Jump to content

Princess Skorgenes eller Nord West


XP 800

Recommended Posts

Du verden ja, i nord kan de som bor nesten 1,5 timer fra hverandre kalle seg naboer, mens her nede blir jeg "mobbet" om jeg kaller de som bor lengst opp i gata i boligfeltet hos oss for nabo ;) Litt andre forhold oppi nord skjønner jeg. ;)

Vi bor i et stort fylke, omtrent like stort som Danmark og vi er ikke flere mennesker i fylket ca 73000 og vi er, ift i sør, forståelig nok, ikke mange med sammenfallende interesser.

 

Det er da spesielt morsomt å "slompe" borti en "nabo" i utvidet betydning som "bare" bor ca 40 NM unna. Kanskje kan våre veier krysses på sjøen, hvem vet. Dette fora gir muligheter til å skape kontakter i miljøet, eller kanskje også i andre sammenhenger. Derfor bruk av ordet "nabo"!

(avsporing avsluttet...)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på Princess :smiley:

Nord West og Princess har begge fine 42 fotere, og finishen er helt på topp, men Princess er fortsatt bedre!

Har du hvert å sett på 42-foteren til Princess?

2 kabiner og to bad, fin og romslig flybridge, styreposisjonen inne er ett hakk høyere enn salongen. God sikt :)

Gå på finn.no og søk på Princess 42 ;)

Link to post
Share on other sites

Princessen på 42 er en flott båt og mye større enn nw 420 (P 42 er 27 cm bredere og nettolengden er også større.)Jeg tror også over tid princessen er en mye enklere båt og vedlikeholde med tanke på allt treverket utvendig på NW. Jeg hadde gått for en en pent brukt P 42 eller P 45(Nå er det mulig å gjøre kjøp spesiellt på 45 av nyere dato)

Link to post
Share on other sites

Princessen på 42 er en flott båt og mye større enn nw 420 (P 42 er 27 cm bredere og nettolengden er også større.)Jeg tror også over tid princessen er en mye enklere båt og vedlikeholde med tanke på allt treverket utvendig på NW. Jeg hadde gått for en en pent brukt P 42 eller P 45(Nå er det mulig å gjøre kjøp spesiellt på 45 av nyere dato)

 

Men så er det dette med kosen da? Treverk er mye morsommere å vedlikeholde enn polish på store plastflater?

Men smaken er som baken. Jeg hadde ikke vært i tvil hva jeg ville valgt. Båten med nydelig treverk. Overalt!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Av disse tre merkene som her nevnes så hadde ikke jeg vært i tvil...Utfra utseende så er Nord West den desidert flotteste båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du verden ja, i nord kan de som bor nesten 1,5 timer fra hverandre kalle seg naboer, mens her nede blir jeg "mobbet" om jeg kaller de som bor lengst opp i gata i boligfeltet hos oss for nabo ;) Litt andre forhold oppi nord skjønner jeg. ;)

:lol::lol:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Princessen på 42 er en flott båt og mye større enn nw 420 (P 42 er 27 cm bredere og nettolengden er også større.)Jeg tror også over tid princessen er en mye enklere båt og vedlikeholde med tanke på allt treverket utvendig på NW. Jeg hadde gått for en en pent brukt P 42 eller P 45(Nå er det mulig å gjøre kjøp spesiellt på 45 av nyere dato)

Enig at Princessen er en flott båt, men også den må vedlikeholdes utvendig. Bredere båt har sine fordeler og ulemper.

 

Teaken kan man vedlikeholde på 2 måter; en kan la være å gjøre noe, bortsett fra vask, da blir den etterhvert grå. Noen foretrekker det. Andre foretrekker å ha teaken "som ny" og til det medgår ikke mer enn 3-4 timer til dollbord og badeplattform. Først vaskes den med spesialstoff og børste, tørking og påføring av sealer med svamp. That`s it!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig... det koster å få fire og en halv meter pur luksus opp av vannet :drink:

Ja og det er ikke måte på hvor mye som skal opp av vannet for og få en princess til og gå i marjsfart disse båtene setter seg jo så kraftig på ræva att det ser ut som att det som har kontakt med vannet er kjølen fra midten og akterover. En slik helning som dette må da også føre til att det må bli ubehaglig og bevege seg ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad i Princessen min, men nå er det jo blitt litt kult å melde seg inn i "folkeaksjonen mot Princess" da. (de fleste medlemmene der er nok de som mener at alle som har råd til større båt enn en snekke er oppblåste kødder fra Oslo vest). Men at noen liker Trawlere, Nord-West, storebro og alt hva de heter er jo bare moro, det blir alltid mange gode erfaringsdiskusjoner og vennskapelig mobbing. Og snobbefaktoren er faktisk ikke så veldig stor blant eierne av disse båtene, det har i hvertfall aldri jeg sett mye til. Men hvis det hjelper på humøret ditt Inter Tc, så JA! det er MEGET ubehagelig å være ombord i disse båtene når de nesten tar baklengs salto som du mener. Vi vurderer nå å få tak i en 17-20 fots daycruiser for å få slutt på disse ulidelige båtferiene år etter år.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

kingsea ska du selge båten din ?eller tuller du bare. vet du hvor tykt skrog du har i båten

He he, ja skal faktisk selge båten, men vet faktisk ikke tykkelsen. Men nå er min gammel da, er vel en 86 modell.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre om hvorfor skrogtykkelsen er så viktig for deg? Begge merker (alle 3) har vel vist at de er bygget solide nok så det holder.

 

For endel år tilbake grunnstøtte en NordWest 1100 (?) her i området, båten sank nesten og ble totalvrak. En bekjent vurderte å kjøpe vraket men siden skroget var bygget i sandwich slo han dette fra seg da dette var så mye vanskeligere å reparere. Nå vet jeg ikke om de fremdeles bygges på denne måten eller om det er hold i påstanden at dette er så mye vanskeligere å reparere.

 

Nord West og Princess har jo valgt to forskjellige stilarter og det forundrer vel egentlig at valget kan stå i mellom disse to- enten liker du tradisjonelt treverk ellers så er en mere moderne stilform noe som passer en bedre :flag:

 

Lykke til med valget i alle fall

Link to post
Share on other sites

Princessen på 42 er en flott båt og mye større enn nw 420 (P 42 er 27 cm bredere og nettolengden er også større.)Jeg tror også over tid princessen er en mye enklere båt og vedlikeholde med tanke på allt treverket utvendig på NW. Jeg hadde gått for en en pent brukt P 42 eller P 45(Nå er det mulig å gjøre kjøp spesiellt på 45 av nyere dato)

P 42 stod på listen vår over aktuelle båter - men den falt ikke helt i smak. Jeg synes det blir for mye leilighet og for lite båt - men det er bare min smak. Jeg gleder meg til å se P50 om et par helger.

 

P42 er vel 44 fot totalt tror jeg. NW 420 er litt over 43 fot. Bredden er forskjellig. Jeg snakket med Benny som eier NW om det. For han var det tre årsaker til å ikke bygge bredere

1. Sjøegenskaper

2. Svenske sertifikatregler

3. Mangel på brede båtplasser.

 

Mye treverk ute på NW 420: Det er mahognylister langs overbygget også er det mahogny list rundt akterdekket og ved overgang overbygg/dekk (ved trappa opp og på andre siden). De foran koster det ca 6000 å få pusset og lakket opp av NW. De bak koster ca 15.000. Vi har alltid på kalesjen bak. Ser ikke spor av slitasje på de ennå. Regner med at de holder minst 6-7 år før de må lakkes. Bordet på fly er vel det som bekymrer meg mest - men vi har alltid på trekket når båten ikke er i bruk og vi satt på bimini i høst for å få mer skygge fra sola når det steker på det meste.

 

Teaken ute anser jeg som vedlikeholdsfri. Vi bruker ikke golden teak - har sett så mange gulgrønne dekk med det på. Vi renser teaken en gang i året - så vasker jeg den når resten av båten vaskes - ofte med zalo eller grønnsåpe.

 

En av tingene jeg ikke forstår helt med Princessene er baugvinkelen når den er i plan. jeg synes de går høyt med baugen og at hekken suger seg ned. Det ser man også på hekkbølgene. Jeg har tidligere vist videoer av Nw 420 i fart her inne. Jeg har brukt de for å se hvor mye hekksjø vi lager. Har inntrykk av at NW går lettere i vannet - men vekten er vel stort sett den samme (ca 15 tonn fullastet). Videoen er ikke lenger tilgjengelig på youtube av en eller annen grunn (link ligger på nordwest.se)

 

 

 

Evita har hekkagregat på sin båt. Jeg har IPS. Jeg er veldig fornøyd med IPS. Princess leverer bare rette aksler på P serien. Jeg synes det er synd. Legger ved en video av IPS manøvrering i havn med NW 420 her.

Link to post
Share on other sites

NW 420 er litt over 43 fot.

Det må være babyføtter. :wink:

Netto skroglengde på den båten er ca. 38 fot.

Her er det mye nebb og klør.

Hva sier målepapirene dine ? 11,6 meter.

Uansett en nydelig båt, langsmal og flott med ditto sjøegenskaper.

Ligger som en svane i plan, i motsetning til sine engelske sid-raua søstre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...