Jump to content

Totalhavari Yanmar 4LH - STE 222hk.


ollebolle2

Recommended Posts

Akkurat det med dieselen har jeg aldri opplevd.... Kjører på vanlig diesel som selges på marinaene...

Ser det står Sjøbjørn øverst her og det antydes Norsafe.... Trodde de var pridusert på to forskjellige fabrikker, men jeg kan jo ta feil....begynner jo å dra på årene :lol:

Link to post
Share on other sites

skrotes var vel og dra det langt.. men dette er forventet levetid.. i motsettning til D6 som man måtte kjøpt 15 STYKKER av hvis man skal følge vp anbefalling

Nå ble jeg rett sjokket, er 1000 timer det en kan forvente av d-4 en? Jeg antar en 200-300 timer i sesongen kan bli realitet når jeg nå går fra bensin til diesel, så etter 3-5 sesonger vil motoren være oppbrukt?... hadde det stått 10000 timer/10 år, okey. men 1000 timer/10 år høres helt tullerusk ut... skal vi se 350.000,- for motor og drev delt på 1000 timer = 350,- per time, ligger vi til ett snittforbruk på 25 liter i timen, vil det si ca. 550,- per time båtglede :crazy: og det bare på motorsiden :puke:, noen må si at det skal være ment 10000 timer!... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Står vist det på D6.. har ikke lest det selv men.. er jo skremmende lite ja.. men en kan jo se på 41 serien.. de pleier ofte ikke gå mer enn 1000 timer før overhaling.. forskjellen er at de kan du overhale.. mens D4-D6 finnes det ikke noe sånt til.. der må du kjøpe ny blokk med innmat med dertil HK avgift til staten :confused:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Huff, nå ble jeg drittskuffet for å si det mildt, såg etter på min d-4 som står i båten jeg har betalt depositum for for fullføring av kjøp 16. januar, dette syntes jeg var drittelendig altså, trodde volvo stod for noe bedre en sånn bruk og kast motor, blir min første volvo, har holdt meg til mercruiser bensin hittil, hvordan er de med deres diesler, like elendig? Nei dette høres jo rett på tryne ut....1000 timer :headbang: Som maskinist vet jeg da at en motor bør kunne prestere langt bedre en det, selv om det er aldri så stor "forskjell" på fritidsmotorer og "industrimotorer" Skuff skuff skuff,,,, nå bør en eller annen representant fra Volvo bryte inn og forklare, 1000 timer er fatterslige 40 dagers kontinuerlig drift. Trodde totaloverhaling for en fritidsbåtmotor var typisk 4000-5000 driftstimer... :crazy: Og da skal du allerede ha brukt 4 slike d-motorer?, skulle tro at såpass tunge motorer som d-motorene burde kunne hamle opp mot "lettvekterene" i samme klasse som f.eks mercruiser m.m, nei dette blir verre å verre jo mer jeg henger meg opp i det :cryin:

Link to post
Share on other sites

se på 41 serien.. de pleier ofte ikke gå mer enn 1000 timer før overhaling

Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet overhaling.

 

Dersom du mener demontering av motor, bytte av lager, honing/bytte av sylinderforinger, bytte av stempel osv så er det vel få normalt vedlikeholdte 41-motorer som trenger dette etter 1000 timer. At motoren trenger en kontroll av ventilklaring og dyser, og kanskje litt lakking av rustflekker etter 1000 timer det kan jeg gå med på. Men dette er vedlikehold, ikke overhaling. I alle fall ikke i min verden.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Står vist det på D6.. har ikke lest det selv men.. er jo skremmende lite ja.. men en kan jo se på 41 serien.. de pleier ofte ikke gå mer enn 1000 timer før overhaling..

 

 

Hvor stor overhaling tenker du på da?Har aldri hørt at en 41 motor skal ha overhaling etter 1000 t.Snakket med en som arbeider som mekaniker på Volvo,han sa du kan kjøre minst 5000 t. før du behøver å gjøre noe med den motoren,utenom valig vedlikehold. (41 serien er blandt de beste Volvo har laget.)

Link to post
Share on other sites

Morsomt å lese,da skjønner ikke jeg vtsen med å kjøpe volvo hvis dem er så dårlig,kan ikke stemme alt som blir sagt her inne.Hadde en gang en volvo mb8 i en liten sjark den gikk og gikk uten å skru mer enn vanlig,motoren var sikkert gått 8000 timer,solgte den men vet den går enda.

Men hvis vi snakker om motorer som varer og varer altså steinknusere må det være merzedes har en om 352 som n gang har stått i buss,men som nå står i båt,bedre motor enn et tror jeg ikke kan skaffes,eller hva mener dere?.

Link to post
Share on other sites

Synes vel ikke 8000 timer/15000 timer for min LHA er så ille - drar man en "parallell" til bil og legger en gjennomsnittsfart på 60 km/t til grunn så vil dette tilsvare

480 000 km / 900 000 km. (Jeg kjører selv ca 50 000 km i året med bil på gode østlandsveier og har de siste 4 år ligget på en snittfart på 58km/t). Og man regner jo med at en båtmotor har et tyngre liv enn en bilmotor grunnet båtens konstante "motbakke". Jeg bruker båten forholdsvis mye (opp til 300 timer pr år). Om jeg må foreta første overhaling om rundt 25 år så er det ok, videre er sikkert både motoren og båten (og skipperen??) modne for fornyelse en gang etter 2050...................

Link to post
Share on other sites

Kun 1000 timer på en D-4 høres jo helt på trynet ut - dette vil oversatt til "bilspråk" bety at motoren har en beregnet kjørelengde på rundt 60 000 km. Har jo etterhvert skjønt at båtbransjen og båt er "noe for seg selv" (og båtbransjen har skrekkkelig skrekkelig mye å lære av bilbransen), men allikevel. Ingen av oss ville vel kjøpt en biltype hvis den hadde en "beregnet kjørelengde" på max 60 000km.?

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er vi vel alle enig om, tror uansett vi kom fram til at dette ikke reelt har noe med motorens levetid å gjøre, men rett å slett noe "tall" som er satt inn for å tilfredsstille eu-direktiv kravene, skjønt jeg syntes Volvo burde holde seg for god og satt ett bittelite høyere tall, slik at det ikke vil være en slik flåsete og "negativ" lesning, formoder at disse motorene ikke har noe forytsettninger for å kunne gå vel så lenge som andre tradisjonnelle fritidsbåtmotorer, dersom den ikke havarer som myyyye omtalt i andre tråder før den tid da :sad:

Link to post
Share on other sites

mye å lære av bilbransen), men allikevel. Ingen av oss ville vel kjøpt en biltype hvis den hadde en "beregnet kjørelengde" på max 60 000km.?

 

Men hva hvis denne gjennomsnitts familiebilen med toppfart like over 200 gjorde unna disse 60.000 km i en snittfart av f.eks. 180 km/t ? Det blir jo bare 333 timers kjøring. Da presses motoren omtrent like hardt som en båtmotor i marsjfart. Men båtmotoren skal jo tåle langt mere enn 333 timers drift i marsjfart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei folkens!

 

Jeg er nyregistrert medlem og vil gi mine synspunkt på dette innlegget.

 

Det blir nevnt overhaling av motorer i forskjellige sammenhenger her. Overhaling trenger ikke koste noe særlig med penger, dette hvis en er litt nevenyttig selv.

 

Definisjon av overhaling er:

Motorens bevegelige deler er innenfor motorprodusentens tolleranser. De toleranser som er oppgitt i instruksjons manualen skal sjekkes opp, er alt innenfor tolleransene så er det bare og montere sammen igjen og kjøre tilsvarende intervall, eller øke intervall.

Ventil tetninger, stempelfjærer, veiv og ramme lager skiftes for hver overhaling. Da det ikke er bra og montere inn lager som har vært demontert, mistet spenningen i lagerskåla.

Måle veivaksel og kamaksel.

Måle stempel(nedbrenning) ringspor og sjekke kjøling(hvis dette er tilstede).

Hone sylinderene/foringene.

Tekniske data og toleranser er tilgjengelig på alle motorer som selges idag, her står også målene på de forskjellige komponentene når motoren er ny. På denne måten kan en følge med på motorens utvikling og gjerne øke overhalings intervallene på bakgrunn av de siste toleransemålinger.

 

Overhaling må ikke forveksles med reperasjon. Reperasjon kommer som en konsekvens av for lang overhalings intervall.

 

Dette kan gjerne virke veldig omfattende, men desverre så er det så omfattende og holde motorer i god stand.

 

Mvh

mask :smiley:

Link to post
Share on other sites

Overhaling må ikke forveksles med reperasjon. Reperasjon kommer som en konsekvens av for lang overhalings intervall.

 

Dette kan gjerne virke veldig omfattende, men desverre så er det så omfattende og holde motorer i god stand.

 

Hei Mask

 

Velkommen til båtplassen.

 

I og med at endel mener at service og overhaling er det samme kan det være greit med en presisering av hva den enkelte ligger i begrepet.

 

Men det å hevde at alle reparasjoner kommer av for lang overhalings intervall kan eg ikke være enig i.

Alle motorer må repareres hvis de bare kjøres lenge nok uten overhaling, det er greit.

Preventivt vedlikehold vil kunne forebygge mange reparasjoner, men langt fra alle.

 

Å ha ett intervall som som fjerner behovet for reparasjoner er ikke realistisk.

Link to post
Share on other sites

Hei Mask

 

Velkommen til båtplassen.

 

I og med at endel mener at service og overhaling er det samme kan det være greit med en presisering av hva den enkelte ligger i begrepet.

 

Men det å hevde at alle reparasjoner kommer av for lang overhalings intervall kan eg ikke være enig i.

Alle motorer må repareres hvis de bare kjøres lenge nok uten overhaling, det er greit.

 

 

Å ha ett intervall som som fjerner behovet for reparasjoner er ikke realistisk.

 

 

Hei Johannes,

 

Beklager at jeg tok dette opp på denne tråden, hører gjerne ikke til her ifm den ovenfornevnte hendelsen.

 

Men det å hevde at alle reparasjoner kommer av for lang overhalings intervall kan eg ikke være enig i.

 

Etter min mening må jo da årsaken være feilbruk.

 

Preventivt vedlikehold vil kunne forebygge mange reparasjoner, men langt fra alle.

 

Hvorfor ikke?

 

 

 

Hei Motor

 

Ventilsetene hadde nok løsnet for det om,ja. Yanmar-verkstedet lokalt, sier de har opplevd dette på en motor tidligere så det ikke noe hyppig problem.

 

Men og si at det på ingen måte er hensiktsmessig og skru unødig på ting som faktisk fungerer uten ulyd eller annen funksjonsfeil, kan jeg ikke si meg enig i. Ulyd gir en meget god indikasjon på at det er noe galt, mest sannsynlig for sent til og forhindre en reperasjon. Det som er det største problemet med motorer i fritidsfartøy er at der er for liten overvåking av driftsparameter. Det er jo overvåking av disse parameter som gir en indikasjon på funksjonsfeil. Så det er ikke lett og finne funksjonsfeil når en ikke har noe som overvåker funksjonene.

Link to post
Share on other sites

Ulyd kan være lyd fra dynamo, unormal knatring fra motor, lyd i starter, vannpumpe osv. Hvorfor skru når alt virker normalt. Sjekk selvfølgelig alt av gummi ol. for morkning osv.

 

Funksjonsfeil kan være temperatur, ujevn gange, manglende effekt osv.

 

Min bestemte oppfatning er at det holder å utføre normal service om ikke annet skulle påberope noe annet. Jeg vet forøvrig at nyttefartøy osv. er pålagt full "overhaling" gjennomgang i henhold til timesintervall, men der forholder det seg jo litt annerledes.

 

Men dette må jo til syvende å sist selvfølgelig være opp til den enkelte.

Link to post
Share on other sites

Min bestemte oppfatning er at det holder å utføre normal service om ikke annet skulle påberope noe annet. Jeg vet forøvrig at nyttefartøy osv. er pålagt full "overhaling" gjennomgang i henhold til timesintervall, men der forholder det seg jo litt annerledes.

 

Ikke for å være vanskelig, men hvorfor i alle dager forholder det seg annerledes når en motor står i ett nyttefartøy kontra ett fritidsfartøy? Vedlikehold skal jo utføres ihht opersjons manualen uansett og der er jo vedlikeholdet basert på timer.

Tror forsikrings selskapene blir "enda vanskelige" og ha med og gjøre hvis det viser seg at vedlikeholds intervallene, anbefalt av motorprodusent ikke er fulgt.

 

Jeg er litt opptatt av dette som du kanskje skjønner, men jeg er ikke ute etter og diskutere dette ihjel.

 

takker for innspill. :smiley::discuss:

Link to post
Share on other sites

Tror enkelt passasjerbåter må "overhale" motoren etter ca 40000 timer. Det handler selvfølgelig om sikkerhet og disse båter opererer under andre/alle værforhold. Driftsstabilitet er veldig viktig for skip som går døgnkontinuerlig og det er myndighetskrav til at de til avtalt tid er driftsoperative.

 

Nå har jeg vel påpekt at normalt vedlikehold skal utføres i henhold til anbefaling fra fabrikk, håper ikke jeg er misforstått.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror enkelt passasjerbåter må "overhale" motoren etter ca 40000 timer. Det handler selvfølgelig om sikkerhet og disse båter opererer under andre/alle værforhold. Driftsstabilitet er veldig viktig for skip som går døgnkontinuerlig og det er myndighetskrav til at de til avtalt tid er driftsoperative.

 

Jeg tenker ikke på passasjerbåter og andre nyttefartøy. Disse kan overhode ikke sammenlignes med fritidsbåter.

 

Motorer til fritidsbåter som det snakkes om i dette forum har en fantastisk lav levetid sammenlignet med nyttefartøy.

 

Du nevner overhaling etter 40.000timer. I løpet av de 40.000timene er det meste på motorene skiftet minst 1 gang. Den pålagte overhalingen er gitt av klasse selskapet/skipskontrollen, dette for at klasseselskapet skal gå god for maskintilstanden for en ny 5-års periode med tilhørende/løpende vedlikehold. Hovedårsaken til at nyttefartøy går så mye lengre enn fritidsmaskiner er nettop det jeg nevnte ovenfor, nemlig kontinuerlig overvåking av driftsparameter. F.eks så er det ikke uvanlig med 2-300 parameter på en moderne X-hode skipsdiesel, samt indikering av forbrenningsforeløpet inne i hver sylinder. Dette for hele tiden kunne fatte tiltak for å opprettholde optimale driftsforhold.

 

Så jeg tror at de nyttefartøy en kan sammenligne med her inne er, taxibåter / rutebåter i skjægården med forholdsvis små motorer(opp mot 500hk).

 

Sitat;

Nå har jeg vel påpekt at normalt vedlikehold skal utføres i henhold til anbefaling fra fabrikk, håper ikke jeg er misforstått.

Men dette må jo til syvende å sist selvfølgelig være opp til den enkelte.

Sitat slutt.

 

Dette var noe misvisende!! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...