Jump to content

Trimplan Nord West 740


Ola 36

Recommended Posts

Jeg har en Nord West 740 med Perkins 49 hk. og vurder å sette på flaps.

Er det noen som har erfaringer med hvordan denne båten reagerer på flaps.

Tenker da på både fart og sjøegenskaper.

Hvor stor flaps bør jeg velge?

Har sett på tabeller for en del leverandører og har i ugangspungtet planer om å kjøpe så stor flaps som mulig innafor anbefalingene.

Link to post
Share on other sites

Nord West 740 er en veldig bra båt, bygget på Haramsøya i begynnelsen på 80 tallet?

Hadde en slik en frem til 1987 som jeg monterte flaps på og som hadde samme motor.

Min erfaring var at jeg fikk 1 kn bedre fart og at den ble roligere i sidesjø.

Når det gjelder størrelsen på flapsene så husker jeg ikke det, men mener at jeg gikk for de anbefalinger som produsenten av flapsen ga.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for rask respons.

Behovet for fart var ikke det primære for meg, men greitt å få i tillegg.

Som mange andre så trives jeg best ute og har godplassen akter på styrbord side.

Benken er fjernet så der er også min fiskeplass.

De som kjenner båttypen vil kanskje undre seg litt over det, men jeg har sett inn et stort vindu mellom toalett og førerplass og har god sikt.

Men når jeg går på marsfart drar båten seg noe ned bak og det blir vanskelig å se ut.

Jada, det er rullegardin på toalettet så de som ikke ønske å sitte på utstilling har mulighet til å slippe det.

 

Jeg har også tenkt på å bytte motor og har tidligere studert artikkelen om motorbytte, den er meget informativt.

Min snittfart gjennom sesongen er mellom 2 og 3 knop og motoren går som en klokke uten noen tegn for slitasje, så jeg kommer ikke til å bytte motor før jeg eventuelt får problem med den, eller at jeg får behov/ønske om større fart.

 

Men flaps vil bli bestilt.

Da får jeg bedre sikt og konemor mindre slingring ved sidesjø.

Som en bonus blir det kansje litt mer fart de to gangene i året vi har etapper som vi nå bruker 6 timer på.

Båtturen blir kortere men det får stå sin prøve.

Link to post
Share on other sites

Det med vindu på toalettveggen bak førerplass var en super ide :yesnod: . Det er en ulempe med de første 740'ene, nemlig sikten bakover fra førerplass og forover hvis du har utestyring som du. Ellers er det en super båt, god sjøbåt, god plass. Tror de på Haramsøy var forut for sin tid da 740'en kom. Har forresten en gammel omtale av båten fra båtmagasinet (beg av 80 tallet) hvis du er interessert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Artikkelen fra båtmagasinet er av stor interesse.

Jeg har en artikkel fra båtbørsen, ved Dag Sølie under tittelen "Nord West 740 – eksklusiv nykommer i 79." Den er datert 17.12.2000 så det er neppe den samme. Jeg er ny som medlem på denne siden og kjenner ikke alle mulighetene for informasjonsutveksling. Vet at det skal være mulig å sende mail direkte til et medlem men vet ikke hvordan.

 

Jeg har fått tak i en original brosjyrer som jeg skal legge inn i brosjyrebanken. Må bare ha litt hjelp til å Zippe den.

Ja, jeg er kjempe fornøyd med båten. Har bare hatt den i et par år men har etter hvert fått den sånn som jeg vil ha den både når det gjelder utstyr og andre tilpassninger.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt i "arkivet" og det jeg har liggende er en test av NB 740 opp mot Viksund 750 i 88. NB overtok NW 740 og i 88 ser den ut som NW gjorde, bortsett fra at toalettet er flyttet på babord side. Jeg har også en artikkel fra 79 der Ingvar johnsen og Hans Due har testet NW 740. Den omtales der som "Sjø-Mercedes for 2-3", pris 152.000 i 1979! :smiley: Kanskje Ingar kan svare på om jeg kan legge en kopi av disse artiklene i dokumentarkivet på BP??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...