ollebolle2 Startet 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2009 Motor modell år: 2000 Antall timer:1500 Båt: 25 fot sjøbjørn (rescuebåt) Vannjet Symptom: Tung å dra i gang, men startet. Klapring kanskje noe mer enn normalt, men ikke noen stygg lyd. Endel røyk når gir litt på. Fikk ikke mer enn 1500omdreininger. Ved feilsøking viser det seg at 3 av 4 eksos ventilseter er løsnet. 1 har falt ned i stempelet og skadet stempel, sylinderforing, topp mm. Her må hele motoren demonteres og alle stempler, foringer, veiv kontrolleres.. Kostnad..?? Nå er dette på jobb, så kostnaden er ikke så veldig relevant her men.. Noen opplevd lignende? Båten blir kjørt ganske hardt, men 1500 timer og service frekvens bedre enn anbefalt.. Nå er ikke jeg maskinist, men tenkte å poste en advarsel til eiere av nevnte motor.. Kanskje en skal få sjekket ventilene så unngår en kanskje totalhavari. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 bare av nysjerrighet, hva var max turtall på full fart når alt var iorden? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Noen opplevd lignende? Båten blir kjørt ganske hardt, men 1500 timer og service frekvens bedre enn anbefalt.. Nå er ikke jeg maskinist, men tenkte å poste en advarsel til eiere av nevnte motor.. Kanskje en skal få sjekket ventilene så unngår en kanskje totalhavari. Dette var dårlig reklame,selv om den blir kjørt "hardt" så trodde jeg disse motorene var så nedstillt at de bør holde mer enn 1500 t,selv med fullt pådrag.Det blir vel sjelden tatt ut max. av hva en slik motor kan yte? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 lurer på om 4lh er det samme som 4lha, de kommer i 3 versjoner på 144, ca 180 og ca 220hk. De er alle sammen basert på en 3,5 liters 4 cylindret diesel. I så fall er problemmotoren det er snakk om her den det er tatt mest ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Er dette en av sjøforsvarets Sjøbjørner? Hadde både Springer og Sjøbjørn her i Drøbak på oljevernsaksjonen. Disse motorene er også lagd for og gå Tørrkjølet opp til 2 minutter også vel Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
ollebolle2 Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 3500 var max. Standard motor\båtinstallasjon fra Norsafe. Båten ble brukt noen dager før til rorinspeksjon, og gikk helt fint. Ble brukt på tomgang. Vi hadde den kanskje oppe i 3000 omdreininger når vi hadde oss en runde rundt "moderskipet". Med andre ord ser det ut som ventilen som gikk i "knas" har falt ned i sylinderen når motoren ble stoppet.?? Problemet var iallefall først synlig når vi skulle starte noen dager senere.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Slett ikke bra... Sjelden man hører om havarier med 4LH STP Men vel så viktig som antall timer er typen bruk og brukere... Sier ikke at det er tilfellet her, men har et inntrykk av at MOB/ rescuebåter blir brukt/ kjørt av mange forskjellige personer som ikke bryr seg så mye om å ta vare på tingene. F.eks. om det ofte blir gitt full pinne på kald motor rett etter launching kombinert med generell hard og uvørn bruk, er det imponerende med 1500 timer spør du meg... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 3500 var max. Standard motor\båtinstallasjon fra Norsafe. Har hatt nevnte motor i akselinstallasjon tidligere. mener bestemt å huske at maks WOT rpm er 3.300 og 3.100 på marsfart i følge skiltet på motoren??? Lagt til: Fant produktark her: http://www.yanmarmarine.com/uploads/produc...P_TechnData.pdf Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gudrun Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Har kjørt en slik en som idag har passert 3500timer... Den har og fått kjørt seg... problemer?? Tja en turbo som begynte å lekke ferskvann på toppen og noen oljetrykksgivere som måtte skiftes på de 4-5 årene jeg så den i bruk... Men vi var nøye med opp og nedkjøring av turtall før den var gjennomvarm. Hadde fast prosedyre på når maxturtallet kunne legges inn og etter bruk var det ikke bom stopp ved kaien, men noen minutters rolig gange...Ja den hadde og motorvarmer konstant vinterstid siden den var i så hyppig bruk. men alt som roterer kan jo gå i stykker.... Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 mener bestemt å huske at maks WOT rpm er 3.300 og 3.100 på marsfart i følge skiltet på motoren??? I manualen sto det en kan kjøre: 3.300 inntil 1time. 3.100 continuously. Som det nevnes her er det mange brukere i løpet av åtte år. Spørsmålet er om dette er en svakhet som andre eiere bør sjekke opp? Eg ville kontrollert ventilene om eg hadde en privat når en ser konsekvensene. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Følg instruksjonsboken, det holder. Der står intervaller for både det ene og det andre. 4LH motoren er en jeg ville stole på. Regner med dere får en rapport etter overhaling som foteller hva som mest sannsynlig kan ha forårsaket havariet? Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 F.eks. om det ofte blir gitt full pinne på kald motor rett etter launching kombinert med generell hard og uvørn bruk, er det imponerende med 1500 timer spør du meg... Hvis båten har vore MOB-båt offshore er det akkurat det som blir gjort. Då skal det reddast liv utan omsyn til maskineriet. Men vi var nøye med opp og nedkjøring av turtall før den var gjennomvarm. Hadde fast prosedyre på når maxturtallet kunne legges inn og etter bruk var det ikke bom stopp ved kaien, men noen minutters rolig gange...Ja den hadde og motorvarmer konstant vinterstid siden den var i så hyppig bruk. Offshore MOB-båtar har rett nok motorvarmar alltid tilkobla men det aleine utliknar ikkje den ufattelege rævkjøringa desse motorane blir utsett for. Einig med sap_2000: Imponerande med 1500 timar! Hadde det vore ein Volvo derimot.... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hadde det vore ein Volvo derimot.... Et kvarter?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Et kvarter?? Har Volvo kommet med heavy duty utgave nå? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Ja volvo D6 med 10 år eller 1000 timer som det står så flott på de Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Jeg er kjepphøy for den gamle fiske-yanmaren min er gått 5300 t. Når den revner blir jeg ikke fullt så kjepphøy... (eller så kjøper jeg en større, hehe) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 etter boka skal den totaloverhales på 8000 timer og skrotes på 15000 timer.. så du har nok ei stund igjen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mulligan Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Ikke uvanlig. Har brukt den motoren i MOB-båt og til slik bruk er 1500 timer mye på denne mariniserte genset motoren. Båten blir satt ut, og øyeblikkelig belastet med fullt pådrag. Det er det kun Cummins som tåler. Videre er den Yanmaren fryktelig kilen på fuelen. Uten full autodiesel kvalitet, så brenner spissene. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Jeg hadde en tråd i fjor med en slik motor som havarerte etter 150t, men det var ikke ventiler. Konklusjonen der var manglende underspyling på et stempel. Norsafe bruker mye Steyr også i sine båter, er det noen som har erfaring med hvordan disse greier seg i MOB-båtene??? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Videre er den Yanmaren fryktelig kilen på fuelen. Uten full autodiesel kvalitet, så brenner spissene. Hva er symptomene om så skjer? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
JanS/EIR Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hmm --- totaloverhales på 8000 timer og skrotes på 15000 timer? "Serriøst ?" I så fall skulle min gamle far ha skifta motor i sjarken hvert 5.år ?? Og det er båtmotor NR 1 i kongeriket? No vart æ skræmt-- Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 skrotes var vel og dra det langt.. men dette er forventet levetid.. i motsettning til D6 som man måtte kjøpt 15 STYKKER av hvis man skal følge vp anbefalling Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Chris284 Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Om denne motoren er basert på en Toyota motor, kan du finne en brukt (laste) bil motor og bytte ut blokken. Hørte om en som gjorde dette etter at rep av den havarerte motoren ville bli mye dyrere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 6lha serien er basert på toyotas 4,2 liter som sitter i LC 100 så det går fint ja Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mulligan Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hva er symptomene om så skjer? Den blir fryktelig tungstartet og ryker fælt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.