Jump to content

Triss Magnum, erfaringer?


gallionsfiguren

Recommended Posts

Ikke noen lang erfaring, bortsett fra en seiltur med en på midten av 80-tallet.

 

Det må vel kunne karakteriseres som en lettvindsseiler :)

Husker at det var en som stadig vant Grimstaddistansen med denne - en seilas som foregikk sommerstid i særdeles lite vind. Mener å huske at Grimstaddistansen gikk Fra Grimstad til Lillesand, deretter til Arendal, for så tilbake til Grimstad igjen.

 

// faj

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Ikke noen lang erfaring, bortsett fra en seiltur med en på midten av 80-tallet.

 

Det må vel kunne karakteriseres som en lettvindsseiler :)

har ikke seilet Magnum själv

 

men att Lars Hedberg (båtens konstruktör) skulle ha tegnet en ren lettvindsseiler har jeg svårt att tro !

 

har hört om flere som dratt over Skagerak i desse Magnum båter...

 

leste litt på http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1244

 

vad ägare till desse båter skriver...ord som logirig, trygg, slutstabil kommer igjen....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hverken eid eller seilt Triss Magnum. Men da jeg i fjor høst var på jakt etter en billig nybegynner-båt, var Magnum en av båtene jeg vurderte, basert på det jeg fant av bilder og informasjon. Men lysten ble borte når jeg var og så på den, og det var spesielt 2 ting jeg reagerte på:

 

1) Båten ga meg veldig "balje"-følelse, ved at den er kort, bred og relativt høy. Jeg holdt på å falle i sjøen når jeg skulle entre båten første gang, fordi båten krenget. Når jeg var alene i båten, kunne jeg også godt merke at båten krenget både sideveis og i lengderetning, etter hvor i båten jeg befant meg. Om jeg sto ytterst i baugen, ble det skikkelig oppoverbakke til cockpit'en.

 

2) Innredningen ser flott ut på bilder, men på grunn av at båten er såpass liten, fikk jeg skikkelig "dukkestue"-opplevelse under dekk. Nedenfor ser du to innendørsbilder der sønnen min (11 år, ca. 165cm) demonstrerer plassen ombord.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er noen liten mann, jeg er 187cm og 110kg. Jeg tror rett og slett man må ha litt andre strategiske kroppsmål for å trives i en Magnum. Min mening, for det den er verdt...

 

15082008174.jpg

 

15082008175.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...