok besøk av meg både før og etter og muligens noen ganger i den sessongen der det er dyrest.

 

Jeg så forresten at man kan få kjøpt ADR godkjente lagringstanker på 1400 liter, med pumpe og det hele til ca 20.000,-

Så er det bare å fylle opp denne igjennom vinteren, så har man til sommeren. Penger spart = penger tjent.

Jeg har i hvertfall ikke så mye penger at jeg ikke ser etter løsninger for å spare litt.

 

Noen vil sikkert si at en skal ikke kjøpe båt man ikke har råd til å bruke, og joa, jeg har råd til å bruke den jeg har, men jeg har ikke noe i mot å spare noen tusner av kroner som jeg kan bruke på andre ting, eller spare til tøffere og hardere tider.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Fyll på 490 liter, så har du lov til å frakte det langs veien, så lenge du skal ha det til deg selv og dine maskiner (dvs båten).

Ser også i lovverket at i garasje har du lov til å lagre klasse C veske (dvs diesel etc) i boligområde, har du lov til å lagre inntil 500 liter.

10 meter utenfor nærmeste bygning kan du lagre 1000 liter, enten nedgravd eller på bakken.

 

Vet ikke om jeg hadde sovet såååå veeeeldig greit med 500 liter diesel stående i garasjen akkurat. men er lov da.. :)

 

;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...