Jump to content

Princess Skorgenes eller Nord West

XP 800

Recommended Posts

Hvorfor ikke vurdere en Nord West?

Har opservert produksjonsprosessen med skroget og innerlineren. Må bare si at jeg ble imponert!

Hekken er 5-6 cm tykk og skroget ellers står ikke noe tilbake for Skorgenessen.

For ikke å snakke om det kvalitetsmessige arbeidet med innredningen.

Ditto har du servicen som Nord West legger sin ære i når båten er overtatt av kunden, ikke bare første året med flere år.

Det er en av hovedgrunnene til at jeg i 2007 på nytt valgte Nord West.

Hvis ikke pris betyr noe. NORD WEST

Har ikke hatt noen av båtmerkene. Men Nord West gir ett bunn solid inntrykk, både av utseende, finish.

De er rett og slett klassiskt vakkre.

Etter hva jeg har forstått så yter de også en utmerket service om det i ettertid skulle oppstå problemer.

Skorgenes kjenner jeg ingenting til.

Princess har jg aldri likt. Skulle det vært noe fra "the island just outside Europe :wink: ". Så måtte det blitt en Fairline.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Gammeldags? Kanskje litt konservativ i design ift Princess, men...

Den er blitt utrolig mye bedre fra 390 til 370 og for å ikke snakke om 420.

420 er ikke spesiell brei, kun 390 cm, med du verden for noen sjø egenskaper og lettdrevet. Har 420, som du sikkert ser av profilen. Har testa den i mye "dritvær". Stiv kulig inn fra siden, 15 m/sek, 25 kn! Omtrent samme fart i unnasjø. 10 kn i mot.

1 m bølger i 27 kn uten å bli mørbanka.

Det som er optimalt er at NW fabrikken reiser 2500 km til Finnmark for å yte service for ting som egentlig er bagateller.

Har du lyst til å teste en skikkelig båt, så ligger min på sjøen nå.

Som Evita så har jeg litt "slagside" ettersom vi har en 420. Vi har gått gradene fra Uttern D55, Nidelv 690, Nidelv 300, Windy 37 og nå NW'en siden 2002. Må si meg enig i Evita at service er meget bra fra NW - beste jeg har opplevd. Og sjøegenskapene er bunnsolide. Det er ikke bare skroget - det er hele det tekniske (har ikke sett makan til opplegg på noen annen båt) og soliditeten i hele båten. Finishmessig så har Windy bedre motorrom synes jeg - men det er nok mer smak og behag. Med IPS får du et trangt motorrom på 420'en. Med drev som Evita har har du god plass rundt motorene.

Salongen er litt trang. Slik blir det med 390 cm bredt skrog og brede og gode dollbord. Jeg smugkikker på engelske søstre med større salong. Men ingen andre 42 fotere har 3 kabiner og 2 bad under dekk. P42 of 40 Phantom har større salong - men er trangere under dekk. Vi skal for morro skyld se på 48 Phantom og P50 på messa i Düsseldorf. Jeg har sett begge fra utsiden - og de ser svære og høye ut på vannet.

Med 420'en har vi en komfortgrense på 15-17m/s. Vi slakker litt av i motsjø og pleier å ligge i rundt 15 knop da. Har ikke hatt interesse av å teste om det går an å kjøre fortere.

Vi dro gjennom hekkbølgende til "Bohus2 - som er fergen mellom Strømstad og Sandefjord (den er godt kjent for svær hekksjø) i rundt 25 knop. Det var helt udramatisk. Bare et dunk - ingen knirk, ingen åpne skuffer.

Det du sier er at du ikke har så go komfår i båten over 17 knop? ja har sett i flere nw de er lit trange.

Nei - det er ikke det jeg sier. Jeg sier at det er den farten vi har slakket av til når vi har familie og bikkje ombord og vi har et par meters krapp strømsjø rett i baugen. Jeg er vel mer oppfatt av bølger enn vindt :wink: Jeg har ikke hatt anledning til å teste om det er OK å kjøre fortere ettersom familien oftest er med når vi er ute (og jeg vil ikke teste ut med bikje og unger ombord). Tidligere båter vi har hatt har vi følt at liten kuling (10-12m/s) er en grei grense for hva vi trives med. Med NW'en merker vi at humøret er godt ombord selv om det er en hel del røffere ute. Du må også huske at vi Søringer ikke er så bortskjemte med mye vær som dere er (jeg har bare 250+ seilingsdøgn i deres farvann - men har fått med meg at det kan blåse godt)

NW'en er ikke så mye smalere enn andre båter i samme klasse - men løsningen med bysse oppe og 3 kabiner og 2 bad under dekk stjeler plass i salongen om man feks sammenligner med P42.

Motorboat Monthly har en P42 som reportasjebåt dette året. De hadde en 40 Phantom i fjor. Ganske interessant lesing. Princess får litt kritikk på dårligere finish "behind the scene". Samme blad har 2 år på rad kåret NW 420 til Motorboat of the Year i klassen flybridge 40-50 fot.

(OBS: Avsporing)

Oi, da e vi jo naboa!

Du verden, da har du bare knappe 2 timers kjøretur + en fergetur på 1 t og 20, så e du jo her. Er forresten av og til i Alta med båten også.

Va å sjekka profilen din, men intet der som fortalte hvor du va i fra.

Du verden ja, i nord kan de som bor nesten 1,5 timer fra hverandre kalle seg naboer, mens her nede blir jeg "mobbet" om jeg kaller de som bor lengst opp i gata i boligfeltet hos oss for nabo ;) Litt andre forhold oppi nord skjønner jeg. ;)

(OBS: Slutt på avsporing)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...